Kiipeäminen pyramidin huipulle

Kirjoittanut Petteri Haipola

 

Jokainen voi päästä oman firmansa pyramidin huipulle, vaikka lähtisi vasta nyt mukaan verkostoon: se ei ole mahdotonta, mutta on äärimmäisen vaikeaa. Tarvitset ensinnäkin onnea, että saat tunnettuja hyvän maineen ja laajan tuttavapiirin omaavia henkilöitä alalinjaasi. Sitten tarvitset myös röyhkeyttä, hyvän maineen, laajan tuttavaverkon, puhujan lahjoja, muuta markkinoinnin sekä koulutuksen erityisosaamista ja paljon epärehellisyyttä. Sinun tulee osata kaupallistaa ihmissuhteesi ja käyttää hyväksi lähimmäisiä voiton saamiseksi heidän kustannuksellaan. Joudut värväämään tietoisesti luusereita alalinjaasi, sillä sinä tiedät, etteivät kaikki voi menestyä ja syy on järjestelmässä eikä jälleenmyyjissä itsessään. Kaikki myyjät eivät voi saada voittoa yhtä aikaa, koska järjestelmä on pyramidi, missä voittoa tuovien palkkioiden toiveet ovat alalinjan suuressa koossa eivätkä tuotteiden suoramyynnissä.

Pyramidin huipulle kiipeäminen tapahtuu siten, että valtaat markkinaosuutta saman firman muilta tiimeiltä tai harvemmin myös kilpailevilta saman alan yrityksiltä. Kun omassa firmassasi vaihtuu jatkuvasti porukkaa alatasoille, tulee sinun ja tiimisi pystyä saamaan valtaosa uusista mukaan lähtijöistä omaan alalinjaasi. Näin sinun tiimisi kasvaa, mutta muiden saman firman kilpailevien tiimien jäsenmäärä vähenee.

Voit syöstä jopa oman ylälinjasi pois pelistä. Erilaiset tasapainosäännöt (verkoston tasainen kasvu) estävät ylälinjaasi saamasta palkkioita sinun tiimistäsi, koska olet liian vahva yksi linja siinä. Lopulta ylälinjasi "johtajat" joutuvat jättämään uppoavan laivan, kun eivät enää tienaa. Näin sinusta on tullut koko yhtiön eniten tienaava "johtaja".

Verkostomarkkinoinnilla voi ansaita rahaa. En ole koskaan väittänyt, ettei niin voi tapahtua. Voittajia on vain äärimmäisen harvassa: yksi tuhannesta tekee voittoa, kun turhat aktivointiostot (myynti/ostokiintiöt) lasketaan kuluiksi muiden kulujen ohella. Näistä ostoista ei ole hyötyä myyjälle, kun ne lojuvat komeroissa, autotalleissa, lahjoitetaan tuttaville, mitä muuten ei tehtäisi, ellei tuotteita olisi ostettu ja kun tuotteet on alunperinkin ostettu turhaan, vaikka niitä ei tarvita. Systeemit perustuvat pitkälti siihen, että myyjiä houkutellaan ostamaan tuotteita yli oman tarpeen, koska täyttämällä myyntikiintiö säilytetään oikeus alalinjasta tuleviin mahdollisiin palkkioihin. Palkkiot ovat aluksi aina pisteitä, mitkä muuttuvat rahaksi vain harvojen edustajien kohdalla monimutkaisten pätevöitymisen sääntöjen mukaan. Pisteiden ei ole tarkoitus muuttua rahaksi kuin muutaman edustajan kohdalla per myyjien linja tiimin johtoon asti. Jokainen linja on itse asiassa täynnä tappion kärsineitä ja passivoituneita edustajia. Kun liityt verkostoon juuri nyt, niin sijalukusi voi olla vaikka 1057. omassa linjassasi. Jos tutkisit ylälinjaasi, niin siinä on aktiivisia jäseniä vain pari henkilöä välittömässä ylälinjassasi heti yläpuolellasi ja sitten kaukana ylhäällä tiimin johdossa, jotka ovat systeemin perustaneet. He ovat yleensä myös pääyhtiön omistajia, kun on kyse suomalaisesta firmasta. (Ecoway, Move/s2e) Näin omistajat saavat suurimman hyödyn myös itsenäisinä jälleenmyyjinä. On huhuttu, että jopa Amwayn ylimmät paikat verkoston organisaatiossa kuuluvat sen kahdelle omistajaperheelle heidän omistamiensa yhtiöiden kautta.

On mahdotonta, että kaikki ansaitsevat yhtä aikaa. Syy siihen on

1) verkoston pyramidirakenne ja

2) epäoikeudenmukainen palkkiojärjestelmä.

Sanon vielä kertauksen vuoksi ne kaksi syytä, miksi kaikki myyjät eivät voi saada voittoa yhtä aikaa.

1) Myyjiä on tarkoituksella aina liikaa, jotta suoramyynnin avulla voisi tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Asiakkaita on liian vähän myyjien määrään nähden ja tuotteilla ei ole tarpeeksi kysyntää verkostomarkkinoinnin kautta myytynä.

2) On matemaattinen mahdottomuus, että jokainen edustaja voi rakentaa yhtä aikaa suuren alalinjan itselleen värväämällä paljon uusia edustajia lyhyen ajan sisällä.

Palkkiojärjestelmät ovat sellaisia, että ne kannustavat värväämään uusia myyjiä enemmän kuin harjoittamaan suoramyyntiä. Tästä johtuen myyjiä on jatkuvasti liikaa, koska jokainen asiakas pyritään liittämään verkostoon jälleenmyyjäksi.

Verkostomarkkinoinnin pyramidiluonteesta ja huijauksesta päästään eroon vain muuttamalla oleellisesti verkoston systeemiä.

1) Myyjien määrää tulee valvoa ja rajoittaa siten, ettei myyjiä ole liikaa tietyllä maantieteellisellä alueella asukasmäärään nähden.

2) Myyntikiintiöt pätevöitymisen ehtona tulee poistaa. Hyvä tuote menee kaupan, vaikka myyntikiintiöitä ei kannustimena olekaan. Myyntikiintiöiden tarkoitus on nykyään se, että myyjä säilyttää alalinjasta kertyneet pisteet eli on oikeutettu saamaan alalinjan myynnistä provision rahana joskus tulevaisuudessa, mikäli pisteitä kertyy tarpeeksi ja muut pätevöitymisen ehdot toteutuvat. Myyntikiintiöllä ei pyritä siten lisäämään myyjän henkilökohtaista myyntiä verkoston ulkopuolisille asiakkaille vaan saadaan hänet ostamaan alalinjasta tulevien palkkioiden toivossa itselleen ja perheelleen turhia tuotteita enemmän kuin hän tarvitsee.

3) Ylälinjaan menevien provisioiden määrä tulee rajoittaa muutamalle tasolle ylälinjaan ja ne saavat olla yhteensä korkeintaan 50 % myyjän itselleen saamasta myyntipalkkiosta.

Nuo ovat vain ehdotuksia sille, miten joistakin huijaukseen liittyvistä ongelmista voitaisiin päästä eroon. Kierot yhtiöt ja tiimien johtajat keksivät joka tapauksessa aina keinot, miten huijata muita, vaikka säännöt olisivat mitä hyvänsä. Sääntöjähän ei tarvitse noudattaa...


Edelliseen artikkeliin "Yleistä asiaa verkostomarkkinoinnista".

Seuraavaan artikkeliin "Millainen ihminen huijaa muita ammatikseen?".

Sivun alkuun | Hakemistoon