UKK eli usein kiistellyt kysymykset

syksy 2005 → Kirjoittanut Petteri Haipola

 

Päätin koota tälle sivulle yhä uudestaan esiin tulevia vastaväitteitä. Vastaan osittain viittaamalla aiempiin kirjoituksiini tai muihin lähteisiin.

Katso myös DeanVanDruffin usein esitetyt kysymykset.

Hakemisto

  1. 1) Verkostomarkkinointi-järjestelmä ei ole pyramidi
  2. 1.2) Verkostomarkkinointi-järjestelmä ei ole pyramidi, koska...
  3. 2) Kyllästymistä ei tapahdu, kun myydään monia erilaisia tuotteita. Jos myytäisiin yhtä tuotetta, niin markkinat voisivat kyllästyä.
  4. 2.1) Verkostomarkkinointia ja alan firmoja on ollut olemassa kymmeniä vuosia, mikä todistaa sen, ettei kyllästymistä tapahdu.
  5. 2.2) Uusia sukupolvia syntyy, joten kyllästymistä ei tapahdu.
  6. 2.3) Voin laajentaa verkoston toisille paikkakunnille ja uusiin maihin, joten markkinat eivät kyllästy
  7. 3) Turistikeskukset ovat täynnä ravintoloita eivätkä ne välitä mitään markkinoiden kyllästymisestä, vaikka kilpailevat samoista asiakkaista ja tarjoavat samoja tuotteita.
  8. 4) Verkostomarkkinointiin liittyminen on ilmaista: siinä ei voi hävetä mitään.
  9. 5) En häviä mitään, kun ostan tavaroita kaupasta. Miksi häviäisin verkostomarkkinoinnissa?
  10. 6) Verkostomarkkinointi on franchise-yrittäjyyttä
  11. 7) Tämä ei ole verkostomarkkinointia vaan uudenlaista...
  12. 8) Kaikki mainonta on harhaanjohtavaa: entä sitten? Miksi verkostomarkkinointi olisi muita pahempi?
  13. 9) Kannattamattomuuden vuoksi lopettaa enemmän perinteisiä yrityksiä kuin teamien jälleemyyjiä
  14. 10) Teamiin liittyminen ei poikkea perinteisen yrityksen perustamisesta
  15. 11) Kyllähän sitä häviää, jos ei tee mitään!
  16. 12) Jokainen lähtee mukaan omasta vapaasta tahdostaan: ketään ei huijata!
  17. 13) Sinä yleistät: ei ole oikein yleistää! Joukossa on pyramidi-huijauksia, mutta kaikki firmat eivät ole sellaisia.
  18. 14) Olet vain kateellinen, janoat kostoa, olet katkera... (keksi jokin muu motiivi)
  19. 15) Väitätkö sinä muka, että minä olen huijari!!!
  20. 16) Kaikilla on mahdollisuus menestyä! Kukaan ei menetä rahaa! Ketään ei huijata!
  21. 17) Jos joku ostaa tuotteen halvemmalla verkostomarkkinoinnin kautta, niin missä se huijaus on?
  22. 18) Menestyminen on kiinni sponsorin ja järjestelmän tarjoamasta koulutuksesta.
  23. 19) Perinteisen yrityksen perustanut henkilö ei saa palkkaa omasta firmastaan: yrittäjä saa tulojaan liiketoiminnasta saaduista voitoista. Verkostomarkkinointi ei poikkea tässä kohden perinteisestä yrittämisestä.
  24. 20) Jälleenmyyjä voi saada starttirahaa ja TE-keskuksen palveluita
  25. 21) Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!
  26. 22) Olet uskovainen sekopää eikä sinuun voi luottaa.
  27. 23) Et ole kokeillut verkostomarkkinointia: et tiedä, mistä puhut!
  28. 24) Muutkin firmat toimivat epäeettisesti ja moraalisesti tuomittavalla tavalla? Miksi syytät vain verkostomarkkinointia?
  29. 25) Verkostomarkkinointi on tehokas tapa markkinoida tuotteita
  30. 26) "Mutta minä elätän itseni tällä työllä...!?"
  31. 27) Verkostomarkkinointi on nopeimmin kasvava teollisuuden ala
  32. 28) Se on ihmisestä itsestään kiinni, häviääkö hän rahaa verkostomarkkinoinnissa vai ei! pdf
  33. 29) Pyramidit eli pyramidipelit ja laittomat rahankeräykset kaatuvat lopulta itsestään. Koska yhtiömme verkosto ei ole kaatunut, se ei ole pyramidi.
  34. 30) Tämä ei ole pyramidi, koska panostamme tuotteiden suoramyyntiin ja rakennamme verkostoa hitaasti eli uusien myyjien värväämisellä ei ole kiire.

1) Verkostomarkkinointi ei ole pyramidi

Otetaan verkoston eniten palkkioita saava yksi jälleenmyyjä. Hänen alapuolellaan on paljon niitä, jotka kärsivät tappion ja jokunen, joka ansaitsee vähemmän kuin hän. Laita jäsenet tulojen mukaan alekkain eri tasoille. Saat muodoltaan kaavion, joka on pyramidi.

Otetaan kaikki verkoston jälleenmyyjät. Laitetaan heidät tulojen mukaan eri tasoille. Saat muodoltaan kaavion, joka on pyramidi. Ylimmillä tasoilla on alle 1 % jälleenmyyjistä, alimmilla tasoilla yli 99 %. Voittoa saavien sekä tappion kärsivien välinen suhde on tämä sama, kun otetaan laskuihin mukaan kaikki ne jälleenmyyjät, jotka ovat firman historian aikana liittyneet mukaan toimintaan.

1.2) Verkostomarkkinointi-järjestelmä ei ole pyramidi, koska...

a) verkostossa alempana oleva voi tienata enemmän kuin ylempänä oleva.

Tämä ei ole mikään ihme, koska ylälinja on täynnä tappion vuoksi toiminnan lopettaneita "passiivisia" tulokeskuksia. Osa aktiivisista jälleenmyyjistä tienaa myös vähemmän kuin joku heidän alalinjassaan, mutta se on olennainen piirre verkoston rakentumisessa. Väliin jää tappiollisia tai vähän ansaitsevia tulokeskuksia, mutta järjestelmä on silti pyramidi, minkä osoitin edellisessä kohdassa.

