Edellinen | Seuraava

Asian ytimeen – SkyBiz ja verkostomarkkinointihuijaus pähkinänkuoressa

Päivitetty 03.01.2001 Kirjoittanut Petteri Haipola

 

SkyBiz 2000 lyhyesti

pyramidit

SkyBiz 2000 Inc. on verkostomarkkinointifirma, joka toimii USA:sta Oklahoman osavaltiosta ja Tulsan kaupungista käsin. Se on SkyBiz International Ltd. nimisen Bahamasta, Hamiltonin kaupungista kotoisin olevan yhtiön tytäryhtiö. SkyBiz myy internet-kotisivuja ja niiden ylläpitopalveluita lähinnä ensikäyttäjille, perheille, pienille yrityksille ja voittoa tavoittelemattomille yhdistyksille sekä järjestöille. Yhtiön jälleenmyyjiä on epäilty laittoman pyramidijärjestelmän ja internetin kautta tapahtuvan verkostomarkkinointihuijauksen pyörittämisestä jo viidessä maassa kahden ensimmäisen olemassaolovuotensa aikana.

Suomessa toimii monta eri jälleenmyyjätiimiä. Sivuni keskittyvät Team Adventuren harjoittamaan värväystoimintaan ajalla 14.7. - 31.12.2000. Voit tarkistaa sivuillani olevista linkeistä ja osallistumalla teamin värväyskokouksiin onko värväysmenetelmiä muutettu lainkaan. Tällä sivulla on mainittu vain ne seikat, jotka vaikuttavat lainsäätäjien ja päättäjien kannalta olennaisilta. Nämä tiedot ovat yksinkertaisuudessaan kenelle tahansa helppo tapa lähestyä asiaa. Tästä klikkaamalla pääset yksityiskohtaisempaan tiivistelmään sivustosta. Sky Pyramids Sivut koko komeudessaan löytyvät tästä.

Muistutettakoon, että kyseessä on henkilökohtainen mielipiteeni. Verkostomarkkinointi ei ole joidenkin ihmisten mielestä lainkaan huijausta. Yksikään ketju ei kuitenkaan markkinoi tuotteitaan ja bisnesideaansa täysin rehellisesti. Muodostakoon jokainen asiasta oman mielipiteensä. Lähtökohta on se, että älä usko mitään ennen kuin olet itse ottanut asiasta selvän ja myös ymmärrät sen.

Suomen lait ja asetukset eivät anna riittävää suojaa kuluttajille

Ovatko nykyiset lait riittävät? Verkostomarkkinointia varten ei ole erillistä lainsäädäntöä vaan sitä säätelee lähinnä Kuluttajansuojalaki ja lait rahankeräyksestä sekä petoksista. Kanadassa ja Australiassa on kuluttajan suojan kannalta paremmat lait: näissä maissa ensimmäiset SkyBiz-jälleenmyyjät on jo haastettu oikeuteen. Mielestäni olisi parasta, jos Suomessa kiellettäisiin kaikki verkostomarkkinointi laittomana toimintana.

Vähimmäistoiveeni on että maassamme tehtäisiin Kanadan mallin mukainen lainmuutos. Siellä tuomitaan rikollisena toimintana pyramidijärjestelmä, jossa myydään konkreettista tuotetta tai palvelua vaikka se olisi kohtuuhintainen. Verkostomarkkinointifirman ideana on tällöin maksaa käytännössä ihmisten värväämisestä, vaikka paperilla palkkiot maksetaan vain myydyistä tuotteista.

SkyBizin jälleenmyyjistä vain 85 - 95 % ostaa tuotteen sen itsensä takia ja käyttää sitä. Useimmat ryhtyvät jälleenmyyjiksi vain bisnesmahdollisuuden takia. Kyseessä on siis jalostettu muoto ketjukirjeestä. Tuotetta ei myydä lainkaan myyjäverkoston ulkopuolelle. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että bisnekseen mukaan lähteminen ei lisää kustannuksia ellei osallistu aktiivisesti myyntityöhön. Jos joku ostaisi tuotteen sen itsensä takia niin hän varmaankin liittyisi myös bisnesohjelmaan tästä syystä. Mutta palkkioita ei yleensä saa lainkaan ellei tee työtä sen eteen. Se taas aiheuttaa kustannuksia, jotka muodostuvat useimmille tappioksi.

USA:ssa toimii verkostomarkkinointihuijauksia vastaan taisteleva organisaatio, The Pyramid Scheme Alert Organisation eli the PSA. Se pyrkii vaikuttamaan oman maansa lainsäädäntöön siten, että kuluttajalla olisi paremmat mahdollisuudet suojautua huijauksia vastaan. Jos osaat englantia niin käy katsomassa! http://www.pyramidschemealert.org/.

