Verkostomarkkinoinnin selviytymisopas 3

4.11.2005 Kirjoittanut Petteri Haipola

 

jälleenmyyjille.

Tämä on inspiraation vallassa kirjoitettu viesti eräälle Move Networks Oy:n myyntiedustajalle. Se on hyvä ohje ja opastus jokaisen firman jälleenmyyjälle pois verkostomarkkinoinnin ahdistavasta ilmapiiristä ja rahaa sekä aikaa nielevästä koneistosta.

P.H.


Moven johto tietää, kuka olet. He tietävät, että edistät heidän toimintaansa ahkerasti tällä foorumilla ja muutenkin. Jos nyt sait todellista hyötyä eli vähän niin kuin lahjan, on se ns. keppi ja porkkana -systeemin mukaista palkitsemista aherruksestasi. Saat lisää energiaa ylistää Movea tällä foorumilla ja muuallakin. Olet tuottanut pääyhtiölle ja ylälinjaan hyvät rahat: sinua kannattaa tukea ja palkita. Niitä yhdeksääkymmentäyhdeksää prosenttia, jotka jäävät tappiolle, ei kannata palkita vaan heille annetaan keppiä. Joskus voi sanoa väliin jonkun lohduttavan sanan ja rohkaista vain uskomaan ideaan sekä tekemään ahkerammin työtä, mutta piiskaaminen ja syyllistäminen sekä häpeän tuottaminen on sitä polttoainetta, mikä saa ihmisen yrittämään harmaan kiven lävitsekin menemistä. Miten kukaan kehtaisi tunnustaa, ettei menesty näin yksinkertaisessa ja vuorenvarmassa bisneksessä, ja jättää leikkiä sikseen - luovuttaa? Pakkohan sitä on minunkin pärjätä, kun ne muutkin...

mutta kysykääpä toinen toiseltanne, miten asiat ovat? Paljonko on rahaa mennyt ja paljonko on tullut? Voitte yllättyä, jos tunnustatte sen rehellisesti. Voittajia ei löydykään kovin montaa... Ja paljonko uhraatte jatkuvasti aikaanne bisnekseen? Paljonko siihen menee kuluja, vaikka niitä ei pitäisi olla lainkaan? Mikä oli vaikutus puhelinlaskuusi? Entä kahvitukset, värväyskokousmaksut, kirjat, yms.? Rahaa menee, mutta missä viipyvät tulot? Niin: he sanovat, että kestää jonkin aikaa ennen kuin... mutta kauanko aiot syytää rahaa bisnekseen, ennen kuin suostut ajattelemaan sitä toista vaihtoehtoa: "tästä ei tule mitään?" Onko se niin kovin vaikea tunnustaa, ettei homma etene niin kuin pitäisi? Mietipä sitä, jos syy ei olekaan sinussa, sinun tehottomuudessasi, vaan järjestelmässä? Mitä jos se järjestelmä on suunniteltu sellaiseksi, että sinun pitääkin hävetä rahasi ja aikasi siihen? Mitä sitten sanot?

Keneen sinä luotit, kun liityit? Luotit sponsoriisi, ystävääsi, perheenjäseneen, sukulaiseen, työkaveriin, vanhaan tuttavaan. Keneen hän luottaa? Omaan sponsoriinsa, joka on... arvannetkin tämän: perheenjäsen, ystävä, sukulainen...? Näin aina tiimin johtoon ja pääyhtiöön asti. Oletko koskaan miettinyt, voitko luottaa tiimin johtoon ja pääyhtiöön? Ethän sinä itse asiassa tunne heitä kunnolla henkilökohtaisesti. Sinun sponsorikaan ei tunne heitä henkilökohtaisesti kovin hyvin. Eikä hänen sponsorinsa... Sinä luotat siis vain omaan sponsoriisi, joka luottaa omaan... ja näin on luottamus siirtynyt sellaisiin henkilöihin, joista sinulla ei ole mitään tietoa entuudestaan, ennen kuin liityit mukaan tähän toimintaan.