Lisäperusteluita:
Markkinoiden kyllästyminen ja verkostomarkkinointi Perusteellinen selvitys.

Lue myös Teemu Mäntysen Pyramidisivuilla esittämä perustelut: http://www.iki.fi/senator/ukk.htm

b) Joku myöhemmin mukaan liittynyt tienaa kaikkein eniten: kyse ei ole pyramidista ja kaikilla on sama mahdollisuus menestykseen.

Kaikilla on "sama mahdollisuus" menestymiseen on jo itsessään harhaan johtava tapa ilmaista asia. Mahdollisuus on olemassa jokaisella, mutta se ei ole läheskään yhtä hyvä kaikille jäsenille. Viimeiseksi mukaan liittyvän mahdollisuus on aina lähtökohtaisesti huonompi kuin ensimmäisenä mukaan lähteneellä. Joku voi tosin onnistua tasapainosäännön vuoksi syömään jopa ylälinjansa pois pelistä, mutta se ei todista sitä, ettei kyseessä olisi pyramidi. Kun asetat kaikki edustajat kaavioon tulojen perusteella, niin alle yksi kymmenestä tuhannesta ansaitsee todella suuria summia ja muutkin isojen tulojen saajat ovat luokkaa 1/500-1/10,000. Enemmistö eli se yli 99 % firman elikaaren aikana mukana olleista edustajista on kärsinyt toiminnassa tappiota eli hävinnyt rahansa ja aikansa ylätason sekä pääyhtiön hyväksi. Tätä ei voi kutsua edes "orjatyöksi", sillä entisaikojen isännät pitivät sentään hyvää huolta orjistaan ja antoivat heille ruokaa, sillä "tuottavaa konetta ei pidä rikkoa". Verkostomarkkinoinnissa sen sijaan uuvutetaan "raakit" loppuun asti ja heidän pitää ruokkia itse itsensä. Ylälinja ja pääyhtiö ei anna alalinjalle mitään vaan ottaa sieltä kaiken. Petollinen järjestelmä siis kaiken kaikkiaan ja erityisen ovela, koska alalinja luulee saavansa apua ylälinjalta sekä emoyhtiöstä. Se jopa uskoo sen, kun heidät syyllistetään tehottomuudesta ja kyvyttömyydestä, vaikka he ovat vain ovelan huijauksen uhreja.

Lue myös tämä:

Syväanalyysia verkostomarkkinoinnista:
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/tyypillinen/move.htm

2) Kyllästymistä ei tapahdu, kun myydään monia erilaisia tuotteita. Jos myytäisiin yhtä tuotetta, niin markkinat voisivat kyllästyä.

Ks. Markkinoiden kyllästyminen ja verkostomarkkinointi, linkit ja lähteet

Markkinoiden kyllästyminen tarkoittaa sitä, että tarjonta ylittää kysynnän. Tuotteita tarjotaan ihmisille enemmän kuin mitä he ostavat niitä. Suuri osa tuotteista jää sen vuoksi myymättä ja/ tai suuri osa tuotteita tarjoavista yrittäjistä menee konkurssiin. Asiakkaita riittää joillekin firmoille riittävästi, mutta ei tarpeeksi kaikille, että jokainen voisi tehdä voittoa.

a) Sielujen markkinat

Verkostomarkkinoinnin varsinainen "tuote" on "verkostomarkkinoinnin idean myyminen" eli uusien jälleenmyyjien värvääminen. Jokaisen jälleenmyyjän tulisi saada alalinjaansa uusia jäseniä, jotta voisi menestyä, sillä pelkällä tuotemyynnillä ei juurikaan ansaita. Jatkuva kasvu on matemaattinen mahdottomuus, joten "sielujen markkinat" kyllästyvät nopeasti firman saavuttua alueelle.

b) Tuotteiden markkinat

Kun tietyllä alueella on liikaa jälleenmyyjiä tarjoamassa samoja tuotteita, vaikka niitä olisi paljon erilaisia tuotteita, niin markkinat kyllästyvät myös tuotteiden osalta. (Pyramidin kulissina myytävät "tuotteet") Kaikille jälleenmyyjille ei riitä tarpeeksi tuotteita ostavia asiakkaita, jotta voisivat menestyä liiketoiminnassa.

Ihmiset eivät osta itselleen enempää tuotteita kuin mitä he tarvitsevat. Vapaissa markkinatalouksissa vallitsee aina "kysynnän ja tarjonnan" laki eikä verkostomarkkinointi ole siitä vapaa.

Lisätietoa:

Teemu Mäntysen Pyramidisivut: Miksi pyramidit romahtavat ja
Mahdottomat kasvulut, http://www.iki.fi/senator/kasvu.htm Oma kirjoitukseni "Verkostomarkkinointi on huijausta alusta asti". http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/huijaus.htm#9
DeanVanDruff: Mikä on vikana verkostomarkkinoinnissa? http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/vandruff.htm#I

c) Informaation markkinat eli tietotulvan aiheuttama markkinoiden kyllästyminen

Saadakseen yhden ehdokkaan tulemaan tuote-esittelyyn tai värväyskokoukseen, täytyy jälleenmyyjän mainostaa ideaa tietylle määrälle ihmisiä. Vain murto-osa suostuu tarkempaan esittelyyn. Näistä vain murto-osa lähtee mukaan bisnekseen. Ne, jotka torjuvat idean, kertovat siitä yleensä läheisilleen. Ikävistä asioista kerrotaan viisi kertaa suuremmalle määrälle ihmisiä kuin mukavista asioista. Olipa idean torjuneen ehdokkaan kokemus millainen tahansa, leviää tieto verkostomarkkinoinnista kulovalkean tavoin. Jokainen aikuinen on kuullut siitä jotakin: faktatietoa, huhuja, kokemuksia... Kun otetaan huomioon, että yli 99 % menettää rahansa hommaan, niin ikävät tiedot ovat levinneet sangen laajalle. Jälleenmyyjä joutuu taistelemaan alan yleisen huonon maineen luomia käsityksiä vastaan voittaakseen edes yhden ihmisen vastustuksen ja saadakseen hänet esittelyyn. Kuinka hyvä mahdollisuus on saada joku liitetyksi omaan alalinjaan?

