Ratkaisuvalta ja edeltämäärääminen

Kirjoittanut Petteri Haipola

Raamatun kirjoituksissa

Hakemisto

  1. Osa 1 on tämä sivu
  2. Miten Jumala vaikuttaa ihmiseen? Suosittelen, että luet tämän lyhyen artikkelin ennen mitään muuta näiltä sivuilta. Päätä sitten itse, miten Jumala ihmiseen vaikuttaa, eli miten Jumala itse näkee tämän asian totuudessa?
  3. Fatalismi
  4. Ehdoton armo ja synergismi Voit tarkistaa tästä lyhyestä ehdottoman armon oppia kuvaavasta artikkelista sen, oletko sinä synergisti (Jumala pelastaa ihmisen yhteistyössä ihmisen kanssa tai kutsumansa ihmisen suostumuksella) vai "ehdottoman armon" opin kannalla.
  5. Jumalan sanan opetus vapautetusta ratkaisuvallasta
  6. Voiko kutsuttu vaikuttaa omaan pelastumiseensa?
  7. Kutsuttu ei voi vaikuttaa pelastumiseensa
  8. Millä tavalla Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä?
  9. Ratkaisuvallasta
  10. Edeltämääräämisestä lyhyesti
  11. Raamatun kohtia pyhien kestävyydestä ja kerran pelastunut on aina pelastunut opista
  12. Osa 2
  13. Osa 3
  14. Osa 4
  15. Osa 5
  16. Osa 6
  17. Osa 7
  18. Osa 8
  19. Osa 9
  20. Osa 10
  21. Osa 11
  22. Ihmisen osuus ja perisynti
  23. Kalvinistinen predestinaatio
  24. Rajoitettu tahto ja predestinaatio luterilaisen opin ongelmakohtina
  25. Jumalan valinta ja armo
  26. Perisyntioppi
  27. Pieni logiikkatesti
  28. Valitut Jumalan lapset
  29. Kerran pelastunut on aina pelastunut
  30. "Kerran pelastunut on aina pelastunut" -oppi
  31. Kerran pelastunut on aina pelastunut
  32. Kirje Joonaalle vapasta tahdosta ja pelastusvarmuudesta
  33. Toivo Jumalan armossa
  34. Moninaista opetusta armosta
  35. Vapautettu tahto

Muiden kirjoituksia

Edeltätietäminen ja edeltänäkeminen esimerkin avulla

Ajatellaan, että minä olen valinnan edessä: otanko kupin teetä vai kahvia?

Jumala näkee ennalta, että otan jompaa kumpaa.

Jos nyt otan kupin kahvia, niin Jumala on nähnyt ennalta, että otan kupin kahvia: otan siis kupin kahvia, mutta päätän siitä asiasta itse. Jumala ei päätä sitä asiaa puolestani: hän vain tietää sen etukäteen, miten päätän.

Nyt ei ole mahdollista sellainen tilanne, että Jumala olisi nähnyt minun ottavan etukäteen kupin teetä, koska otan kuitenkin kupin kahvia. Näin minun valintani ei pääse muuttamaan Jumalan edeltätietämystä, eikä Jumalan edeltätietäminen vaikuta millään tavalla minun valintaani.

Samalla tavalla voidaan ajatella siitä, päätänkö ottaa vastaan Jumalan armon, vai torjunko Herran pois luotani?

Tuliko tämä asia nyt jokaiselle selväksi?

Oli yksi, joka ei vieläkään ymmärtänyt.

No, yritän vielä kerran.

Ottaisinko kupin kahvia vai teetä?

Päätän ottaa teetä.

Jumala on nähnyt ennalta, että otan kupin teetä. Jumala ei ole nähnyt ennalta, että otan kupin kahvia, koska otan kupin teetä enkä kahvia.

Tämä Jumalan ennaltanäkeminen ei vaikuttanut mitään siihen, kumman valitsin: kahvin vai teen. Hän vain tiesi etukäteen sen, mitä valitsen.

No mitä sitten, jos otankin kupin kahvia?

Jumala on silloin nähnyt ennalta vain sen, että otan kupin kahvia, ei sitä, että otan kupin teetä, koska minä en ota teetä. Minä en siis muuta valinnoillani Jumalan edeltänäkemää tulevaisuutta, eikä Jumalan edeltänäkeminen vaikuta millään tavalla minun valintoihini.

Entäpä jos päätän ottaa kupin teetä, mutta sitä keittäessäni muutan mieleni, ja otankin kahvia?

No, Jumala on nähnyt edeltä, että aion ottaa ensin teetä, mutta muutan mieleni, ja otankin kahvia.

Jumalan edeltänäkeminen ei vaikuttanut millään tavalla valintoihini, ja minulla oli täysi vapaus valita niin kuin tahdoin, ja jopa muuttaa mieltäni. Ymmärrätkö?

Heikko Jumala ja pieni Jeesus

Paavali kirjoitti: "Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan totuuden ja pelastuisivat". (1Tim, 2:4.)

Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan pelastu.

Onko Jumala siis niin heikko, että ei voi pelastaa kaikkia ihmisiä, vaikka nämä hangoittelevat vastaan?

Onko Jeesus niin pieni, että hän ei voi pelastaa kaikkia ihmisiä, vaikka kaikki eivät tahdo ottaa häntä vastaan, ja kaikki eivät pysy hänessä?