Mistä tiedät, että pääyhtiö ja tiimin johtajat ovat luotettavia? Mistä tiedät, että liiketoiminta on sinun kannaltasi kannattavaa, tuottoisa bisnes? Ylälinjan kannalta se sitä kieltämättä usein on, mutta entä sinun kannaltasi? Eihän sinulla ole siitä mitään takuita! Otapa se Sopimus käteesi ja lue sieltä tarkasti lävitse, mitä firma sanoo vastuista ja takuista sekä luottamuksesta tahi lupauksista. Mitään lupauksia ei ole annettu, mitään takuita ei anneta. Hyvä jos saat edes hyvityksen tuotteissa ilmenneistä vioista tahi puutteista. Kuinka luulet saavasi voittoa liiketoiminnasta, joka on... huijausta?!

Mieti ihan rauhassa sitä, että sinua on mahdollisesti huijattu. Ota itsellesi aikalisä. Heitä syrjään motivoivat kasetit ja oppikirjat. Anna itsellesi aikaa rahoittua ja hiljentyä tutkimaan asioita. Ota selvää tiimisi johtajien menneisyydestä. Ovatko he olleet esimerkiksi mukana systeemeissä, joita he nyt itse ja kaikki muutkin haukkuvat sekä syyttävät pyramideiksi ynnä tuotteita ylihintaisiksi, samoin aloituspaketteja ja koko ideaa surkeaksi? Eikö vain ole niin? Esimerkiksi Moven tiimijohtajat ja monet jäsenet syyttävät entistä yhtiötään Seveniä kusetuksesta ja pyramiditoiminnasta. Eikö ole ihmeellistä? He sivuuttavat kokonaan sen seikan, että olivat itse levittämässä sitä ideaa ja kehuivat sitä silloin maasta taivaaseen.

Tiedätkö mitä? Tämä on sangen yleistä alalla. Huipputason tiimijohtajat vaihtavat firmasta toiseen ja menestyneimmät perustavat omia firmoja, jotka alkavat myydä mitä tahansa tuotteita, kunhan saavat vain pääasian käyntiin eli värväämisen ja verkoston rakentamisen! Etkö sinä vieläkään huomaa, miten sinua johdatetaan ja manipuloidaan, niin että teet juuri tarkalleen sen, mitä ylälinja sanoo ja käskee, etkä käytä omia aivojasi tämän juonen paljastamiseksi? Älä anna heidän enää johdattaa itseäsi harhaan vaan pane syrjään kaikki motivoiva materiaali ja ala kuunnella omantuntosi ääntä.

Tutki asioita eri lähteistä. Ota selvää johtajien taustoista. Etsi todistuksia erilaisista kokemuksista alalla yleensä ja omassa verkostossasi. Löydät pian kertomuksia siitä, miten moni on kokenut tulleensa petetyksi ja huijatuksi. Mitä jos heidän kertomansa on totta? Mitä jos kritiikki on totta? Etkö ihmettele sitä, kun kohtaat yhä lisääntyvää vastustusta markkinoidessasi tuotteita... ei kun verkostomarkkinoinnin liikeideaa!!!

Etkö huomaa, että yrität paljon enemmän värvätä muita alalinjaasi kuin myydä itse tuotteita? Etkö huomaa, miten suuri hätä sinulla on saada alalinjasi kasvamaan? Mitä jos tämä toiminta ei sittenkään ole ensisijassa tuotteiden myymistä vaan ketjukirjeen omaista verkoston kasvattamista, ihmisten värväämistä? Eikö se ole juuri sitä, mitä te teette? Te kutsutte ihmisiä lyhkäreihin ja värväyskokouksiin, pyydätte heitä liittymään verkostoon jälleenmyyjäksi, itsenäiseksi edustajaksi, yrittäjäksi! Ettehän te edes yritä myydä tuotteita vaan yritätte vain värvätä lisää ihmisiä kuluttamaan sen firman myymiä tuotteita, jonka edustajia te olette! Ihan sama, miten paljon myytte tuotteita ulkopuolelle verkoston, kunhan vain saatte alalinjaan lisää uusia jäseniä.

Jatka nyt ihan rauhassa asioiden tutkimista. Lue kritiikkiäni kotisivuiltani. Aloita vaikka tästä koosteesta, jos et ole sitä vielä lukenut.

