Edellinen | Seuraava

Sky Pyramids Files – Lyhyesti

tammikuu 2001 Kirjoittanut Petteri Haipola

 
Mitä verkostomarkkinointi on? rahaloukku

Verkostomarkkinoissa kaupitellaan tavaroita ja palveluita henkilöltä toiselle eli suoramarkkinoinnin avulla. Myytävänä on milloin mitäkin: saippuaa, siivousaineita, vitamiinipillereitä, luontaistuotteita, puhelinkortteja, jne. Kauppaa tehdään kodeissa, värväyskokouksissa, työpaikoilla, oppilaitoksissa ja vapaa-ajan harrastusten parissa. Tuotteet ja palvelut valmistava ja omistava firma antaa ne myytäväksi jälleenmyyjäverkoston kautta. Ideana ei ole ainoastaan myydä tuotetta vaan saada myös verkostoon lisää jälleenmyyjiä. Jälleenmyyjät saavat palkkioita itse myymistään tuotteista sekä "alalinjansa" myynneistä. Pääyhtiölle ja verkoston ylimmillä tasoilla oleville jälleenmyyjille systeemi on yleensä kannattava bisnes. Mutta verkoston alimmilla tasoilla olevat yli 94 % eivät tee bisneksellä lainkaan rahaa. Päinvastoin: useimmat jäävät liiketoiminnassa tappiolle!

Myytävien tuotteiden hinta on keskimäärin 200 - 300 mk/kk. (vaihtelualue 100 - 500 mk/kk) Tällaisen summan huijaamisesta kovin moni ei vielä nosta meteliä. Tuotteet on tarkoituksenmukaisesti hinnoiteltu juuri näin. Pääyhtiöt ja johtavat jälleenmyyjät saavat haluamansa voiton ilman liian suurta riskiä oikeudellisista toimista heitä vastaan.

Onko verkostomarkkinointi laillista?

Lain kirjaimen mukaan verkostomarkkinointia myyntikanavana käyttävät tuotantolaitokset ja firmat ovat yleensä laillisia. Heidän jälleenmyyjiä koskevat sopimusehdot ja hyväksyttävä toimintamalli ovat niin ikään lailliset. Lainsäädäntö on kuitenkin useimmissa maissa puutteellista eikä suojaa kuluttajia riittävän hyvin verkostohuijareita vastaan! Näin on myös Suomessa. Siinä vaiheessa kun viranomaiset puuttuvat asiaan, vahinko on jo tapahtunut. Herkkäuskoisten rahat on ryövätty ja sielut ovat joutuneet vahinkoon ystävien petettyä heidät!

Puhtaasti huijaus-linjalla toimivia verkostomarkkinointifirmoja on paljon. Täysin rehellistä verkostoa ei ole olemassakaan. Jokaisessa ketjussa esiintyy jonkin verran väärinkäytöksiä. Yleisintä on se, että jälleenmyyjät käyttävät värväystoiminnassa laittomia tai moraalittomia keinoja. Yleisintä on harhaanjohtava markkinointi ja hyvien liiketapojen vastainen toiminta. Tästä johtuen verkostomarkkinoinnilla on erittäin huono maine suuren yleisön silmissä.

Näillä sivuilla käsiteltävän Sky Biz 2000 Inc.:n palkkiojärjestelmää ja tuotteita ei ole koskaan todistettu USA:n lakien mukaisiksi eikä niitä koskaan tulla todistamaankaan. Tämä ei tietystikään tarkoita sitä, että tuotteet ja palkkiojärjestelmä olisivat välttämättä lain kirjaimen vastaisia. Kyse on nyt harhaanjohtavasta markkinoinnista. Jälleenmyyjät sanovat toiminnan olevan laillista ja rehellistä bisnestä. Mutta käytännössä virallisesti laillista on vain Sky Biz 2000 Inc. yhtiön rekisteröityminen - ei sen toiminta!

Onko SkyBiz kotoisin USA:sta vai Bermudasta?

SkyBizin sanotaan olevan yhdysvaltalainen yhtiö. SkyBiz 2000 Inc.:n toimipiste sijaitseekin USA:ssa, Oklahoman osavaltiossa ja Tulsan kaupungissa. Mutta Yahoo!´n uutissähkeen mukaan pääyhtiö on todellisuudessa Bermudan veroparatiisista, Hamiltonin kaupungista kotoisin olevan yhtiön - SkyBiz International Ltd. - tytäryhtiö. Tiedot löytyivät vielä 27.10.2000 sivulta http://biz.yahoo.com/bw/000711/fl_worldwi.html, josta alla oleva kappale on kopioitu. Sähkeen mukaan WorldWideWeb Institute.com, Inc. tutki mahdollisuutta fuusioitua SkyBizin kanssa:

"On July 11, 2000, the Company signed a letter of intent to merge (possibly through a newly formed wholly owned subsidiary) with SkyBiz International Ltd. SkyBiz is a Hamilton, Bermuda-based Web site development and hosting company with operations in Tulsa, Oklahoma."