Siinä vaiheessa, kun viranomaiset puuttuvat johonkin verkostomarkkinointihuijaukseen, on se yleensä jo myöhäistä. Kymmenet, sadat ja tuhannet ihmiset ovat jo menettäneet rahansa kannattamattomaan bisnekseen. Heidän ihmissuhteensa ovat kärsineet moraalittomasta liiketoiminnasta ja petetyksi tulemisen kokemuksista. Siksi on tärkeää valistaa ihmisiä etteivät he liittyisi mihinkään toimintaan väärin toiveodotuksin.

Jos jokin idea tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin se yleensä onkin. (liian hyvää ollakseen totta) Helppoa rahaa ei ole olemassakaan. Verkostomarkkinoinnin ansiomahdollisuudet ovat huonot. Parhaissakin järjestelmissä vain alle 6 % jälleenmyyjistä saa omansa takaisin tai pääsee voitolle bisneksessä. Rikastumismahdollisuus on häviävän pieni. Yli 94 % jää tappiolle liiketoiminnassa. Skybiz-ketjussa alle 3,57 % pääsee omilleen tai voitolle bisneksessä ja yli 96,43 % kärsii tappiota. Emme todellakaan voi puhua erinomaisesta tai loistavasta mahdollisuudesta! Tällaisia lukuja et kuitenkaan saa kuulla, jos joudut värväyksen kohteeksi. Siksi olisi tärkeätä saada lait muutetuiksi. Jokaisella on oikeus saada tietää totuus alasta ja menestymismahdollisuuksista prosenttiosuuksin ennen kuin hän tekee päätöksen mukaan lähtemisestä.

SkyBizin lähes arvoton tuote

SkyBizin ensisijainen tuote on internet kotisivujen robottirakennusohjelma, levytila yhtiön serverillä ja sivujen ylläpitopalvelut. Jokaisen käytettävissä on lisäksi ilmainen sähköposti, englanninkieliset internet ja tietokonekurssit sekä Fire Talk -keskusteluohjelma. (voi käyttää vain lisävarustein) Oheistuotteina myydään bisneksen edistämiseen tarkoitettua markkinointimateriaalia. Tuotteita markkinoidaan ennen kaikkea aloittelijoille. Miten ne soveltuvat heille?

Tuote on suomalaiselle noviisille arvoton ilman ulkopuolista opastusta. Suomenkielinen sivunrakennusohjelma on keskeneräinen, siinä on virheitä ja kaikki tukipalvelut ovat vain englanninkielellä. Tuote sopii lisäksi erittäin huonosti kokeneille internetin käyttäjille, koska se edustaa vanhentunutta teknologiaa ja sitä on todella vaikea käyttää persoonallisten sivujen luomiseen. (Onnistuu vain html-kieltä ja englantia osaavilta) Koska kohderyhmänä ovat juuri internetin ensikäyttäjät ja aloittelijat, niin tuotteella ei ole Suomessa sanottavaa arvoa. Kukaan jälleenmyyjä ei mainitse tätä tosiasiaa.

Internetistä on saatavilla myös ilmaisia ja kehittyneempiä sivunrakennusohjelmia ja levytilaa. Näille sivuille on yleensä hyväksyttävä palveluntarjoajan myymiä mainoksia tai banner. Mutta myös SkyBiz pidättää itsellään oikeuden viiteen prosenttiin asiakkaiden sivutilasta. Jos laitat sivuillesi verkostomarkkinointia tai pääyhtiötä asiallisesti kritisoivaa tietoa niin voit yllättyä: joko sivusi poistetaan kokonaan (vuosimaksua ei tietystikään palauteta) tai sinne lisätään yhtiön materiaalia. Pahimmassa tapauksessa sivujasi voidaan väärentää karkealla tavalla, mutta tämä on tietysti vain "mahdollisuus, joka antaa kuvatunlaisen tuloksen vasta toteutuessaan."

Verkostomarkkinoinnin vaikutus perinteiseen työhön suhtautumisessa

Verkostomarkkinoinnin ideologiaan on kuulunut perinteisen työn halveksiminen. Väitetään, että siitä saa työhön nähden liian vähän palkkaa. Työnantajat sekä yritysten omistajat kuvataan riistäjinä. Jälleenmyyjät levittävät tällaista ideologiaa kaikkialla missä he liikkuvat. Tällä on negatiivinen vaikutus koko kansantaloutta ajatellen huonontuneena työmotivaationa.