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/verkostomarkkinointi.htm

Siirry siitä linkkien takana oleviin muihin lähteisiin. Lue muiden kirjoituksia, todistuksia ja kokemuksia. Lue linkkien takaa viranomaisten ohjeita ja kannanottoja. Huomaa, että kuluttajansuojaa puolustava Kuluttajavirasto ja muut viralliset tahot ovat huolestuineita alan aiheuttamista ongelmista ja varoittavat kuluttajia verkostomarkkinoinnin pyramidirakenteen tuomasta markkinoiden kyllästymisestä ja ansaintamahdollisuuden pienenemisestä sen mukaan, miten paljon jälleenmyyjiä alalla on!

Oletko ajatellut sitä, että sinun sponsorisi on sinun kilpailijasi? Hän vie sinulta asiakkaita ja rakentaa sinun kanssasi kilpailevien edustajien verkostoa samalle alueelle, missä sinä toimit.

Oletko ajatellut sitä, että kaikki firman edustajat, jotka eivät ole sinun alalinjassasi, ovat sinun kilpailijoitasi?

Oletko ajatellut sitä, että mitä enemmän sinulla on kilpailijoita, sitä huonommat mahdollisuudet sinulla on menestyä? Sinulla on vähemmän ehdokkaita alalinjaasi ja asiakkaaksesi. Miksi teet työtä yhdessä kilpailijoittesi kanssa? Onko tämä yleinen tapa harjoittaa liiketoimintaa: tehdä yhteistyötä kilpailijoiden kanssa, jotka syövät sinun leipääsi ja huonontavat menestymisen mahdollisuutta?

Etkö vieläkään huomaa, miten sinut on houkuteltu tekemään työtä yhdessä kilpailijoidesi kanssa, niin että te tuhoatte toinen toisenne mahdollisuuden menestyä? Sitten te hehkutatte isoon ääneen firmanne nimeä ja tuotteita sekä liikeidean hienoutta. Näetkö, mihin valoon olet itsesi saattanut suuren yleisön silmissä, niiden silmissä, jotka eivät ole mukana toiminnassa ja suhtautuvat alaan kriittisesti? Hehän ovat sinun omia ystäviäsi, (tai entisiä) sukulaisia ja perheesi jäseniä!

Millainen on se järjestelmä ja se voima, joka järjestelmää pyörittää, mikä saa sinut tekemään järjettömiä asioita, työskentelemään yhdessä kilpailijoiden kanssa ja tuhoamaan toinen toisenne mahdollisuuden menestyä? Millainen on se henkilö tiimin johdossa ja pääyhtiössä, joka saa ihmiset rakentamaan itselleen tuottoisaa bisnestä ilmaiseksi ja puolustamaan heidän ideaansa suurta yleisöä ja sen paheksuvaa mielipidettä vastaan? Huomaatko, miten ajatuksiasi on muokattu, mieleesi on vaikutettu manipuloimalla sitä haluttuun suuntaan?

Sinun on mahdollista tulla ulos sieltä pimeydestä, missä olet tällä hetkellä, jos olet jälleenmyyjä. Sillä ei ole väliä, oletko voitolla vai häviöllä. Sillä on merkitystä, miten kultin henki ja väärä ideologia vaikuttaa sinun elämääsi ja ihmissuhteisiin! Tahdotko olla mukana edistämässä vääryyttä vai tahdotko puolustaa sitä, mikä on hyvää, oikeudenmukaista, jaloa ja rehellistä? Valinta on sinun! Tietoa ja apua on tarjolla. Ota se vastaan. Me ojennamme sinulle auttavan kätemme: kaikki me, jotka olemme kokeneet saman kohtalon kuin sinä, tulleet petetyiksi ja huijatuiksi. Myös meidän hyvää nimeä ja mainetta on käytetty häikäilemättä hyväksi. Mutta meissä on suurempi voima kuin heissä, sillä valo voittaa aina pimeyden ja totuus valheen. Ota yhteyttä ja kerro oma tarinasi muille: se kannattaa! Niin me autamme toinen toistamme, annamme anteeksi ja voimme hyvin lopun ajan elämästämme. Me olemme päässeet vapauteen verkostomarkkinoinnin kultista.

Lue muiden kertomuksia ja lähetä omasi minulle. Käy osoitteessa:
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/tarinat/index.htm

Petteri Haipola, 4.11.2005

Sivun alkuun | Seuraava sivu | Hakemistoon