Jos uskot, että pelastut varmasti, eikä muuta vaihtoehtoa ole, niin silloin sinun on uskottava sekin, että Jumala ei todellisuudessa tahdo pelastaa kaikkia ihmisiä, tai sitten uskot, että Jumala pelastaa kaikki ihmiset, osan tulisen järven jälkeen.

Miten siis uskot?

Uskoitpa miten tahansa, niin älä sano, että minulla on heikko Jumala, tai pieni Jeesus, kun ei voi minua vasten tahtoani pelastaa, ellet usko siihen, että Jumala pelastaa lopulta kaikki ihmiset.

Vastaanhangoittelu pelastumisen esteenä

Jos valitut eivät voi vaikuttaa millään tavalla omaan pelastumiseensa, niin heidän pelastumisensa on yksin Jumalan päätöksen ja tahdon varassa. Jumalahan pelastaa valitut, vaikka he hangoittelevat vastaan siinä kuin kaikki muutkin kutsutut.

Jos nyt vastaanhangoittelu ei estä valittuja pelastumasta, mutta estää muita kutsuttuja pelastumasta, niin silloin vastaanhangoittelu ei voi olla ratkaiseva tekijä kadotukseen joutumisessa. Näin ollen vain Jumalan päätös ja tahto olisivat ratkaisevia, ja Jumala ei todellisuudessa tahtoisikaan pelastaa kaikkia kutsumiaan ihmisiä, koska suurin osa heistä joutuu kadotukseen. (Matt, 22:14.)

Jos Jumala tahtoisi ja voisi pelastaa kutsumansa ihmiset vastaanhangoittelusta riippumatta, niin toki hän sen tekisi. Jumalalla ei olisi silloin mitään syytä taivutella jokaista kutsumaansa ihmistä sillä tavalla, että nämä ottaisivat armon ja Jeesuksen vastaan, ei väkisin tai pakosta, vaan siksi, että Jumala vaikuttaisi heissä mielenmuutoksen, tahtomisen ja tekemisen täysin riippumatta vastaanhangoittelusta ja kutsutuista itsestään.

Tämä on selvä todistus sen puolesta, että Jumala on antanut kutsumilleen ihmisille ratkaisuvallan tulla Jumalan lapsiksi tai olla tulematta. Niin myös Raamatussa tästä asiasta opetetaan, mutta kaikki eivät usko Jumalan sanaa, vaan hylkäävät sen tekopyhän nöyristelynsä vuoksi. (Joh, 1:12.)

Voiko kutsuttu myötävaikuttaa pelastumiseensa?

Raamatussa seurakunta on Kristuksen morsian ja Kristus on ylkä (sulhanen). Jotta liitto toteutuisi, täytyy molempien osapuolten suostua siihen.

Sulhanen ei päätä morsiamen puolesta hyväksyä kosintaa ja elää liitossa Jeesuksen kanssa. Morsian päättää itse nämä asiat ja voi joko suostua liittoon tai torjua Jeesuksen.

Morsiamen suhtautuminen on ratkaisevaa armon ja Herran Jeesuksen vastaanottamisessa sekä Kristuksessa pysymisessä. Silti on selvää, että myöskään ilman Jeesusta liitto ei voisi toteutua. Näin ollen molempien suostuminen yhteyteen tarvitaan. Jumala ei pelasta kutsutusta riippumattomalla tavalla kutsuttua.

Sulhanen vaikuttaa morsiameen ja hänen tahtoonsa, niin että morsian voi rakastua sulhaseen ja tahtoa elää liitossa hänen kanssaan. Sulhanen ei siis kuitenkaan päätä morsiamen puolesta sitä, rakastuuko morsian häneen ja suostuuko kutsuttu elämään liitossa Jeesuksen kanssa. Jumala on antanut ja antaa vastuun tästä päätöksesta ja Kristuksessa pysymisestä kutsutulle, eikä pelasta kutsuttua, ellei kutsuttu anna pelastaa itseään ja tahdo pysyä Kristuksessa.

Jumala tekee aloitteen, kun kutsuu syntisiä pelastukseen. (Joh, 6:44; Room, 2:4-11.) Jumala vaikuttaa kutsutun tahtomiseen ja tekemiseen monella eri tavalla. Jumala vetoaa kutsuttuun ja pyytää, että kutsuttu antaisi sovittaa itsensä Jumalan kanssa. (2.Kor, 5:18-21.) Jumala jättää siis vastuun kutsutulle, eikä päätä armon vastaanottamisesta kutsutun puolesta. (2.Kor, 6:1-2.)

Jumalan vaikutus sielujen pelastumisessa ei ole sellaista, että hän ei ottaisi huomioon ihmisen suostumista, antautumista, tahtoa ja sydämen asennetta. Sen sijaan nämä juuri ratkaisevat kutsutun iankaikkisen osan. (Jes, 45:22; Apt, 2:40; 8:20-24.) Jumala tahtoo pelastaa kaikki ihmiset, mutta vain harvat ja valitut tahtovat suostua pelastettaviksi. Muut valitsevat oman tiensä, joka johtaa kadotukseen.

Petteri Haipola 26. marraskuuta 2009.

Seuraava sivu

Sivun alkuun