Fuusioitumisaie WWWA:n kanssa on peruuntunut

Fuusioitumisaie on peruttu jo kuukauden kuluttua uutisesta. Tästä kertova sähke on päivätty 18.8.2000.
(http://biz.yahoo.com/bw/000818/fl_worldwi.html) Sähke kuului näin:

"Friday August 18, 4:31 pm Eastern Time

Press Release

WorldWideWeb Institute.com, Inc. and Skybiz.com Extend Joint Venture Agreement

FORT LAUDERDALE, Fla.--(BUSINESS WIRE)--Aug. 18, 2000-- WorldWideWeb Institute.com, Inc. (OTCBB:WWWA - news) announced today that it will continue to work with Skybiz.com through its Joint Venture Agreement to develop advertising and marketing for its primary websites.

WWWA also announced that negotiations related to the previously announced letter of intent, for WWWA and Skybiz.com to merge, have been discontinued. Accordingly, WorldWideWeb Institute.com, Inc. is free to resume discussions with other alternative candidates which have been held in abeyance because of the letter of intent.


Contact:

WorldWideWeb Institute.com, Fort Lauderdale
     Ernest D. Chu, Chief Financial Officer
     or Sally Cupp, Investor Relations
     888/932-9817 or 954-776-8444"
Pääyhtiö on levittänyt perätöntä tietoa

Sky Biz 2000 Inc. ei ollut poistanut vanhentunutta fuusioitumisesta kertovaa uutista sivuiltaan vielä 25.10.2000. Linkki em. fuusioitumisaikeesta kertovalle sivulle löytyi yhtiön ylläpitämästä osoitteesta
http://www.skybiz.com/news.htm
(lue varoitus!) seuraavan saatetekstin kera:

"SkyBiz.Com has signed a letter of intent to merge with the publicly traded WorldWideWeb Institute.com, Inc."

Pääyhtiö poisti yo. linkin ja tekstin ennen lokakuun loppua. Mutta yllätys, yllätys: linkki oli palautettu sivulle 14.11.2000 mennessä! Mistähän tämä johtuu? Joko sivujen päivittäjällä ei ole ajan tasalla olevaa tietoa tai sitten pääyhtiö levittää tahallaan perätöntä uutista ja huhua. Kumpaan vaihtoehtoon sinä uskot? Linkki poistettiin jälleen 16.11.2000 sen jälkeen, kun olin päivittänyt tämän sivun kyseisellä tiedolla.

Kahdenlaista verkostomarkkinointia?

Olen jakanut verkostomarkkinoinnin esityksessäni kahteen ryhmään: moraalisesti laiton pyramidisysteemi ja muu "rehellisempi" verkostomarkkinointi. Useimmat ketjut ovat jotain tältä väliltä. (24.10.2005/ Ei ole kuin petollisia firmoja!) Itse olen keskittynyt pyramidien käsittelyyn. Kun puhun esityksessäni verkostomarkkinoinnista, niin tarkoitan useimmiten juuri sen pyramidiversiota. En tosin pidä rehellisempää verkostomarkkinointiakaan kovin viisaana. Perinteiset markkinointikeinot ja -kanavat ovat paremmat tuotteiden myymiseen. Silloin työn tekee alan ammattilainen ketjun joka vaiheessa. Verkostomarkkinoinnissa työn tekevät monesti ammattitaidottomat ihmiset. Kunniallisen ja rehellisen firman kannattaisi varoa ettei heidän hyvä nimensä tahraannu, kun se sotketaan huonomaineiseen verkostomarkkinointiin!

Miten tunnistat pyramidin?

Pyramidin tunnistaa helposti siitä, että toiminnassa on värväyksen maku. Värvääjät antavat liian optimistisen kuvan tulojen muodostumisesta ja työn helppoudesta. He puhuvat suurista asioista ja viittaavat usein tulevaisuuteen. Verkostomarkkinointi on heidän sanojensa mukaan jokaiselle ihmiselle "loistava mahdollisuus, jonka avulla voi helposti ja nopeasti ansaita paljon rahaa."

Naurettavan lapsellinen markkinointikeino kassa

Olen käsitellyt sivuillani erityistapauksena SkyBiz 2000 internet kotisivujen suomalaisen jälleenmyyjäryhmä Team Adventuren toimintaa. Jotta saisit myyntikeinoista yksinkertaisen kuvan, niin teen sinulle kysymyksen. Jos joku myy sinulle kotisivuja hintaan 800 - 2600 FIM ja sanoo, että lähtemällä mukaan toimintaan voit ansaita kahdeksan kuukauden kuluttua yli 45000 FIM kuukaudessa, niin uskotko sen?

Moraaliltaan rehellistä verkostomarkkinointia?

Moraaliltaan rehellisempi verkostomarkkinointi keskittyy enemmän itse myytävään tuotteeseen. Ehdokkaille ei anneta liian optimistista kuvaa mahdollisuudesta ansaita rahaa. Ihmisten värvääminen verkostoon ei ole ensisijaista vaan tuotteen myyminen. Tuote on hinta-laatu suhteeltaan edullinen. Myynnistä maksettavat provisiot on rajattu kohtuulliselle tasolle. Hyötyäkseen tuotteesta ei siis tarvitse alkaa jälleenmyyjäksi. Tässä mallissa sekä ostaja että myyjä saisivat suoran hyödyn itse tuotteesta - ei ihmisten värväämisestä. Pyramidisysteemissähän varsinainen tuote on "rahantekobisnes," jossa tärkeintä on saada värvättyä mukaan uusia ihmisiä. Tuotteita ei juurikaan myydä verkoston ulkopuolelle. Myytävä tuote on vain korea ulkokuori mädän bisneksen ympärillä.

