Verkostomarkkinoinnin selviytymisopas

24.3.2005. Muokattu 3.6.2005 Kirjoittanut Petteri Haipola

 

Voiko ketjukirje jatkua loputtomiin niin että jokainen siihen mukaan lähtevä saa voittoa?
Ei.
Voiko verkostomarkkinoinnin myyjäketju jatkua loputtomiin niin että jokainen jälleenmyyjä saa voittoa?
Ei.
Miksi ei?
Koska loputon kasvu on mahdotonta!
Mutta verkostomarkkinointi voi jatkua loputtomiin, koska siinä on se tuote, jota myydään ja ihmiset haluavat ostaa sitä! Ketjukirjeessä ei ole tuotetta ja ihmiset tajuavat, että se on huijausta, petosta!
Ei.
Ketjukirjeessa on tuote! Se tuote on idea ansaita rahaa pyramidihuijauksen avulla! Jos sinä saat ketjukirjeen, niin siinä sanotaan: "Lähetä tämän kirjeen lähettäjälle 100 euroa ja lähetä tämä kirje kopiona eteenpäin kuudelle kaverillesi, niin saat heiltä vastaavasti kultakin sata euroa itsellesi. Niin sinä rikastut viisisataa euroa!"

Verkostomarkkinoinnin tuote on sama kuin ketjukirjeen tuote. Siinä levitetään unelmaa loputtomasta kasvusta ja siitä, että jokainen kirjeen saaja voi rikastua helposti tekemättä juuri mitään, koska jokainen tai suurin osa niistä, joille lähetät kirjeen eteenpäin, lähettää sinulle rahaa niin kuin sinä lähetit sille, jolta kirjeen sait. Jos noudatat kirjeen neuvoa, niin luultavasti menetät sijoittamasi satasen, etkä saa mitään tilalle. Sinulle jää petoksesta muistoksi vain se kirje, jossa luvattiin sinulle helppoa rahaa, lähes takuuvarmasti.

Verkostomarkkinoinnin "tuote" on niin kuin tuo kirje: se on tyhjiä ja katteettomia lupauksia täynnä, joita sanotaan "mahdollisuudeksi". Kirje on itsessään halpa ja arvoton, se on paperia. Kirjeen arvo on sen sanomassa: sinulla on mahdollisuus ansaita helposti rahaa tekemättä paljon mitään sen eteen! Mitä useampi kirjeen lukija menee vipuun, sitä enemmän itsessään arvottomia kirjeitä menee jakeluun ja sitä useampi ihminen tulee pettymään, kun ei saakaan kirjeen lupaamaa helppoa rahaa vaan menettää kirjeen lähettäjälle maksamansa rahat. Mitä enemmän otat kirjeitä vastaan, sitä enemmän joudut niistä maksamaan, etkä saa kirjeiden vastineeksi mitään muuta kuin ne kirjeet, jotka joutavat roskalaatikkoon, sillä se niiden todellisen arvon mukainen paikka on.

Verkostomarkkinointi eroaa ketjukirjeestä vain siinä suhteessa, että lähetät rahat niin kauaksi ylöspäin ketjussa, ettet voi saada niitä enää koskaan sieltä takaisin.

Verkostouskova uskoo vilpittömästi olevansa mukana eettisessä ja rehellisessä liiketoiminnassa, joka myy hyvää tuotetta, josta on hyötyä käyttäjille ja jälleenmyynnin avulla on kaiken lisäksi hyvä mahdollisuus saada lisäansioita tai jopa rikastua! Tuotteista saa myös alennusta, jos ryhtyy jälleenmyyjäksi, mutta tuo alennus on huomioitu jo tuotetta hinnoiteltaessa eli pääyhtiö ei myy jälleenmyyjäverkostoon mitään ilman hyvää voittokatetta. Kaikki maksaa: aloituspaketit, mainosmateriaalit ja tuotteet. Kukaan ei voi liittyä verkostoon ilmaiseksi, maksamatta sen pääyhtiölle rahaa, joka tuloutetaan ainoastaan verkoston ylimmille tasoille takaisin ja sinnekin vain murto-osa siitä, mitä verkostoon on rahaa alatasoilta sijoitettu, sillä ylätason ammattivärvääjät jakavat potin pääyhtiön omistajien kanssa. Tähän on hyvä mahdollisuus, vaikka en voikaan sitä todistaa.