2.1) Verkostomarkkinointia ja alan firmoja on ollut olemassa kymmeniä vuosia, mikä todistaa sen, ettei kyllästymistä tapahdu.

Samat väärät perustelut kulkevat verkostoissa vuodesta toiseen. Markkinoiden kyllästyminen on kylmä fakta yksittäisten jälleenmyyjien kohdalla ja myös firman kohdalla. Uusia jäseniä ja asiakkaita riittää osalle jälleenmyyjiä alalinjan rakentamiseen, mutta ei kaikille: suurimmalle osalle heitä ei riitä. Pääyhtiö ei voi kasvattaa jäsenten ja asiakkaiden määrää yli kysynnän. Jäsenten ja asiakkaiden sekä liikevaihdon määrä pysyttelee tiettyjen rajojen sisällä eikä voi kasvaa loputtomasti, koska markkinat kyllästyvät tietyssä pisteessä. Tarjonta ylittää kysynnän.

Mikään firma ei voi kasvaa suuremmaksi kuin mitä sen tuotteilla on kysyntää. Verkostomarkkinointi ei tee tässä suhteessa poikkeusta.

Maailmassa on vain tietty määrä ihmisiä, jotka ovat yhtä aikaa mukana verkostomarkkinoinnin kaltaisessa toiminnassa. Potentiaalisia ehdokkaita verkostomarkkinointiin on noin 0,3-0,5 prosenttia väestöstä, ei sen enempää. Suurin osa ei liittyisi mukaan, vaikka heille maksettaisiin siitä, että liittyvät.

Lähteet: (linkkien takana lisää lähteitä)

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/huijaus.htm
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/jatkuvuus.htm
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/verkostomarkkinointi2.htm

2.2) Uusia sukupolvia syntyy, joten kyllästymistä ei tapahdu.

Tässä kohden ei oteta lainkaan huomioon AIKAA. Uudella jälleenmyyjällä on vain vähän aikaa käytettävänään saadakseen toiminnan kannattavaksi. Jäsenen täytyy pätevöityä ja pysyä pätevänä ollakseen oikeutettu alalinjan liikevaihdosta maksettaviin palkkioihin. Pätevöitymisen pitää joissakin järjestelmissä tapahtua nopeasti, esimerkiksi kuukauden sisällä liittymisestä. Jos pätevöitymisessä epäonnistutaan, niin menetetään samalla pysyvästi oikeus alalinjan liikevaihdosta maksettaviin palkkioihin. Tämä sääntö saa aikaan hirvittävän KIIREEN niissä, jotka ovat liittyneet äskettäin mukaan toimintaan. Säännön etu on se, että jälleenmyyjät luopuvat yrittämisestä nopeammin kuin muussa tapauksessa. Tappiot jäävät siten pienemmiksi, kun toimintaan ei sijoiteta pätevöitymiseen varatun ajan jälkeen enempää rahaa eikä aikaa.

Pätevöityminen ja pätevöityneenä pysyminen edellyttää sitä, että myös alalinjassa on koko ajan tietty määrä "aktiivisia" jäseniä. Pätevöitymiseen ei riitä pelkästään se, että onnistuu itse värväämään tarvittavan määrän jäseniä alalinjaansa. Myös alalinjan täytyy onnistua värväämisessä ja ostaa tietty määrä firman tuotteita "jatkuvasti". Aktiivisena pysyminen vaatii nopeaa ja jatkuvaa toimintaa sekä alalinjan rakentamista. Jos joku jälleenmyyjä epäonnistuu tässä, ei hän jää odottamaan vuosikausia, että saisi oman alalinjansa vetämään. Hän luopuu toiminnasta, koska se on kannattamatonta. Sijoitettu raha ja jatkuvat kustannukset ovat koko ajan suuremmat kuin hitaan kasvun tuomat tulot, joten hidas kasvu ei ole realistinen vaihtoehto voiton saamiselle.

Jälleenmyyjistä yli puolet on ilman alalinjaa ja vielä enemmällä on vain 0 - 3 jäsentä alalinjassaan, mikä ei oikeuta vielä pätevöitymiseen ja palkkioihin alalinjan liikevaihdosta. Suurin osa lopettaa yrittämisen kesken, koska ei saa rakennettua organisaatiota alalinjaansa RIITTÄVÄN NOPEASTI ja TARPEEKSI SYVÄLLE. (liian vähän aktiivisia jäseniä alalinjassa) Uusien sukupolvien syntyminen ei auta verkoston jäseniä, sillä heillä ei ole AIKAA odottaa heidän syntymistään. Liiketoiminta pitää saada nopeasti alulle ja tästä syystä jälleenmyyjillä on VALTAVA KIIRE, kun he yrittävät PÄTEVÖITYÄ ja pysyä AKTIIVISINA. Aikaa ei voida jättää huomiotta, kun tarkastelemme markkinoiden kyllästymistä kasvavissa pyramidi-järjestelmissä.

2.3) Voin laajentaa verkoston toisille paikkakunnille ja uusiin maihin, joten markkinat eivät kyllästy

Samat pyramidipelin ongelmat ovat edessä kaikkialla, minne verkosto laajenee. Vaikka markkina-alue olisi koko maapallo, ei se poista tätä ongelmaa. Kullakin alueella voidaan myydä vain tietty määrä tiettyjä tuotteita eli sen verran kuin tuotteilla on kysyntää ja myyjiä voi olla vain sen verran kuin myyjäksi voidaan kerralla värvätä. Kaikki ihmiset eivät ryhdy myyjiksi ja kun tietty prosenttiosuus väestöstä toimii myyjänä, ei kokonaismäärä siitä enää kasva. Jos Suomessa voi toimia kerralla vain yksi prosenttia väestöstä verkostomarkkinoijina, niin silloin kasvua on vain väestön kasvun verran vuosittain. Kasvu on yhtä kuin aloittavien ja lopettavien myyjien välinen erotus, jos aloittavia on enemmän kuin lopettavia myyjiä.