Jatkuvan kasvun idea

Pyramidisysteemeissä menestymisen idea on siis verkoston laajeneminen. Ihmiset lähtevät toimintaan mukaan rahan ansaitsemisen toivossa. Myytävällä tuotteella on heille vain vähän tai ei ollenkaan merkitystä. Jotta jälleenmyyjä pääsisi voitolle tulisi hänen värvätä lisää jälleenmyyjiä, jotka taas värväävät lisää, jotka taas värväävät lisää jne. Tällainen loputon kasvu on mahdotonta. Markkinat kyllästyvät nopeasti ja useimmat jälleenmyyjät jäävät tappiolle liiketoiminnassa tai ansaitsevat vain vähän suhteessa työpanokseen. Teemu Mäntynen on käsitellyt verkostomarkkinointia ja markkinoiden kyllästymistä erinomaisesti Pyramidisivuilla (sivusto on poistettu netistä). Omat Sky Pyramids -sivuni tarkastelevat asiaa kristillisestä ja petetyn lähimmäisen näkökulmasta katsoen.

Onko verkostomarkkinointi tehokasta?

Verkostomarkkinointia on ollut maailmalla 30-50 vuotta eri lähteistä riippuen ja maassamme yli kaksikymmentä vuotta. Silti monet ihmiset eivät edes tiedä mitä verkostomarkkinointi on? Tämä kuvaa verkostomarkkinoinnin tehottomuutta ja sitä, että markkinat kyllästyvät nopeasti. Mutta se antaa myös pelottavan uhkakuvan. Jokainen, joka ei tunne verkostomarkkinoinnin moraalitonta luonnetta on mahdollinen petettävä uhri.

Yhteistyö kilpailijoiden kanssa?

Ammattimaisessa verkostomarkkinoinnissa jälleenmyyjät muodostavat teamin. On merkillistä, miten kilpailijat toimivat muka toinen toistaan auttaen? Jokaisessa kaupungissa ja kylässä, mihin verkostomarkkinointi pesiytyy on lukemattomia eri verkoston haaroja. Niistä käytetään nimiä käsi, jalka ja oksa. Jokainen jälleenmyyjä, joka ei ole suoraan omassa alalinjassa heikentää mahdollisuutta menestyä bisneksessä. Jopa oman ylälinjan jälleenmyyjät heikentävät useimpien alalinjassaan olevien mahdollisuuksia, koska he rakentavat monia käsiä, jotka itse kukin ovat toistensa kilpailijoita.

Ammattitaidottomat jälleenmyyjät

Värvääjät vakuuttavat markkinoinnissaan, ettei menestykseen tarvita mitään erityisosaamista. "Kaikki mukaan!" on toiminnan motto. Käytännössä ilman tarvittavia kontakteja, erityisosaamista ja pitkällistä koulutusta on lähes mahdotonta menestyä. Juuri ammattitaidottomat mutta alkuhuumansa innostamat jälleenmyyjät syyllistyvät suurimpiin rikkeisiin markkinoinnissa. He pilaavat entisestään alan huonoa mainetta.

Perhe- ja ystävyyssuhteiden hyväksikäyttö

Uudet jälleenmyyjät markkinoivat ideaa rikastumisesta ensimmäisenä omalle perheelleen ja ystävilleen. He käyttävät omaa ja ylälinjansa jäsenten mainetta hyväksi, kun he vakuuttelevat toiminnan hyvää moraalia ja laillisuutta. Heidän maineellaan ei ole kuitenkaan mitään tekemistä itse tuotteiden ja toiminnan laillisuuden tai moraalin kanssa. Asiat on aina käsiteltävä asioina ja mahdollisimman puolueettomasti.

Kuka liitetään kenenkin alle?

Verkostomarkkinoinnin kirjoittamaton sääntö on, että uudet jälleenmyyjät liitetään sen alle, joka ensimmäisenä on mainostanut hänelle tätä "loistavaa mahdollisuutta." Tämä on nerokas kikka! Aina kun verkosto laajenee uuteen ystävä- ja sukulaispiiriin tulee uusille jäsenille kiire myydä ideaa omille tutuilleen ennen kuin joku muu ehtii edelle. Vaivan näkemisestä tai työn teosta ei markkinoinnissa voida tässä vaiheessa puhua. Voi olla, että kun joku sitten myöhemmin liittyy mukaan, niin varsinaisen työn hänen värväämisekseen on tehnyt joku aivan muu. Kenenkä alle verkostoon tämä uusi jäsen liitetään? Eihän tässä vain tule eturistiriitaa, koska useimmat jäsenet ovat toinen toisensa kilpailijoita?

Harhaanjohtavaa markkinointia (SkyBiz 2000 -jälleenmyyjät erityistapauksena)  
Suomen lakien ja asetusten vastainen toiminta

Markkinoinnissa esitetään monesti puutteellisia tai virheellisiä tietoja. Hyvien liiketapojen mukaisessa markkinoinnissa ja liikeidean sekä tuotteiden esittelyssä tulee ilmetä ainakin seuraavat värvättävien taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeelliset tiedot:

- Markkinatilanne ja liikevaihto-odotukset.