Verkostouskova luulee, että hänen alalinjassaan jokainen jälleenmyyjä jää voitolle eikä kukaan voi jäädä tappiolle verkoston pyramidirakenteen vuoksi. Jos joku jää tappiolle, niin se on hänen oma syynsä, taidon puutetta tai laiskaa yrittämistä. Ehkäpä se tappiolle jäänyt ei edes halunnut voittoa vaan halusi vain käyttää tuotetta? Miksi joku lähtisi jälleenmyyjäksi ja maksaisi kaiken maailman mainosmateriaalit ja aloituspaketit haluamatta saada voittoa tekemästään myyntityöstä? Yksikään jälleenmyyjä ei ole koskaan lähtenyt myymään verkostomarkkinoinnin tuotetta tarkoituksenaan kärsiä tappio. Kukaan ei halua maksaa siitä, että saa mainostaa pääyhtiön "tuotteita" ja liiketoimintamahdollisuutta, mikä on se varsinainen tuote mädän bisneksen ympärillä, pramea ulkokuori, kulissi. Jokainen haluaa tekemästään työstä kohtuullisen korvauksen, mutta verkostomarkkinoinnissa se on mahdotonta useimpien jäsenten kohdalla, koska heitä on petetty ja heiltä on riistetty rahat sekä aika muutaman huijarin hyväksi, jotka kaiken muun lisäksi syyllistävät näitä huijattuja lähimmäisiämme siitä, että ovat tulleet huijatuiksi.

Verkostouskova löytää verkostostaan sen tappiolle jäävän jälleenmyyjän tällä tavalla.
Kuka on viimeinen jälleenmyyjä verkostossa, sinun alapuolellasi?
Ota selvää.
Mistä saadaan hänelle värvättyä uusi jälleenmyyjä?
Auta häntä värväämään se.
Mistä saadaan tälle uudelle värvätylle jälleenmyyjälle värvättyä uusi jälleenmyyjä hänen alapuolelleen?
Auta häntä värväämään se.
Kohta huomaat, että tämä värvääminen ei lopu koskaan. Sinun on pakko saada jokaisen uuden värvätyn alle uusi värvätty ja niin aina loputtomiin. Värvääminen ei lopu koskaan, mutta käytännössä se loppuu useiden värvääjien eli jälleenmyyjien kohdalla hyvinkin nopeasti. Lähellä, sinun alapuolellasi on niitä jälleenmyyjiä, jotka epäonnistuvat värväämisessä ja jäävät tappiolle verkostossa. Se ei ole heidän syynsä vaan pyramidihuijauksen syy. Heidän ei ollut alunperinkään tarkoitus saada ketään alapuolelleen: ylätasojen ja pääyhtiöiden ketkut ovat jo saaneet haluamansa siinä vaiheessa, kun verkosto yksittäisen jälleenmyyjän kohdalla katkeaa. Pääyhtiö ja ylälinja pysyvät aina samana, mutta nämä alatasojen häviäjät vaihtuvat vuodesta toiseen. Tässä on verkostomarkkinoinnin salaisuus. Jälleenmyyjät eivät olekaan jälleenmyyjiä vaan he ovat amatöörivärvääjiä, jotka levittävät petollista järjestelmää ammattivärvääjien avulla, tietämättä että ovat huijaamassa omia ystäviään, sukulaisiaan ja perheitään.

Verkostomarkkinoinnin tärkein kysymys kuuluu:
kuinka hyvä mahdollisuus yhdellä jälleenmyyjällä on menestyä liiketoiminnassa?
Jo muutaman tason jälkeen mahdollisuus putoaa olemattomiin. Verkoston ylätasolla häärii ammattivärvääjien joukko, joita on vain muutamia kymmeniä tai satoja Suomessa. He ovat samat henkilöt vuodesta toiseen, mutta alalinjoilla vaihto on arviolta yli 90 % kahdessa vuodessa. Tämä siitä syystä, että yli 99 % jälleenmyyjistä jää tappiolle liiketoiminnassa.

Tappiolle jäävien jälleenmyyjien osuus on matemaattinen vakio. Pyramidi on suunniteltu tarkoituksella tuottamaan niin paljon häviäjiä. Nämä häviäjät maksavat tekemästään työstä ja käyttämistään materiaaleista sekä tuotteista rahaa pääyhtiölle ja ylälinjan sponsoreille. Työstä ei saa palkkaa vaan siitä aiheutuu tappiota. Aika ja raha menetetään petolliseen verkostoon ja ihmissuhteet kärsivät kaupallistamisesta.

Verkostomarkkinointi on aina moraalisesti tuomittavaa ja epäeettistä. Vain epärehelliset ihmiset levittävät tarkoituksella vuodesta toiseen verkostoja ja keksivät uusia tuotteita, jotka ovat vain pelkkä kulissi todelliselle idealle. Verkostomarkkinointi on rahankeräystä, mutta liittymismaksut on naamioitu aloituspaketeiksi, mainosmateriaaliksi ja tuotteiden käytöksi verkoston sisällä.