On ihan sama, minne päin maailmaa verkostot laajenevat. Jokaisella maantieteellisellä alueella on jo valmiina markkinoitujen tuotteiden jakeluverkosto ja myyjiä. Uuden yrityksen pitää vallata oma markkinaosuus jo olemassa olevilta kilpailijoilta, jotka myyvät samoja tuotteita.

Jos kyseistä tuotetta ei ole aiemmin jollakin alueella myyty, niin sitä ei yleensä tarvita. Tästä ovat esimerkkinä Noni tuotteet ja monet muut ihmerohdot, jotka ovat humpuukia ja liioiteltuja terveysvaikutuksiltaan sekä älyttömän kalliita.

Jokaisella maantieteellisellä alueella, missä toimii verkostomarkkinoijia, on tietty osa väestöstä jo valmiina alalla myyjänä ja värvääjänä. Paljon enempää ei kerralla voi olla töissä ja myyjät myyvät suurelta osin samoja tuotteita. Tuotevalikoimaa lisäämällä saadaan jonkin verran lisää myyjiä värvättyä systeemiin, mutta lopulta aina markkinat kyllästyvät ja oman markkinaosuuden valtaamisen jälkeen ei enää voida värvätä sanottavasti lisää uusia myyjiä, niin että myyjien kokonaismäärä kasvaa vuodesta toiseen.

Koko maailma markkina-alueena ei siten poista pyramidipelin ongelmia. Tietysti joku lähtömaassa oleva ylätason johtaja voi saada sievoiset tulot uuden maan markkinoille tunkeutumisesta, mutta ei sitä mahdollisuutta kovin monelle tarjota. Markkinaosuus on pian vallattu kaikilla uusilla alueilla ja suurin osa lähtömään edustajista jää ilman alalinjaa uudessa maassa. Kuka ylipäätään tuntee jonkun jossakin vieraassa maassa, mihin verkosto laajenee, niin että saa sieltä sillanpääaseman? Sehän edellyttäisi jatkuvaa koulutusta ja motivointia, niin että pitäisi matkustaa itse sinne toiseen maahan ja panna verkosto käyntiin eli perustaa oma tiimi sinne. Ei se niin vain onnistukaan ja kulut ovat sitä luokkaa, ettei kovin monella ole varaa sitä riskiä ottaa.

3) Turistikeskukset ovat täynnä ravintoloita eivätkä ne välitä mitään markkinoiden kyllästymisestä, vaikka kilpailevat samoista asiakkaista ja tarjoavat samoja tuotteita.

Jos kaikille ravintoloille ei riitä tarpeeksi asiakkaita, menee osa ravintoloista konkurssiin. Tämä on kysynnän ja tarjonnan laki eikä sitä voida paeta.

Ravintoloilla on huippusesongit ja hiljaiset kaudet. Hiljaisena aikana vähennetään henkilökuntaa ja ravintola voi tuottaa jopa tappiota, mutta se korvataan sitten huippusesonkina. Vuoden tulos ja vuosien pitkäaikainen tulos ratkaisee sen, pysyykö ravintola pystyssä vai ei.

4) Verkostomarkkinointiin liittyminen on ilmaista: siinä ei voi hävetä mitään.

Työ ei ole koskaan ilmaista. Jokainen jälleenmyyjä sijoittaa järjestelmään oman aikansa, joka on vapailla työmarkkinoilla vähintäänkin minimipalkan arvoista. Verkostomarkkinoinnissa alatasojen jälleenmyyjät joutuvat maksamaan siitä, että tekevät työtä pääyhtiön ja ylätason sponsoreiden hyväksi.

Verkostomarkkinointiin ei pääse koskaan mukaan ilman rahaa. On ostettava vähintäänkin firman "tuotteita", jotka ovat pääsääntöisesti ylihintaisia. Ellei, niin petos on aloituspakettien, vuosimaksujen, kuukausimaksujen tai erilaisten lisenssien hinnassa. Pääyhtiö ja/tai ylälinjan huipputason jälleenmyyjät tekevät lisäksi hyvän voiton myymällä mainos- ja markkinointimateriaalia, motivointikasetteja, kirjoja, tapahtumia (eventit) ja koulutusta hyvällä katteella.

Mikään ei ole "ilmaista": kaikki maksaa. Verkostomarkkinoinnissa maksajia ovat alatasojen jälleenmyyjät, koska varsinaiset asiakkaat puuttuvat kokonaan tai heitä on vain vähän.

Lue myös:
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/sitoutuminen.htm

5) En häviä mitään, kun ostan tavaroita kaupasta. Miksi häviäisin verkostomarkkinoinnissa?

Tuotteita saa tietysti ostaa vapaasti, mistä tahtoo. Yleensä ostetaan sieltä, mistä saa halvimmalla tai missä on paras palvelu. Hinta-laatusuhde ratkaisee asiakkaiden käyttäytymisen ja suosikkiostospaikat. Tietystikään sitä ei voida sanoa suoraan tappioksi, jos joku ostaa itselleen kaupasta tuotteita tai yrityksistä palveluita. Toki hinnoissa voi olla eroja ja sitä kautta "maksaa liikaa", mutta ei se ole verrattavissa liiketoiminnasta aiheutuneisiin tappioihin.

Jälleenmyyjän toimintaa ei voida verrata ostoskäyttäytymiseen. Jälleenmyyjän tarkoitus on tietääkseni myydä eikä ostaa - vai onko tämä verkostomarkkinoinnissa kääntynyt päälaelleen? ;-) Myyjä sijoittaa yritykseensä aikaa ja rahaa, oman työpanoksensa ja ammattitaitonsa. Jos hänen kulunsa liiketoiminnan harjoittamisessa ovat suuremmat kuin tulot, niin hän kärsii tappiota. Tämä on eri asia kuin kaupassa asioiminen. Kumma, että tämmöisiäkin vertauksia tehdään.