- Todennäköinen kulurakenne.

- Hinnoittelumahdollisuudet.

Sen sijaan, että teamin sivuilla ja värväystilanteissa kerrottaisiin totuudenmukaisesti nämä liittymispäätöksen kannalta elintärkeät asiat, niin siellä kerrotaan kaikkea muuta toisarvoista. Markkinoinnissa vedotaan ehdokkaiden henkilökohtaisiin taloudellisiin toiveisiin ja esitetään arvioita ansioiden tuomasta ostovoimasta, ilman että samalla esitetään riittävää selvitystä värvättävien taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeellisista em. tiedoista. Värväystoiminnassa ei saisi käyttää sellaisia (uusia) jälleenmyyjiä, joille ei ole annettu riittävää tietoa näistä olennaisista seikoista. Tällainen värväystoiminta on lakien ja hyvien liiketapojen vastaista, mutta näin toimitaan yleisesti.

Ennakkotapaus oikeuskäsittelystä

Löydät ennakkotapauksen edellä kuvatun kaltaisen värväystoiminnan oikeudenpäätöksestä jutussa Suomen Suoramarkkinointiliitto ry vastaan Oy Golden Products Ab ja Golden Products Aktiebolag 31.8.1994, D:27/93. Team Adventuren johtavat jälleenmyyjät toimivat aikoinaan juuri Golden Products tuotteiden jälleenmyyjinä. Värväyskeinot tuntuvat edelleen olevan "hyvin hanskassa!"

Väärät liikevaihto- ja tilastotiedot sekä kasvuennusteet

Pääyhtiö ei ole ilmoittanut minulle liikevaihtoa eikä -odotuksia. Team ei ole missään esittänyt omia vastaavia lukujaan. Sen sijaan nähtävillä on teamin mainitsemat kyseenalaistettavat pääyhtiön myynti- ja liikevaihtotiedot sekä väärät kasvuennusteet ja internet-sivustojen luvut. He väittävät, että uusia laitteita tuli verkostoon kaksisataatuhatta ja sivustoja kaksi miljoonaa joka päivä. Skybiziin väitettiin liittyvän päivittäin 7500 jäsentä. Nämä tiedot olivat sivuilla vielä 03.01.2001.

Teamin lukujen vertailu pääyhtiön esittämien ja muiden internetistä löytämieni lukujen kanssa.

Verrataanpa teamin lukuja pääyhtiön minulle esittämiin ja internetistä löytämiini lukuihin! Eräs jälleenmyyjä väittää SkyBizin johtajan Jim Brownin sanoneen 17.7.2000, että maailmanlaajuiseen internetiin tuli tuolloin joka päivä "vain" satatuhatta uutta käyttäjää.
http://www.cfa-sa.co.za/Skybiz/jimbrown.htm
Tämä poikkeaa jyrkästi teamin ilmoittamasta luvusta. (200000 uutta laitetta) Pääyhtiö esittää jokaisen jäsenen Skynary-sivulla ja sivulla http://skynary.com/source/skynary.asp (lue varoitus!) arvion, jonka mukaan koko maailmassa tulee olemaan vain 765 miljoonaa online internetin käyttäjää vuoden 2005 loppuun mennessä. (about us ja overview-linkki, kohta statistics) Teamin ennuste ylittää tämän tavoitteen jo reilussa vuodessa! Se panee vieläkin paremmaksi: jokaisella online käyttäjällä olisi tuolloin myös omat kotisivut!

30.10.2000 pääyhtiö vastasi kyselyyni ja kertoi, että uusia jäseniä liittyi tuolloin kuitenkin vain 2800 päivittäin. Luottokorttimaksujen vastaanotossa ilmenneiden ongelmien takia (?!) luku on pienempi kuin normaalisti, mutta missään virallisissa lähteissä en ole havainnut teamin mainitsemaa lukua 7500.

Team ilmoitti lokakuussa vuonna 2000 pääyhtiön vuotuisaksi liikevaihdoksi 100 miljoonaa USD ja marraskuussa jo 400 miljoonaa: aikamoinen kasvuvauhti vai mitä? Oletetaan, että teamin mainitsema 7500 kauppaa/ päivä pitäisi sisällään myös vanhojen sivustojen uusijat. Näitä on arvioltani noin 10 % eli 750 kpl/vrk. Yksi sivusto maksoi 100 USD, joten vuosimyynniksi muodostuisi uudet jäsenet 7500 x 90 % x 125 x 365 eli noin 308 miljoonaa USD ja lisäksi vanhat jäsenet 7500 x 10 % x 100 x 365 USD eli noin 27 miljoonaa USD eli yhteensä 308 + 27 = 335 miljoonaa USD. (Vuosimaksu 100 ja liittymismaksu 25 USD = 125 USD) Pääyhtiö myy sivustojen lisäksi markkinointimateriaalia, jonka osuudeksi laskelmassa jäisi 65 miljoonaa USD + alv., jos sellaista maksetaan. Kohtalainen varjopyramidi vai mitä?