Otetaan esimerkiksi NetFonetin pyramidi ja palkkiojärjestelmä.
Ajan henki TV-ohjelmassa 21.3.2005 (Tarinatalo/ YLE TV 1) tuotiin esille, että korkeintaan yksi edustaja 41 edustajaa kohden voi jäädä toiminnasta voitolle matemaattisen pakon sanelemana.
Todellisuudessa luku on mahdollisesti paljon suurempi.
Voisiko Johannes Lindén kertoa kuinka monta häviäjää hänen verkostossaan täytyy olla yhden voittajan alla?

Älä lähde mukaan älytyksiin ja monimutkaiseen ajatteluun!
Mieti sitä, että sinun täytyy saada allesi kolme edustajaa ja kolme asiakasta, jotta voit saada palkkioita.
Jos saat kuusi henkilöä organisaatioosi, voit saada palkkioita, mutta jäät vielä häviölle toiminnassa.
Sinun pitää saada siis vielä lisää edustajia ja asiakkaita organisaatioosi.
Jokaisen alapuolellasi olevan edustajan pitää myös saada kolme asiakasta ja kolme edustajaa, jotta sinä saisit lisää palkkiota ja pääsisit mahdollisesti omillesi.
Alapuolellesi alkaa siis muodostua joukko jälleenmyyjiä, jotka jäävät väistämättä tappiolle, jotta sinä pääsisit omillesi.
Kuinka pitkälle järjestelmässä pitää mennä alaspäin ennen kuin pääset omillesi?
Kuinka monen jälleenmyyjän täytyy hävetä, jotta sinä voisit voittaa?

Voisiko NetFonetin toimitusjohtaja Johannes Lindén vastata tähän?
Hänellä on yhtiön toimitusjohtajana tiedot, joista voidaan laskea tappiolle jäävien jälleenmyyjien määrä ja prosentuaalinen osuus kaikista jälleenmyyjistä.

Älä anna matemaattisen tempun hämätä itseäsi!
Tunnusta ensin se, että et ymmärrä palkkiojärjestelmää.
Se on niin sekava ja ristiriitaisesti laadittu, ettei sitä ymmärrä ydinfyysikkokaan.
Palkkiojärjestelmä on monimutkainen ansa, joka estää ylpeitä ihmisiä näkemästä totuutta petoksesta.
Nöyrry ja tunnusta, että sinua on huijattu ja sanoudu irti verkostomarkkinoinnista.
Se helpottaa.

Mieti asia yksinkertaisesti, älä lähde monimutkaisiin selitysmalleihin binäärisistä palkkiojärjestelmistä ja trinaarisista ja hienoista titteleista ja liike-elämän termeistä jne.
Et sinä ymmärrä niitä, jos olet tavallinen pulliainen niin kuin useimmat meistä ovat.
Ole iloinen siitä, että olet sellainen kuin olet.
Jumala ei tehnyt sinusta yritysjohtajaa eikä miljönääriä, mutta sinä voit olla tyytyväinen siihen, mitä sinulla on.
Ahne ihminen tahtoo aina lisää eikä saa koskaan tarpeekseen.
Ahne ihminen ei myöskään välitä lähimmäisistä vaan käyttää heitä häikäilemättä hyväkseen saadakseen itselleen taloudellista hyötyä.
Sanoudu irti sellaisten ihmisten seurasta ja toivo parasta lähimmäistesti kohdalla, jotka ovat mukana verkostomarkkinoinnissa.
Ehkä he joskus vapautuvat sen lumovoimasta ja valheen verkosta.

Mieti rauhallisesti, askel kerrallaan.
Jos sinun alapuolellesi täytyy liittyä kuusi ihmistä (3 edustajaa + 3 asiakasta) niin mistä saat heidät?
Kavereista ja sukulaisista!
No hyvä.
Jokaisen ystäväsi ja sukulaisesi täytyy myös saada kuusi ihmistä alleen pyramidiin.
Mistä he saavat ne?
Kavereista ja sukulaisista!
No hyvä.
Heidän täytyy taas saada jokaisen kuusi ihmistä alleen pyramidiin.
Mistä he saavat ne?
Taidatkin jo arvata vastauksen?

Pysähdy nyt hetkeksi ajattelemaan.
Jotta jokainen jälleenmyyjä voisi selviytyä verkostosta voittajana, täytyisi tämän ketjun jatkua loputtomiin, mutta sen on mahdotonta.
Ei se voi jatkua loputtomiin: jossakin täytyy olla niiden ihmisten, jotka epäonnistuvat saamaan alleen ne vaadittavat kuusi ihmistä.
Mistä löydät nämä epäonnistuneet ihmiset?
Löydät heidät pian alapuoleltasi... tai kun menet katsomaan itseäsi peiliin!
Sinua on petetty ja huijattu, ystäväni!