Veronkierto

Vain harva jälleenmyyjä ilmoittaa totuudenmukaisesti palkkionsa veroilmoituksessa. Arvonlisäverot jäävät usein maksamatta varsinkin sähköisessä kaupankäynnissä. Lain kirjaimen mukaan SkyBiz 2000 toimii vain USA:ssa: kauppa ja maksu tapahtuvat USA:ssa ja USA:han, tuotteet ostetaan ja toimitetaan USA:sta, missä serverit fyysisesti sijaitsevat jne. Näin jälleenmyyjät välttyvät alv:n maksamisesta, millä seikalla aivan erityisesti pröystäillään. Onhan se niin ovelaa! "Me emme myy mitään!" on yleinen väite ja pääyhtiön lakimiehen virallinen ohje jälleenmyyjille puolustauduttaessa syytöksiä vastaan.

Vaikutus ihmissuhteisiin

Koska ketjut etenevät perheen sisällä, sukulaisten kesken ja ystävältä toiselle, niin nämä yleisen henkisen hyvinvoinnin kannalta elintärkeät ihmissuhteet kärsivät petetyksi tulemisen kokemusten ja suhteiden materialistumisen myötä. Seurauksena on psyykkisiä ja psykosomaattisia oireita, mikä huonontaa kansantaloutta sekä lisää väkivalta- ja avioerotilastoja.

Yrittäjyys

Yleisölle muodostuu negatiivinen kuva yrittäjyydestä, sillä verkostomarkkinoijat käyttävät moraalittomia ja hyvien liiketapojen vastaisia keinoja markkinoidessaan ideaansa. Koska verkostomarkkinointia on pidetty laillisena ja osin jopa suotavana liiketoimintana aina työvoimaviranomaisia myöten, seuraa tästä se, että verkostohuijarit pilaavat eivät vain omaa vaan yleensä kaikkien yrittäjien maineen.

Lakien ja asetusten porsaanreikien häikäilemätön hyväksikäyttö

Verkostomarkkinointifirmat oikein etsimällä etsivät missä voitaisiin laillisesti (kirjaimen mukaan) ja nopeasti kerätä mahdollisimman suuret voitot moraalittomalla tavalla. Jokaisessa ketjussa on hyvien liiketapojen, sekä lakien ja asetusten vastaisesti toimivia ammattimaisia värvääjiä, minkä pääyhtiöt hyvin tietävät. Ne eivät tee mitään estääkseen näitä myyntitykkejä toimimasta, vaikka keinot siihen heillä olisi. (jälleenmyyntisopimuksen purkaminen)

SkyBiz on erityisen hyvin onnistunut laatimaan sopimusehdot sellaisiksi, ettei se vastaa mistään jälleenmyyjien tekemistä laittomuuksista. Niinpä voi kestää vuosia ennenkuin pääyhtiötä itseään syytetään laittomuuksista missään päin maailmaa. Tämä ei silti todista sitä, että firma toimisi lakeja kunnioittaen: se vain osaa taitavasti kiertää niitä ja vierittää syytteet yksittäisten jälleenmyyjien hartioille.

Useimmissa maissa verkostomarkkinointia koskeva lainsäädäntö on niin alkeellinen ettei viranomaisilla ole juuri mitään keinoja huijausten pysäyttämiseksi tai rajoittamiseksi. Toisaalta on myös mahdollista, että kun viranomaiset varoittavat kuluttajia epäilyttävästä liiketoiminnasta, niin nämä pääyhtiöt haastavat heidät oikeuteen herjauksesta, loukkaamisesta ja haitan teosta "lailliselle" bisnekselle! Näin tapahtui mm. Kanadassa. Eräs jälleenmyyjä vaatii Kanadan Poliisilaitokselta 1,1 miljoonan USD:n korvausta heidän julkisuudessa esittämistään varoituksista, että SkyBiz saattaa olla laiton pyramidisysteemi.

Voittoa tavoittelemattomien järjestöjen ja yhdistysten hyväksikäyttö ja kaupallistaminen

SkyBiz suuntaa markkinointinsa erityisesti näihin, mukaan lukien seurakunnat. Kun jokin järjestö saadaan mukaan, niin löydetään samalla suuri määrä potentiaalisia asiakkaita. Jos vaikka jokin seurakunta lähtee mukaan, niin suurin osa sen jäsenistä ajattelee, että bisnes on laillista ja moraalisesti hyväksyttävää sekä kannattavaa, ja liittyy itsekin mukaan ketjuun. Sokea hölmöys etenee tällä tavoin! Seurakunnalle olisi kuitenkin kannattavampaa, jos jokainen jäsen maksaisi suoraan sille: nyt se rikastuttaa vain ylälinjaansa saaden itse pelkät rippeet palkkiona kokonaismyynnistä ja mikä vielä pahempaa - se on itse osallinen petokseen, huijaukseen ja lähimmäisten hyväksikäyttöön.