Teamin ilmoittamiin lukuihin ei ilmeisestikään voi luottaa. SkyBiz ei ole suostunut ilmoittamaan minulle liikevaihtoa sillä perusteella, että yhtiö on yksityisessä omistuksessa. Yhtiön ilmoittamien uusien rekisteröityjen sivustojen määrästä voidaan kuitenkin laskea uusien jäsenien osuus myynnistä eli noin 128 miljoonaa USD. (2800 sivustoa/ päivä x 125 USD/ sivusto x 365 päivää) Jotta saataisiin laskettua koko vuotuinen myynti, tulee tähän lisätä ne sivustot, jotka uusitaan vuosittain. Näitä on arvioni mukaan korkeintaan 10 % eli hieman yli miljoonasta jäsenestä (loppuvuosi 2000) noin satatuhatta, mikä tekee 100 x 100000 USD eli 10 miljoonaa USD. Näin vuotuinen myynti olisi noin 138 miljoonaa USD. (128 + 10) Tähän lisätään vielä markkinointimateriaalin myynti, minkä määrästä minulla ei ole tietoa.

Matemaattinen todennäköisyys epäonnistua ja sen vaikutus ketjun menestykseen..

Arvioni on kohtuullinen kun ottaa huomioon SkyBizin pyramidiluonteen. Bisneksen takia mukaan lähteneet ja siinä epäonnistuneet jälleenmyyjät eli yli 96 % kaikista jäsenistä eivät uusi sivustoja. He levittävät sen sijaan tietoa SkyBizin salakavalasta luonteesta. Tästä johtuen potentiaalisten uusien asiakkaiden määrä pienenee koko ajan. Markkinat kyllästyvät nopeasti ja yhtiön myynti kääntyy laskuun viimeistään muutamassa vuodessa. SkyBizin herättämä toive nopeasta rikastumisesta osoittautuu näille yli 96 prosentille jälleenmyyjistä utopiaksi. Ja vain häviävän pieni osa voitolle pääsevistä alle 3,57 prosentista todella rikastuu bisneksellä. Suomessa tuskin kukaan!

Kultainen neuvo ehdokkaille!

Jos jokin tarjous kuulostaa sinusta liian hyvältä ollakseen totta, niin se usein onkin sitä. Helppoa rahaa ei ole olemassakaan. Oletko muuten ajatellut sitä, että jos verkostomarkkinointifirmojen ideat olisivat todella niin loistavia, että niillä rikastuisi "Matti Meikäläinenkin" takuuvarmasti, niin miksi firmojen työntekijät sitten jatkavat työtä kuukausipalkalla? Eikö heidän kannattaisi alkaa ennemmin jälleenmyyjiksi? Eipä tietenkään. He ovat viisaampia ja pysyvät perinteisessä työssä! Heidän työpaikkansa firmoissa, jotka toimivat äärettömän epävakaissa verkostojärjestelmissä ovat tosin nytkin alituiseen vaakalaudalla.

Muita Teamin usein toistuvia totuudenvastaisia väittämiä ja sopimatonta menettelyä markkinoinnissa:  
Työhön käytettävä aika, tarvittavat kontaktit ja erityisosaaminen tai koulutus em. asioihin.

Väitetään, että työhön menee vain vähän aikaa ja että jokainen pystyy saamaan hyvän tuloksen ilman "pätevöitymisiä." Erityisosaamista ei tarvita ja tarvittavista kontakteista ei puhuta mitään. Jäsenille tarjotaan silti neuvoja ja teamin apua, mikä jätetään käytännössä lähinnä sponsorin vastuuksi.

Riskit, kulut

Näistä sanotaan ettei sellaisia ole! Tosiasiassa kuluja aiheutuu ainakin seuraavista asioista: liittymis- ja vuosimaksut, markkinointi- ja koulutusmenot, puhelinmenot, värväyskokouksien sisäänpääsymaksut, liikematkat, auton tai julkisten liikennevälineiden käytöstä aiheutuvat menot, tarjoilut ehdokkaille ravintoloissa, kahviloissa ja grilleillä, yritysten perustamismenot, kirjanpito- ja hallintomenot, toimistokulut, eläkevakuutusmaksut, verotus ym. menot. Jokaiselle bisneksen takia mukaan lähtevälle em. kulut ovat selkeä taloudellinen riski. Yli 96 % jäsenistä kärsii kyseiset kulut tappioina!

Palkkioesimerkit

Vielä marraskuussa vuonna 2000 väitettiin, että olisi mahdollista ansaita yli 45000 markkaa kuukaudessa jo kahdeksan kuukauden kuluttua liiketoimintaan ryhtymisestä. Tämä tekee 7568 euroa. Esimerkin sanottiin olevan "kohtuullinen ja sen toteutuminen edellyttää keskimäärin vähäisen työpanoksen tekemistä." Tosiasiassa yhdenkään kahdeksan kuukautta mukana olleen suomalaisen ei tuolloin vielä tiedetty päässeen kuvatunlaisiin tuloihin. On mahdollista ettei kukaan suomalainen koskaan pääse niihin. Tuskinpa tällaisia tuloja ilmoitetaan ainakaan verottajalle. Jos joku kerskuu sinulle vastaavilla tuloilla, niin pyydä todistamaan väite veroilmoituksesta! On hyvin yleistä etteivät verkostomarkkinoijat esitä verotodistustaan, kun sitä pyydetään. Ja kun tarkistat veroluetteloita niin niistä ei löydy sellaisia tuloja. Kerskaajat valehtelevat joko sinulle tai verottajalle – tai molemmille.