Kun nyt tunnustat tämän tosiasian, niin pääset vapaaksi verkostomarkkinoinnin kahlitsevasta ansasta.
Sanoudu irti verkostomarkkinoinnista ja niistä henkilöistä, jotka levittävät tätä petosta sukusi ja ystäväpiirisi keskellä.
Informoi lähimmäisiäsi ystävällisesti siitä, että heitäkin on petetty.
Ajattele: sinä olet päässyt vapaaksi verkostomarkkinoinnin aiheuttamasta pahasta olosta ja jatkuvasta kiireestä, sinä et ole enää marionetti, jota liikutellaan sinne tänne ja saadaan tekemään tekoja, joita et sisimmässäsi halua tehdä.

Mitä nyt neuvoksi, kun huomaat, että sinulta on riistetty rahaa ja aikaa petollisen järjestelmän avulla?
Anna heille anteeksi ja rukoile heidän puolestaan, jotka ovat sinua pettäneet ja omaasi riistäneet!
Pidä ilonasi omaisuutesi ryöstö: eihän sinulle sen pahemmin käynyt kuin että rahojasi ja aikaasi varastettiin!
Henkesi on vielä tallella ja saat elää tätä elämää, joka on sittenkin elämisen arvoista, vaikka joudutkin näkemään vaivaa elantosi eteen ja unelma helposta elämästä rikkaana miljonäärinä, joka ei tee mitään, on haihtunut.

Sinä huomaat, että olet vapautumassa verkostomarkkinoinnin salakavalasta kulttihengestä, joka on sitonut sinua ja pimittänyt sinun silmäsi.
Jumala rakastaa sinua.
Hän on antanut sinun edestäsi ainoan Poikansa Herran Jeesuksen alttiiksi ristin kuolemaan kärsimään rangaistuksen pahojen tekojesi ja rahan himosi, ahneutesi, tähden.
Jumalan Pojan pyhä viaton veri vuoti, jotta sinä saisit synnit anteeksi uskomalla häneen, joka on kuollut puolestasi ja noussut ylös kuolleista kolmantena päivänä kirjoitusten mukaan.
Jeesus rakastaa sinua ja antaa sinulle synnit anteeksi, kun pyydät sitä häneltä.
Ahneuden hengen on lähdettävä ulos sinusta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä, koska kaikkien henkien on oltava alamaisia Herralle ja toteltava häntä!
Pyydä, että Jeesus tulee sinun sydämeesi asumaan Herraksi, niin että saat elää rehellistä elämää ja rakastaa lähimmäisiäsi niin kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.
Siinä on onnellisen elämän yksinkertainen salaisuus!
Me emme tarvitse materiaalia ja rikkauksia voidaksemme olla tyytyväisiä elämään.
Me nautimme kaikesta siitä vähästäkin, mitä Jumala meille armostaan tarjoaa.
Kiitos siitä hänelle, joka on antanut meille iankaikkisen elämän hänen Poikansa nimessä, uskon kautta Jumalaan.

Nyt kun olet toivottavasti vapautunut verkostomarkkinoinnin vallasta ja saat iloita kaikkien Jumalan lasten kanssa, niin sinä alat huolestua lähimmäisistäsi, jotka ovat vielä sidoksissa verkostomarkkinoinnin ansaan.
Sinä voit rukoilla heidän puolestaan, että Jumala auttaisi heitäkin vapautumaan siitä.
Sinä voit soittaa ystävillesi ja läheisillesi sekä kertoa heille, miten hyvä olo sinulle tuli, kun paljastuit huijauksen uhriksi!
Vain tunnustamalla tämän tosiasian tulet todella vapaaksi kaikesta katkeruudesta ja kaunasta niitä kohtaan, jotka ovat tehneet pahaa sinulle.
Sinä voit antaa heille sydämestäsi anteeksi ja siunata heitä.
Sinä sait myös itse anteeksi kaiken synnin, mitä olet tehnyt, joten sinun on helppo olla kiitollisin mielin ja ylistää Jumalaa hänen suuresta armostaan.
Sinä elät Pyhän Hengen voimalla uutta elämää Kristuksessa ja kuollut kivisydämesi on tullut eläväksi. Sinä tunnet jälleen aitoja tunteita eikä sinun tarvitse enää teeskennellä.
Jumalan elämä tulee sinulle elämäksi ja saat antaa anteeksi ja olla anteeksiantamuksen sekä isällisen huolenpidon ja varjeluksen kohteena.
Tätä on todellinen elämä Kristuksessa ja uskossa Jumalan Poikaan.
Ole siunattu Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja levitä tätä hyvää sanomaa muillekin.
Jumala siunatkoon ja varjelkoon sinua kaikilla sinun teilläsi ja ohjatkoon askeleesi pois pahasta hyvälle tielle, joka johtaa aina taivaaseen asti.

Aamen.

Verkostomarkkinoinnin selviytymisopas, Petteri Haipola 24.3.2005 j.Kr., muokattu 3.6.2005

Sivun alkuun | Seuraava sivu | Hakemistoon