Kun ostat tuotteet ja palvelut perinteisistä yrityksistä, saat useimmin asiantuntevan ja ammattitaitoisen palvelun. Jos ostat verkostomarkkinoijalta, saat varsinkin vasta-alkajilta huonoa ja ammattitaidotonta asiakaspalvelua. Asiakastyytyväisyys on siten parempi perinteisiltä kauppiailta ostettuna. Samoin tuotteiden palautusoikeus ja kuluttajan muut turvallisuuteen liittyvät seikat. Jo se, että verkostomarkkinoinnilla on huono maine, tekee vaikeaksi myydä mitään sen kautta. Ei ole järkevää ryhtyä jälleenmyyjäksi, mutta on järkevää ostaa perinteisistä kaupoista ja yrityksistä.

6) Verkostomarkkinointi on franchise-yrittäjyyttä

Vastaus on linkin takana.

7) Tämä ei ole verkostomarkkinointia vaan uudenlaista...

Vastaus on linkin takana.

8) Kaikki mainonta on harhaanjohtavaa: entä sitten? Miksi verkostomarkkinointi olisi muita pahempi?

On sangen yleistä, että omaa syntiä puolustetaan toisten tekemällä tai yleisellä syntisyydellä. Mutta ei se ole oikein puolustaa omaa syntiä toisten synneillä. Minulla ei ole lupa varastaa toisten taskuista rahaa sillä perusteella, että joku toinen ryöstää pankkeja.

Suuri osa mainonnasta on liioittelua tai osittain harhaanjohtavaa: ei kuitenkaan kaikki. Lehdessä luki, että tietynmerkkinen liesi maksoi 299,00 euroa. Kotiinkuljetus sisältyy hintaan kaupunkialueella. Mainos ei ollut harhaanjohtava vaan piti täysin paikkansa. Mitäs siihen sanot? :-)

Verkostomarkkinointi on pahempaa kuin muu harhaanjohtava mainonta siksi, että siinä ei pelkästään myydä tuotteita, vaan huijataan ehdokkaita tekemään työtä ilmaiseksi, ilman korvausta. Toiset saavat taloudellista hyötyä siitä, kun huijaavat muita tekemään työtä heidän puolestaan.

9) Kannattamattomuuden vuoksi lopettaa enemmän perinteisiä yrityksiä kuin teamien jälleemyyjiä

P. Haipolan vastaus sisältää linkit lähteisiin.

10) Teamiin liittyminen ei poikkea perinteisen yrityksen perustamisesta

Vastaus on linkin takana.

11) Kyllähän sitä häviää, jos ei tee mitään!

Vastaus on linkin takana.

12) Jokainen lähtee mukaan omasta vapaasta tahdostaan: ketään ei huijata!

Millainen ihminen sanoo lähimmäiselleen: "Ähäkutti, mitäs lähdit mukaan! Oma vikasi!" Jos jotakuta johdetaan harhaan totuudenvastaisen markkinoinnin ja hyvien liikemiestapojen vastaisen sopimattoman menettelyn kautta elinkeinotoiminnassa, niin eihän se harhaanjohdettu ihminen ole vastuussa siitä, että "antoi huijata itseään?" Verkostomarkkinoinnin puolustajilla on omituinen oikeudentaju: tai sanoisinko, että se puuttuu heiltä lähes kokonaan... Katso myös pitempi vastaus linkin takaa.

13) Sinä yleistät: ei ole oikein yleistää! Joukossa on pyramidi-huijauksia, mutta kaikki firmat eivät ole sellaisia.

Jos tuon esille kaikkia vm-firmoja yhdistäviä piirteitä, niin kyse ei ole yleistämisestä vaan totuudesta. Kaikissa järjestelmissä pyritään loputtomaan värväämiseen eikä kukaan rajoita tai valvo jälleenmyyjien määrää. Kaikissa firmoissa harjoitetaan harhaanjohtavaa markkinointia, mikä on alkuisin pääyhtiöstä ja tiimin johtajista. Termit "hyvä mahdollisuus" ja " ei riskiä" tai "pieni riski" ovat mm. harhaanjohtavia. Kaikissa firmoissa on samanlainen jakautuma palkkioita saavien ja saamattomien myyntiedustajien välillä. Kaikissa firmoissa on samanlainen jakautuma voittajien ja häviäjien välillä. (1/100 voittaa ja 99/100 häviää)

Jokaisessa firmassa on jatkuva tarve nopeaan edustajien määrän kasvattamiseen, jos haluaa saada voittoa. Edustajien määrää ei rajoiteta missään firmassa eikä valvota. Tästä syystä kaikki firmat saavuttavat oman kyllästymispisteensä hyvin nopeasti firman lanseerauksen jälkeen. Kun firma on vallannut oman markkinaosuutensa verkostomarkkinoinnin markkinoista, ei edustajien kokonaismäärä kasva. Silloin systeemistä eroaa yhtä paljon kuin mitä siihen liittyy uusia jäseniä. Tämä on kaikissa järjestelmissä vallitseva tilanne. Tästä syystä ei ole tarpeen osoittaa jokaista firmaa erikseen moraalittomaksi. Lue myös Dean VanDruffin perustelut.

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/faq.htm#1

Pitäisi pystyä todistamaan, että joku firma toimii eri tavalla kuin muut eikä pyri kasvattamaan jälleenmyyjien verkostoa ilman mitään rajoitusta tai valvontaa. Ellei sellaista firmaa ole, niin kaikki ovat pyramideja. On vain sattumaa, jos jossakin firmassa ei ole lopulta liiaksi jälleenmyyjiä, niin että jokainen voisi päästä omilleen myymällä pelkästään tuotteita ilman "värväämisen pakkoa" menestymisen ehtona. Jokainen jälleenmyyjä yrittää värvätä tai toivoo alalinjansa kasvavan "ylivuotona", koska menestymisen "mahdollisuus" piilee uusien jäsenten liittämisessä alalinjaan eikä tuotteiden myymisessä asiakkaille. Loputtoman värväämisen pakko tekee firmoista pyramideja. Kun ideaa markkinoidaan päälle päätteeksi harhaanjohtavan markkinoinnin avulla, johon on syyllinen pääyhtiö, niin on syytä puhua yleisestä ongelmasta, joka koskee kaikkia firmoja, ei vain osaa niistä. Harhaanjohtavia termejä ovat: "hyvä mahdollisuus" ja "pieni riski" tai "ilman riskiä".