Jotta esimerkki olisi pääyhtiön ohjeiden mukainen, sen pitäisi olla toteutunut jonkun värväystilanteessa läsnäolevan tai mainossivujen laatijan kohdalla. Kulut, käytetty työaika ja ponnistukset tulee mainita. Samalla on ilmoitettava viimeisin tilastotieto palkkioita saavan skybiziläisen keskimääräisestä tulosta ja keskiansiosta. (mediaaniluku) Mielestäni hyvien liiketapojen mukaista olisi huomioida myös kansalliset vaihtelut tulotasossa: esimerkiksi suomalaiset jälleenmyyjät ansaitsevat keskimäärin paljon vähemmän kuin amerikkalaiset ja muut englanninkieliset, joita verkostossa on valtaosa. Lisäksi olisi syytä ilmoittaa alalla ja kyseisessä verkostossa parin ensimmäisen vuoden aikana lopettavien määrä - yli 90 %.

Ehdokkaille tulisi antaa oikea kuva todennäköisestä mahdollisuudesta menestyä liiketoiminnassa. Siksi on perusteltua pyytää prosentuaalinen jakauma kaikista tuloluokista ja myös niistä, jotka eivät saa lainkaan tuloja. SkyBizin tapauksessa pitäisi mainita, että yli 96 % kaikista jälleenmyyjistä jää väistämättä tappiolle. Tämä on fakta, vaikka kaikki jälleenmyyjät olisivat mestareita työssään. Ellei ehdokkaille kerrota totuudenmukaisesti työn riskeistä sekä kulurakenteesta ja ansiomahdollisuudesta, on heidän liittämisensä verkostoon tulkintani mukaan lainvastaista. Kyseessä on petos, lievä petos tai vähintäänkin sopimaton menettely markkinoinnissa ja hyvien liiketapojen vastainen toiminta.

Väärät profetiat

Team väittää, että "jokaisella kansalaisella kaikkialla maailmassa tulee olemaan oma Internet-osoite, jonka kautta keskeisin osa kaikesta kommunikoinnista tulee tapahtumaan." Tämä on törkeää liioittelua. Kaikki maailman ihmiset eivät suinkaan liity internetiin. Monessa maassa elintaso on vielä niin alhainen, ettei suurimmalla osalla väestöä ole edes sähköä tai puhelinta: miten he voisivat sitten liittyä internetiin? Sitäpaitsi SkyBizin markkinaosuus kaikista sivustoista pysyy pienenä, joten se ei ole merkittävä tekijä internet-maailmassa. Useimmat ihmiset käyttävät ilmaisia sivunrakennusohjelmia, joista jokaisella Microsoft Windowsin käyttäjällä on FrontPage Express. Se toimii useimmilla maailman kielillä lähes virheettömästi käännettyjen ohjeiden mukaan. SkyBiz verkosto on lisäksi tuomittu romahtamaan, koska suurin osa liittyneistä on mukana vain tai pääosin rahan ansaitsemisen toivossa ja luopuu yrityksestään viimeistään kahden vuoden kuluttua epäonnistumisen takia. Tämä on matemaattinen väistämättömyys verkostomarkkinoinnissa, joka on tosiasiassa tuotteen jälleenmyyntiä naamiona käyttävä pyramidihuijaus.

Epävarmojen tulevaisuuteen liittyvien tapahtumien hyväksikäyttö markkinoinnissa

SkyBiz International, Ltd. ja WorldWideWeb Institute.com Inc.:n fuusioituminen on peruuntunut jo ennen18.8.2000. Yhtiön listautuminen Nasdaqin pörssiin on peruuntunut niin ikään, koska se oli kytketty fuusioitumiseen. Tästä huolimatta teamin markkinointisivuilla mainostettiin vielä 2.11.2000 että fuusioituminen olisi jo tapahtunut. 13.11.2000 mennessä tieto fuusioitumisesta oli poistettu, mutta pörssiin listautumisen sanottiin olevan meneillään vielä 30.12. Englanninkielisellä sivulla oli vielä marraskuussa em. väite, että fuusio olisi jo tapahtunut. Kukaan kristillistä etiikkaa ja korkeaa moraalia noudattava liikemies ei lisäisi mainossivuilleen vastaavia valheellisia tietoja! Sain pääyhtiöltä 30.10.2000 vastauksen kyselyyni, jossa vahvistettiin, että SkyBiz ei ole enää listautumassa Nasdaqiin. Luulisi rehellisen liikemiehen varmistavan tällaiset asiat ennen kuin käyttää niitä markkinointikeinona.

Perättömät väitteet ja huhut

Värväyskokouksessa on väitetty, että verkostomarkkinoinnin kautta myydään USA:ssa enemmän tavaroita ja palveluja kuin vähittäiskaupassa. Todellisuudessa alle 1 % kaikesta kaupankäynnistä tehtiin verkostomarkkinoinnin kautta vielä 90 -luvulla ja siitäkin valtaosa oli uusien jälleenmyyjien innostuksissaan ostamia aloituspaketteja. (Lähde: Robert L. Fitzpatrick,
http://members.tripod.com/~nomorescams/fitzpatrick.htm)
Väite kulkee huhuna eteenpäin kuten mahdolliset monet muutkin tahallaan liikkeelle pannut huhut. Toisaalta liikkeellä on myös muiden verkostojen kateellisten jälleenmyyjien levittämiä mahdollisesti perättömiä huhuja, että teamin johtavat hahmot olisivat alalla yleisesti tunnettuja huijareita. Kaikkea mitä kuulee, ei pidä heti uskoa, vaan asiat tulee tarkistaa.

