Oliko Adamilla napaa?

Julkaissut Petteri Haipola

Sain jostakin tämän tekstin aikoinaan...

OLIKO ADAMILLA NAPAA?

Jumala loi Aadamin luomiskertomuksen mukaan kuudentena päivänä. (1 Moos 2: 7): "Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento".

Mutta loiko Jumala Aadamin ja Eevan navalla varustettuina - vai "tasamassuina" ilman napaa? Hehän eivät Raamatun mukaan syntyneet "normaalisti". Kysymys on kokenut kaikkea hyvän vitsin ja vakavan opillisen väittelyn väliltä jo vuosisatojen ajan.

Historiallinen näkökulma

Navan kannattajien mukaan Jumala loi ensimmäisen ihmisen täydelliseksi. Täydellisyyteen kuuluu ehdottomasti napa - kuvitteles miltä Eeva, - maailman kaunein, täydellisin nainen olisi näyttänyt ilman napaa! Navan olemassa oloa tukevat Jumalan toisena luomispäivänä luomat täysikasvuiset hedelmäpuut, joissa illalla jo roikkuivat hedelmät valmiina oksilla (1 Moos 1: 13 - 14). Saman logiikan mukaan "yhden päivän vanhoissa" puissa olivat jo luotaessa vuosirenkaatkin valmiina.
Vastapuolen mielestä napa on pelkkää arpikudosta siinä kohtaa mahaa, missä napanuora yhdisti meidät äitiimme ennen syntymäämme - eikä mikään kauneus koriste. Jumala loi Aadamin ja Eevan. He eivät syntyneet "normaalisti". Sitä varten napanuorat heidän kohdallaan olivat turhia. Ja Jumala ei viritellyt heihin näytöksi harhaanjohtavia "jälkiä" jostain, jota ei ole koskaan tapahtunut - että he olisivat ikäänkuin kehittyneet äidin kohdussa. Ja samasta syystä heti luomisen jälkeen täysikasvuisissa puissakaan ei varmasti löytynyt vuosirenkaita!

Renesanssin taiteeseen kannattaa tehdä pieni "naparetki". Tuolloin Aadamin ja Eevan napa tai navattomuus nostatti erityisen kiivaan mellakan. Se näkyi erityisesti kuvataiteissa.
Paratiisi maalauksissa Renesanssin taiteiljat seisoivat valinnan edessä: napa, ollakko vai eikö olla? Monet pelkurimaisesti pistivät viikunan lehden tai jonkun muun taiteellisen peitteen "poliittisesti" aran kohdan päälle; kaikki muu rempseästi näkyvissä, paitsi napa - tai navattomuus! Osa kuitenkin maalasi selvästi navan kuten Michelangelo Sikstuksen kappelin kattoon ja Rafael Vatikaaniin paavin salien seinille. Vielä tänäänkin joissain piireissä pidetään Sikstuksen kappelin Aadamia navan takia Jumalan pilkkana.

Merkittävää on kuitenkin huomioida se, että Renesanssin napa skisman molemmat osapuolet uskoivat, että Jumala loi Aadamin. Väittelyyn ei kuulunut se, että loiko Jumala vai eikö Jumala luonut ihmistä ja kaikkea maailman kaikkeutta, vaan ne pidettiin itsestään selvinä tosiasioina.
Sanaharkka Aadamista ja Eevasta tuli mielenkiintoisella tavalla taas napakeskeiseksi, kun Darwin evoluutio teoriansa kanssa astui Uudella Ajalla näyttämölle. Yhtäkkiä 1 Moos 1: 7 muuttuikin: "Ja Herra Jumala otti viidakosta apinan ja puhalsi tämän sieraimiin elämän henkäyksen. Näin apinasta tuli elävä ihminen." Apina äidin takia evoluution Aadamille ja Eevalle oli täytynyt arpeutua "luonnolliset" navat.
Navattomuuden puolustajien mielestä Darwinin lajien synty ei ole muuta kuin sarja puuttuvia lenkkejä ja täynnä mustia aukkoja. Sen sijaan Raamattu on absoluuttinen totuus! Jos Jumala olisi luonut Aadamin apinasta, Raamatussa myös selvästi lukisi niin. Mutta siellä lukee (1 Moos 1: 7): "ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen" - ja tämän mukaan Jumala ei käyttänyt raaka aineena yhtä tai kahta apinaa, vaan elotonta maan tomua!

Opillinen näkökulma

Mitä Raamattu opettaa Aadamin ja Eavan navasta? Vastaus: ei kerta kaikkiaan yhtään mitään! Sanaa, joka tarkoittaisi ihmisen napaa, ei löydy kertaakaan Vanhassa eikä Uudessa Testamentissa. Voimme pyöriä vaikka kuinka kauan Aadamin navan ympärillä mutta oppia Aadamin navasta tai navattomuudesta ei voi todistaa tosiasiana Raamatusta - se jää henkilökohtaisen uskomuksemme asiaksi.
Raamattu ei yleensäkään kerro meille kaikkea sitä mitä haluaisimme tietää monestakin asiasta. Mutta Raamattu kertoo meille kaiken sen, mitä meidän elämämme kannalta tarvitsee tietää! Raamattu ei koostu erityisestä opista, vaikkakin siellä löytyy jotain uskonnoista, maantieteestä, lääketieteestä, biologiasta, psykologiasta, fysiikasta ja astronomiasta. Koko Raamattu on kirjoitettu yhdestä ainoasta päähenkilöstä - Jeesuksesta Kristuksesta. Ja Kristinusko ei ole vain oppi muiden joukossa. Kristinusko on henkilö: Jeesus Kristus!