Ei ole väärin tuoda esille alan kaikille yrityksille yhteisiä piirteitä. Jos joku firma toimii eri tavalla, niin se voi todistaa toimivansa eri tavalla. Jos kaikki firmat toimivat samalla tavalla ja ovat rakenteeltaan samanlaisia, suunnittelusta lähtien, niin yleistykset ovat paikallaan.

Katso tästä linkistä laajempi vastaus.

14) Olet vain kateellinen, janoat kostoa, olet katkera... (keksi jokin muu motiivi tai arvostele minua henkilönä)

Motiiveillani ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on totuus verkostomarkkinoinnista. Asiat on syytä tutkia asioina ja olla puuttumatta henkilöön, kun väitteiden totuusarvoa pohditaan. Näytä mieluummin toteen se, että väitteeni eivät pidä paikkaansa ja lopeta minun motiivieni arvaileminen, kun se menee kuitenkin pieleen. Lakkaa myös kutsumasta minua haukkumanimillä, sen vuoksi, että olen uskovainen tms. Eihän sillä ole mitään merkitystä sanoman totuusarvon kanssa, kuka sen totuuden sanoo tai mistä motiiveista? Jos varas sanoo, että varastaminen on väärin, niin eikö se ole totta? Jos pastori sanoo, että harhaanjohtaminen on väärin, niin eikö se ole totta? Jos verkostomarkkinoija sanoo, että varastaminen ja harhaanjohtaminen ovat väärin, niin miksi he yhä edelleen jatkavat sen vääryyden tekemistä ja levittämistä?

Totuus on kiinni itse sanomassa, ei siinä, kuka sanoman kertoo. Kaikki yritykset johdattaa keskustelu pois itse sanomasta johonkin sivuseikkaan ovat osa harhautusta. Nyt on kyse verkostomarkkinoinnin moraalista ja laillisuudesta sekä sen rakenteeseen liittyvästä "itsetuhomekanismista", ei siitä, kuka puhuu ja mikä hänen motiivinsa on.

Kun verkostomarkkinoijat eivät voi osoittaa esitettyjä väitteitä vääriksi, hyökkäävät he henkilöä vastaan, kiroilevat ja haukkuvat, mutta se osoittaa vain sen, millaisia ihmisiä toiminnassa on mukana. Antaisitko taloudellisen turvallisuutesi sellaisten ihmisten käsiin? Lähtisitkö harjoittamaan liiketoimintaa yhdessä heidän kanssaan? Ostaisitko tuotteita sellaisilta myyjiltä, joiden käytös on ala-arvoista, kuin rikollisen käytöstä?

Voit lukea motiiveistani täältä ja täältä.

15) Väitätkö sinä muka, että minä olen huijari!!!

En minä sitä väitä. Saatat olla ihan rehellinen ja ahkera työntekijä, mutta sinua on käytetty häikäilemättä hyväksi ja saatu sinut hyvän nimesi ansiosta levittämään petollista järjestelmää, joka on huijausta. Ota selvää asioista ja tutki onko elinkeinoasi koskevissa syytöksissä perää vai ei. Tee sen jälkeen totuudenmukaiseen ja riittävään informaatioon perustuva päätös, jatkaako jälleenmyyjänä vai luopua bisneksestä. Voit aloittaa tiedon etsimisen tästä koosteesta: http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/verkostomarkkinointi.htm

Sinulla voi olla vielä tässä vaiheessa hyvä nimi ja luottamusta herättävä maine, mutta kuinka kauan se säilyy, jos levität perheesi, sukulaistesi ja ystäviesi piiriin petokseen perustuvaa pyramidijärjestelmää, silkkaa huijausta?

Jos rehellinen jälleenmyyjä menestyy, niin tuleeko hänestä huijari? Ei välttämättä. Huijari on sellainen, joka johtaa ihmisiä tarkoituksella harhaan ja tietää mitä tekee. Joukossa on niitä, jotka eivät tiedä sitä, että verkostomarkkinointi on huijausta. Nämä pitävät sitten suurinta ääntä puolustaessaan ideaa. Ammattivärvääjät ja pääyhtiö voivat olla enimmäkseen hiljaa, sillä he ovat onnistuneet manipuloimaan alalinjansa puolustamaan mätää bisnestään.

Verkostomarkkinoinnin ideologia manipuloi ihmisiä ja muokkaa hänen mieltään. Jos jälleenmyyjä uskoo sen, mitä hän kuulee kerta toisensa jälkeen, muuttuu hän mieleltään pahempaan suuntaan ja hänestä voi tulla huijari eikä hän edes huomaa sitä. Hyvin menestynyt ja kauan alalla toiminut jälleenmyyjä on vain harvoin rehellinen työntekijä. Hänestä on tullut osa petollista koneistoa, sydäntä ja ajatuksia myöten.

Kun suurimpia huijareita etsitään, niin täytyy mennä ylälinjassa ylöspäin, tiimien johtajiin ja pääyhtiöön asti. Siellä on "mahdollisesti" paljon huijareita, jotka tietävät tarkalleen, mitä tekevät jo silloin, kun suunnittelevat uutta yritystä ja pistävät sen käyntiin. He tietävät kuinka moni jää pyramidirakenteen ja epäoikeudenmukaisen palkkiojärjestelmän vuoksi tappiolle, mutta he markkinoivat ideaa silti harhaanjohtavin väittämin:

- hyvä mahdollisuus lisäansioihin
- työ on helppoa
- ilman riskiä, pieni riski...
- ilmainen
- toiminnasta ei aiheudu kuluja
- tarvitsee tehdä vain vähän työtä, esim. 3-10 tuntia viikossa
- jne.

Pääyhtiön omistajat ja/ tai johtajat sekä tiimien johtajat tietävät tilastoista, kuinka moni edustaja ei saa lainkaan palkkioita ja miten palkkiot jakautuvat edustajien kesken. He eivät kuitenkaan kerro näitä lukuja alalinjalleen ja uusille ehdokkaille, vaikka niistä kävisi selvimmin ilmi se, miten hyvä mahdollisuus uudella jäsenellä on keskimäärin menestyä liiketoiminnassa.