Yhtiöiden vertaaminen Nokiaan ja Microsoftiin kasvuennusteissa

Kyseiset menestysfirmat toimivat täysin eri markkinointiperiaatteella: niiden menestys ei ole perustunut lainkaan verkostomarkkinointiin vaan perinteisiin jakelukanaviin! Siksi on sopimatonta verrata SkyBiziä niihin - edes "soveltuvin osin."

Työn väitetty helppous

Verkostomarkkinoinnilla on tosiasiassa huono maine. On vaikeaa markkinoida tuotteita, joita ihmiset eivät tarvitse. Ystävyys- ja perhesuhteet kärsivät jatkuvasta markkinoinnista.

Kristillisen uskon hyväksikäyttäminen markkinoinnissa

Teamin jäsenet ovat mainostaneet tuotetta ja ideaa rehellisenä, laillisena ja moraalisesti hyväksyttävänä sillä perusteella, että liiketoiminnassa on mukana uskovaisia. He ovat mm. kehuneet yhtiön pääjohtajaa uudestisyntyneeksi kristityksi.

Tuotteella ja verkostomarkkinoinnilla ei ole todellisuudessa mitään tekemistä uskon kanssa. Jos myytäisiin esimerkiksi kristillistä kirjallisuutta tai musiikkia, niin asia olisi OK - edellyttäen että myynti tapahtuisi perinteisiä jakelukanavia pitkin. Nyt se on moraalitonta. Sitä paitsi jonkun ihmisen uskonnollisuus ei ole mikään tae hänen toimintansa rehellisyydestä. Juudas Iskariot oli Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, hyvä ystävä ja apostoli: silti hän petti ja kavalsi Herran. Kuningas Daavid oli koko kansansa johtaja ja hengellisen ihmisen esikuva. Hän syyllistyi toistuviin valheisiin ja lopulta aviorikokseen sekä murhaan.

Vaikka nämä esimerkit antavat huonon kuvan uskovaisista on syytä muistaa, että suuri enemmistö uskovaisista toimii suurimman osan elämästään hyvää moraalia ja Jumalan Sanaa noudattaen. Daavidkin teki parannuksen lankeemuksensa jälkeen. Hän kirjoitti suuren osan Psalmeista, joita Jumala on käyttänyt liki kolmen vuosituhannen ajan ihmisten pelastukseksi, ojennukseksi, kasvatukseksi ja lohdutukseksi niin, että jokainen Jumalan ihminen olisi kaikkiin hyviin töihin valmis.

Julkkisten ja muiden arvostettujen tai tunnettujen henkilöiden maineen hyväksikäyttö markkinoinnissa

Liikeideaa ja tuotteiden oikeellisuutta on perusteltu sillä, että mukana on monta julkisuuden tai muussa arvostetussa asemassa olevaa henkilöä: heidän hyvää mainettaan on käytetty häikäilemättä hyväksi. Tosin käytännössä suurin osa lakimiehistä, poliiseista, taloustieteilijöistä, saarnaajista, pastoreista, kaupungin ja valtion virkamiehistä, toimittajista, julkkiksista jne. eivät ole mukana toiminnassa eivätkä koskaan lähde siihen mukaan. Olisiko nyt syytä markkinoida kielteisesti: "Älkää liittykö mukaan, koska suurin osa julkkiksista, lakimiehistä, poliiseista jne. eivät koskaan liity mukaan toimintaan! Suuri osa heistä pitää toimintaa moraalittomana, osa jopa laittomana! Verkostomarkkinointi ei ole OK, koska enemmistö maailman ihmisistä on sitä vastaan!" Ei kai kukaan jälleenmyyjä myy ideaa näin? Miksi he sitten myyvät sitä niin, että he perustelevat sen oikeellisuutta suuren vähemmistön mielipiteillä, joilla on vielä oma lehmä ojassa taloudellisen hyödyn takia?

Mikä ratkaisee onko liiketoiminta moraalisesti hyväksyttävää ja laillista?

Mikä ratkaisee, onko liikeidea tai tuote hyvien liiketapojen mukainen tai moraalisesti hyväksyttävä? Itse liikeidea ja tuote tietysti! On moraalitonta perustella näiden oikeellisuutta enemmistön tai vähemmistön mielipiteillä. Vai mitä sanot seuraavasta? Hitlerin tukijoukot olivat täynnä lakimiehiä ja poliiseja. Gestapossa ei muita ollutkaan. Toiminnassa oli mukana myös tiedemiesten ja älymystön kermaa. Hitler oli itse kansakuntansa arvostettu johtaja. Hyväksytkö heidän toimintansa sen takia, että he edustivat kansansa enemmistöä?