Kuka on sitten kristitty? Onko se henkilö joka uskoo Jumalaan? Ei välttämättä, koska Paholainenkin uskoo Jumalaan ja myös tietää Jeesuksesta tosi paljon. Ja Paholainen ei varmasti ole kristitty Johanneksen Ilmestyksessä ennustetusta lopputuloksesta päätellen. Apostolien Tekojen luvun 11 jakeen 26 mukaan Kristitty on Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi - Kristuksen seuraaja. Ja Raamatun ainoa tarkoitus on tuoda ihminen elävään suhteeseen Jeesuksen Kristuksen kanssa. Jeesus itse sanoi (Joh 14: 6 - 7): "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani."

Kristologinen näkökulma

Mitä merkitystä Aadamin navan olemassa ololla on pelastuksemme kannalta? Taas: ei kertakaikkiaan yhtään mitään, mutta Aadamillapa itsellään on (Room 5: 12): "Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä." Eli olemme kaikki Aadamin kautta tehneet syntiä ja sen seurauksena kuolemme - miten ihmeessä? Raamattu ei kerro kuinka vaan toteaa, että näin asia vain on!
Paavali kirjoitti korinttilaisille (1 Kor 15: 45 - 47): "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento. Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki … ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta." Paavali kutsuu Kristusta viimeiseksi Aadamiksi ja sitten toiseksi ihmiseksi. Aadam oli ensimmäinen Aadam, Kristus on viimeinen Aadam. Eli Aadamista huolimatta meillä onkin toivoa - valoa tunnelin toisessa päässä ei olekaan sammutettu sähkön puutteen vuoksi! Ihmiskunnalla on ollut - ja tulee aina olemaan - vain kaksi koko ihmiskunnan kohtaloon, jokaiseen ihmiseen ratkaisevasti vaikuttavaa henkilöä; ensimmäinen Aadam (= navaton kaveri?) ja viimeinen Aadam - Kristus.
Room 5: 18: "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kuolemantuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän." Jokainen meistä on joko Aadamissa tai Kristuksessa - ei molemmissa yhtä aikaa. Aadamin yksi töppäys paratiisissa toi kuoleman kaikille; mutta Kristuksen teko pääsiäisenä ristillä toi anteeksisaannin ja elämän mahdollisuuden joka ikiselle. Jos olet Kristuksessa, sinulla on ikuisuuden varmuus ja elät Hänessä iäti.

Oliko Aadamilla napaa?

Oliko ensimmäisellä Aadamille sitten napaa? Viimeisellä Aadamilla varmasti oli ja Hän sanoi (Joh 8: 36) "Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita." Uskon, että olemme kukin vapaita uskomaan Aadamin navan olemassa oloon tai olemattomuuteen. Jumala taivaassa varmasti on katsonut asiasta vuosisatojen ajan noussutta keskustelua hymykuopat lommollaan, virne silmänkulmassa ja hörähtänyt monta kertaa makeaan nauruun.

Minun täytyy sanoa, että joskus omaa napaa tuijottaessani, minua kieltämättä viehättää Aadamin navattomuus. Aatamin ja Eevan navattomuuden on täytynyt olla suosituimpia nähtävyyksiä Ukko Nooaa edeltävänä aikakautena. Ajattele lasten lasten lasten lapset kylässä iso iso iso iso vanhempien luona ja kysyvät: "Miksi teillä iso iso iso iso vaari ja mummo ei ole napaa?" Ja he saattoivat kuvata kerta kerran jälkeen, sukupolvi sukupolven jälkeen, kuinka Jumala oli luonut heidät yliluonnollisesti. He kertoivat kuinka Jumala kuitenkin oli suunnitellut heidät lisääntymään ja täyttämään maan luonnollisella tavalla. He selittivät, kuinka kumpikin syntymistapa kuvaa samalla tavalla Jumalan jatkuvaa huolenpitoa siitä, mitä Hän loi.

Aadamin 900 vuotis päiville tuli taatusti valtavat kansanjoukot juhlimaan ihmiskunnan patriarkkaa. Kaukaisimmille vieraille Aadamin varmaankin täytyi jo todistaa navattomuutensa vetämällä juhla paidanhelma ylös. Mutta visusti siihen aikaankin alkoi löytyä riittävästi epäilijöitä, jotka pitivät navattomuutta vain hyvänä plastiikka kirurgin työnä!
Kuitenkin Aadamin napaa tärkeämpi kysymys kuuluu meille jokaiselle henkilökohtaisesti: olemmeko Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia, elämmekö elävässä suhteessa Jeesukseen Kristukseen, olemmeko Kristuksen seuraajia - kristittyjä?

Tämä kirjoitus ei ole minun kirjoitukseni

Sivun alkuun