Vaikka yhtiön sopimusteksteissä, ohjeissa ja säännöissä kielletään harhaanjohtava markkinointi ja hyvien liikemiestapojen vastainen toiminta, on pääyhtiö itse syyllinen siihen, koska ei julkaise kuluttajan (ehdokkaan/ myyntiedustajan/ jälleenmyyjän) taloudellisen turvallisuuden kannalta oleellisia tietoja markkinoinnissaan ja tiedotteissaan, vaan antaa riittämätöntä ja harhaanjohtavaa tietoa liiketoiminnan suomasta lisäansioiden mahdollisuudesta.

Useimmat yhtiöt levittävät harhaanjohtavia väitteitä verkostoon, mutta korjaavat markkinointiaan sen jälkeen, kun verkosto on lähtenyt power-startilla liikkeelle ja kasvanut riittävän suureksi, jotta se ei kokonaan romahda. Pääyhtiö ja tiimien johtajat käyttävät johdattelevaa ja mieliä manipuloivaa markkinointitekniikkaa. He eivät "lupaa" mitään, mutta herättävät jäsenissä ja ehdokkaissa taloudellisia toiveita kertomalla esimerkkejä palkkioiden tuomasta ostovoimasta ja siitä, miten helppoa se kaikki on saavuttaa, jos vain noudattaa ohjeita ja tekee niin kuin on neuvottu.

Mainonnassa annetaan sellainen kuva ehdokkaille, ettei menestymisen kannalta ole kovin tärkeää henkilökohtainen osaaminen, lahjakkuus ja yrittäjyyteen tarvittavat muut ominaisuudet. "Kaikki" pystyvät siihen ja "jokainen" oppii koulutuksen kautta menetelmän, niin ettei tarvitse olla huolissaan menestymisestä. Ei mainita sitä, että laaja tuttavapiiri sekä ystävien verkosto, arvostettu asema yhteiskunnassa ja/ tai taustayhteisössä, hyvä maine ja moitteeton menneisyys ovat etuja menestymisen kannalta. Kun ehdokas on uskonut kaiken hypetyksen ja liittynyt mukaan, mutta ei saa alalinjaa rakennettua vaan jää tappiolle kaikesta yrittämisestään huolimatta, niin hänet syyllistetään juuri niistä asioista, millä ei pitänyt olla merkitystä menestymisen kannalta. Sanotaan jopa, että "sinun ei olisi pitänyt koskaan lähteä tähän toimintaan! Tämä ala ei ole kaikkia varten!" Mainonnassa väitettiin juuri päinvastaista ja sanottiin: "Kuka tahansa pystyy tähän! Jokaiselle annetaan mahdollisuus menestyä!" Miten voidaan antaa "hyvä mahdollisuus" menestymiseen, jos kaikki eivät kerran sovellu alalle ja tähän työhön? Mainonta on ristiriitaista ja syytökset sekä tappion kärsineen edustajan häpäiseminen moraalitonta. Häntä haukutaan tehottomaksi tai laiskaksi, jos uskaltaa kyseenalaistaa itse järjestelmän eikä ota suosiolla syntipukin viittaa harteilleen. Hänen asennettaan ja uskonpuutettaan moititaan, mutta eihän uskon avulla voida tehdä mahdottomasta mahdollista? Suurin osa on tuomittu jäämään tappiolle järjestelmän pyramidirakenteen vuoksi eikä siinä auta edes se, että jokainen edustaja olisi yhtä hyvä huippumyyjä ja -värvääjä: markkinat kyllästyisivät silloin vain nopeammin kuin nyt, mutta häviäjien osuus pysyisi samana, yli 99 prosentissa.

Tiimit häpäisevät ja syyllistävät niitä jäseniä, jotka uskaltavat kyseenalaistaa itse järjestelmän kannattavuuden ja systeemin suunnittelijoiden sekä johtajien moraalin. Koko idea perustuu taitavaan harhauttamiseen, missä mielet suunnataan jatkuvasti pois itse järjestelmästä ja sen pyramidi-rakenteesta sekä epäoikeudenmukaisesta palkkiojärjestelmästä, joka tuottaa suunnitellusti enemmän häviäjiä kuin voittajia. Jos siis syyllisiä ja huijareita etsitään, niin niitä tulee etsiä firmojen johtajien sekä omistajien ja tiimien johtohenkilöiden joukosta. Mutta selvää on myös se, että ellei uusi jäsen sanoudu irti järjestelmästä vaan uskoo kaiken sen, niin ideologia muokkaa hänen mieltään ja hänestä tulee lopulta samanlainen kuin ylälinjan sekä pääyhtiön johtajista.

Järjestelmässä hyödynnetään ihmisen luontaista ylpeyttä ja ahneutta. Alalinjojen hyväksikäytetyt edustajat eivät tunnusta ylpeytensä vuoksi sitä, että ovat tulleet huijatuiksi. Jos joku saa edes vähän voittoa, ei hän välitä mitään alalinjansa tappioista, vaan puolustaa ideaa henkeen ja vereen sekä kieltäytyy tunnustamasta systeemiä huijaukseksi. Hän toimii pääyhtiön ja tiimin johtajien haluamalla tavalla, kun syyllistää oman alalinjansa sen kärsimistä tappioista. Ahneus ja löysä moraali mahdollistavat kaiken tämän. Alalinjakaan ei ole tässä suhteessa täysin syytön vaan jokaisen on mentävä itseensä ja tunnustettava oma "syntinsä", pyydettävä sitä anteeksi alalinjalta eli huijatuilta, ja hyljättävä se. Vasta sen jälkeen koittaa todellinen vapaus verkostomarkkinoinnin kultista, kieroutuneesta ideologiasta ja materialistisesta ahneesta elämäntavasta.

16) Kaikilla on mahdollisuus menestyä! Kukaan ei menetä rahaa! Ketään ei huijata!