Useimmissa maissa on laitonta, että voittoa tavoittelematon yhdistys osallistuu verkostomarkkinoinnin kaltaiseen voittoa tavoittelevaan liiketoimintaan varojen keräämisen verukkeella. Mutta eipä hätää mitään! SkyBiz on keksinyt tähänkin lainkierron! Se jälleenmyyjä, jonka alle seurakunta tms. voittoa tavoittelematon organisaatio liitetään, joutuu liittämään uudet jälleenmyyjät tämän organisaation alle. "Virallisesti" organisaatio ei siis osallistu lainkaan värväystoimintaan tai myyntityöhön: käytännössä kuitenkin tiedämme mikä on totuus! Joka tapauksessa ihmettelen, mikäli lakimme sallivat tällaisen järjestön keräävän myyntipalkkioita ilman, että se muutetaan virallisesti voittoa tavoittelevaksi liikeyritykseksi. Mainittakoon, että jo nyt on Suomessa mukana tällaisia organisaatioita.

Huijausten kohderyhmä

Huijausten kohderyhmänä ovat jo muutenkin heikko-osaiset ihmiset: köyhät, vähätuloiset, työttömät, kouluttamattomat jne. Heillä ei ole tarvittavia edellytyksiä ja kontakteja menestyä liiketoiminnassa, mutta silti heille uskotellaan, että heillä on erinomaiset mahdollisuudet onnistua, ei mitään taloudellista riskiä jne. Matemaattinen todennäköisyys SkyBiz-ketjussa huomioiden tämä ei ole kovin kristillistä touhua vai mitä?

Ennakkotapaus oikeudessa

Oy Golden Products Ab tuomittiin 500000 markan uhkasakkoihin hyvien liiketapojen vastaisesta värväystoiminnasta vuonna 1994. (Lähde: Finlex) SkyBizin jälleenmyyjät käyttävät tismalleen samoja myyntikeinoja. Tässä lainaus oikeuden päätöksestä:

"Markkinatuomioistuin kieltää Oy Golden Products Ab:tä ja Golden Products Aktiebolagia SopMenL:n 1 ja 6 §:n nojalla viidensadantuhannen (500 000) markan sakon uhalla elinkeinotoiminnassaan värväämästä uusia jälleenmyyjiä a. vetoamalla heidän henkilökohtaisiin taloudellisiin toiveisiinsa ja esittämällä arvioita ansioiden tuomasta ostovoimasta, ilman että samalla esitetään riittävää selvitystä värvättävien taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeellisista tiedoista, kuten perustietoja markkinatilanteesta, liikevaihto-odotuksista, todennäköisestä kulurakenteesta ja hinnoittelumahdollisuuksista (1-3), ja b. käyttäen tässä värväystyössä muita organisaatioon kuuluvia jälleenmyyjiä antamatta näille riittävää tietoa toiminnan kannalta olennaisista seikoista."

Mitä tehdä, jos sinua yritetään huijata tai on jo huijattu?

Huijarit on tietysti aina mahdollista haastaa oikeuteen. Suinpäin ei kuitenkaan kannata lähteä sotaan. Verkostomarkkinoinnin huijarit ovat yleensä alansa ammattilaisia, joilla on hyvä laintuntemus tai lakimiehiä tukenaan. Jos olet varaton niin voit ottaa yhteyttä kuntasi oikeusaputoimistoon ja kysyä neuvoa sieltä.

Mikäli rikkeet ja niitä seuraavat rangaistukset ovat pienet niin yleensä ei kannata haaskata aikaa oikeustaisteluun. Mutta jos rikkeet täyttävät selkeästi petoksen tunnusmerkit, niin haaste on paikallaan. Muussa tapauksessa riittää, että tuot asian julkisuuteen. Kerro siitä läheisillesi ja tee ilmoitus Kuluttajavirastoon. Vaikenemalla lisäät huijareiden mahdollisuutta toimia. Paras ase kaikkia väärinkäytöksiä vastaan on julkisuus.

Päivitetty 03.01.2001

edelliselle sivulle sivun alkuun seuraavalle sivulle hakemistoon aloitussivulle