Todellista muutosta on turha odottaa mihinkään verkostoon

Team muuttaa mahdollisesti www.comeurope.com-markkinointisivujensa sisältöä sen jälkeen kun Kuluttajavirasto on puuttunut asiaan. Teamin jäsenten vähemmän tunnettuihin kotisivuihin tulee tuskin koskaan merkittäviä muutoksia. Värväystilanteissa annetut tiedot ovat jatkossakin kyseenalaistettavia. Verkostoon tähän mennessä levitetyt perättömät huhut ja totuudenvastaiset tiedot menevät eteenpäin ja muokkaantuvat "uuteen uskoon" vuosien varrella. Tehtyä vahinkoa on mahdoton korjata muuten kuin asettamalla SkyBiz -tuotteet pysyvään myyntikieltoon maassamme. Sittenkään kaikki eivät noudata lakia. Onhan tunnettua, että jo nyt on markkinoitu vuodesta 1998 asti myyntikiellossa ollutta Noni-mehua SkyBizin serverillä olevien markkinointisivujen kautta. (http://www.skybusiness.com/tahiti/) (lue varoitus!) Mikä estäisi myymästä SkyBiziä vastaavalla tavalla myyntikiellon astuttua voimaan?

Lähimmäisten pettäminen

Verkostomarkkinoinnin ja sen pyramidiluonteen pahin haitta on sen vaikutus ihmissuhteisiin. Monet lähtevät mukaan toimintaan, koska sukulainen tai kaveri on vakuutellut, että bisnes on OK ja siitä saa hyvät rahat. Kun sitten suurin osa eli SkyBizissä yli 96 % epäonnistuu tässä bisneksessä ja saattaa nähdä toiminnan moraalittoman luonteen, niin se tuhoaa väistämättä ihmissuhteita. Yksittäisen jälleenmyyjän keinot tämän välttämiseksi ovat rehellinen markkinointi tai toiminnan lopettaminen alkuunsa. Rehellistä markkinointia ei ole se, että kerrotaan osatotuuksia. Ylistetään tuotteiden erinomaisuutta ja bisneksen rahantekomahdollisuuksia, mutta jätetään kertomatta yksittäisen ehdokkaan todennäköinen mahdollisuus menestyä liiketoiminnassa tai hyötyä itse tuotteesta sen käyttäjänä. Suuri osa jälleenmyyjistä tekee kuitenkin juuri näin. He ovat "rappaajia" joiden pitäisi pysyä rappaushommissa, jottei sielunhoitajien, lääkäreiden ja psykiatrien tarvitsisi hoitaa heidän "roiskeistaan" lähimmäisille aiheutuneita vammoja!

Loppusanat

Verkostomarkkinoinnin värvääjät johtavat ihmisiä harhaan ja pois itse ydinasiasta: onko verkostomarkkinointi moraalisesti hyväksyttävää? Onko se laillista? Sinä osaat kyllä ajatella omilla aivoillasi. Tee se! Klikkaamalla tästä pääset Sky Pyramids Sivujen vakuuttaviin perusteluihin.

Voit aloittaa myös tästä katsomalla laskelmista, miten SkyBiz -jälleenmyyjän todelliset mahdollisuudet onnistua bisneksessä ovat alle 3,57 %. Saat kertaheitolla oikean kuvan asiasta. Huomaa pääyhtiön tarkoituksellinen harhaanjohtaminen keskimääräistä osallistujien ansiotasoa ilmoitettaessa.

Palaute

Lue palaute.

Palautesivut | Vastauslomake | Gallub (ei siis Gallup!)

Tärkeitä linkkejä

Kuluttajaviraston tiedote verkostomarkkinoinnista. Kuluttajansuojalaki. Pane merkille säännökset hyvistä liiketavoista, sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa ja siinä annetuista totuudenvastaisista sekä harhaanjohtavista tiedoista! Toinen luku, pykälät yksi ja kaksi.

Sisällysluettelon linkit englanninkielisille lähdesivuille ja luettelo muista lähteistä. Team Adventuren sivut olivat osoitteessa www.comeurope.com. Sieltä saattoi tarkistaa reaaliaikaisesti miten team markkinoi tuotteita internetin kautta.

Mitä voit tehdä, jos joudut lakien vastaisen värväystoiminnan kohteeksi?

Jos joudut jonkin verkostomarkkinointifirman värväyksen kohteeksi ja he käyttävät laittomia keinoja markkinoinnissa, niin voit tehdä valituksen Kuluttajavirastoon osoitteeseen

   Kuluttaja-asiamies/Kuluttajavirasto
   PL 5, 00531 Helsinki
   sähköposti posti@kuluttajavirasto.fi

Valituksen teko kannattaa aina. Voimme pysäyttää lähimmäisiä riistävän verkostomarkkinoinnin vain taistelemalla sitä vastaan kaikin laillisin keinoin. Viranomaisten on lopulta puututtava asiaan, kun hukutamme heidät valituksilla, anomuksilla ja pyytämisellämme. Meidän on saatava julkinen sana kiinnostumaan asiasta. Muutos on mahdollinen: siihen tarvitaan sinua ja minua! Ota yhteys omaan kansanedustajaan, jotta saisimme USA:n, Kanadan ja Australian tapaan kuluttajia paremmat suojaavat lait.

Päivitetty 03.01.2001, muokattu 18.2.2004

edelliselle sivulle sivun alkuun seuraavalle sivulle hakemistoon aloitussivulle