Kaikilla on mahdollisuus menestyä - se on totta - mutta mikä on todennäköinen mahdollisuus menestyä? Siitähän tässä on koko ajan kysymys! Onko mahdollisuus hyvä vai huono? Sen sijaan "jokaikisellä jälleenmyyjällä" ei ole mahdollisuus menestyä: päinvastainen väite on valhetta. Matematiikka sanelee sen, että suurin osa jää väistämättä tappiolle, koska voitolle pääseminen edellyttää alalinjan rakentamista. Kun verkosto on edennyt riittävän pitkälle, niin silloin ei riitä kaikille tarpeeksi asiakkaita, jotta pelkällä tuotemyynnillä voisi saada omansa takaisin. Mikä estäisi verkoston leviämisen kyllästymispisteen yli, kun kukaan ei valvo eikä rajoita värvättävien jälleenmyyjien määrää? On pelkkää sattumaa tai idean sekä tuotteiden huonoutta, jos jälleenmyyjiä on niin vähän, että jokainen saa myytyä tarpeeksi saadakseen kulut peitettyä.

Jokainen joutuu sijoittamaan rahaa liittyessään verkostoon. Tuotteita on pakko ostaa, jos haluaa olla jälleenmyyjä ja lisäksi joutuu yleensä ostamaan aloituspaketin sekä maksamaan lisenssimaksuja vuodeksi kerrallaan eikä rahoja palauteta, jos toiminnan lopettaa ennen kuin vuosi on täyttynyt. Jälleenmyyjillä on ostokiintiö, joka pitää täyttää, jotta he olisivat oikeutettuja alalinjasta saataviin palkkioihin. Heitä yllytetään tällä tavalla kuluttamaan enemmän kuin mitä he omaan käyttöön tarvitsevat ja saavat myydyksi verkoston ulkopuolisille asiakkaille. Syy on tietysti heidän itsensä, koska pääyhtiö kieltää tällaisen menettelyn, mutta samalla se kuitenkin houkuttelee ja yllyttää jälleenmyyjiä toimimaan tällä tavalla, samoin kuin huipputason jälleenmyyjät eli ammattivärvääjät. Ovelaa petosta...

Kuinkahan moni jälleenmyyjä muistaa sen, että heidän sijoittamansa työpanos on aina rahan arvoista tavaraa? Vapailla työmarkkinoilla sen arvo on vähintäänkin minimipalkan verran, mutta verkostomarkkinoinnissa manipuloijat ja harhauttajat saavat alalinjan tekemään töitä tappiolla heidän hyväkseen. Sitten, kun alalinja luopuu huomattuaan, ettei menesty, syyllistää tämä ylälinja heidät, jos alkavat narista systeemiä vastaan. Tosi ystäviä vai mitä mieltä sinä olet?

Lisätietoja menestymisen mahdollisuudesta: (yli 99 % häviää rahansa ja työpanoksen verkostoon)

Teemu Mäntysen vastaus Pyramidisivuilla: http://www.iki.fi/senator/eivaaraa.htm

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/harvat.htm


http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/verkostomarkkinointi2.htm

17) Jos joku ostaa tuotteen halvemmalla verkostomarkkinoinnin kautta, niin missä se huijaus on?

Huijaus on hyvien liikemiestapojen vastaisessa toiminnassa: harhaanjohtavassa markkinoinnissa ja sopimattomassa menettelyssä elinkeinotoiminnassa.

Moraalittomuus on siinä, etteivät työntekijät eli myyntiedustajat saa riittävää korvausta tekemästään työstä. Alimmilla tasoilla on yli 99 % edustajista. He tekevät yli 99 % kaikesta liikevaihdosta ja myyntityöstä tai ostavat tuotteita itselleen. He saavat erittäin vähän palkkioita per henkilö. Alan keskipalkkiot ovat noin 20-40 euroa/ kk firmasta riippuen. Moni ei saa lainkaan palkkioita, vaikka myisi tuotteita: erilaiset pätevöitymisen säännöt ja reunaehdot estävät palkkioiden saamisen. Suurin osa myyntiedustajia kärsii tappion liiketoiminnassa ja siihen on syynä pyramidirakenne sekä epäoikeudenmukainen palkkiojärjestelmä. Ylimmillä tasoilla on vain alle 1 % edustajista. He tekevät vain alle 1 % kaikesta liikevaihdosta ja myyntityöstä. He saavat silti valtavan suuria palkkioita per henkilö alalinjansa liikevaihdon perusteella. Ylimpien tasojen prosentuaalinenkin palkkioiden osuus kaikista rahana maksetuista palkkioista voi olla suurempi kuin alatasoille maksettavien palkkioiden osuus. Verkostomarkkinointi on moraalitonta, koska toisten tekemästä myyntityöstä maksetaan palkkiot niille, jotka eivät myyntityötä tee. Ylätasojen huijareiden tehtävä on kouluttaa alalinjaansa värväämään uusia ihmisiä. He saavat tästäkin työstä lisäpalkkiot erilaisten kokous- ja tapahtumamaksujen sekä koulutusmateriaalin myynnistä hyvällä voitolla. Joissakin firmoissa tämä liiketoiminnan tukimateriaalin eli työkalujen myynti tuottaa ylätasojen edustajille enemmän kuin kulissina myydyistä tuotteista saadut palkkiot ovat. Todellinen tuote onkin verkostomarkkinoinnin liikeidea, jota myydään yhä uudestaan uusille uhreille. Alalinjan häviäjät vaihtuvat kokonaan parin vuoden aikana ja heidän tilalleen värvätään jatkuvasti uusia häviäjiä. Tällä tavalla yhden firman edustajien määrä pysyy suunnilleen samana, kunhan vain eronneiden tilalle saadaan värvättyä uusia edustajia. Kun tietylle alueelle lanseerattu firma on saanut vallattua oman markkinaosuutensa muilta alan firmoilta, ei edustajien määrä yleensä paljon siitä muutu. Näin jokin tietty firma voi jatkaa vuosikymmeniä aivan kuten Amway. Se elää koko ajan puskien kyllästymispistettä ja yrittäen tunkeutua siitä ylitse, mutta ei voi sitä tehdä. Alimpien tasojen viimeisenä mukaan liittyneet edustajat tippuvat helpommin leikistä pois kuin ne, jotka ovat olleet mukana vuosikausia kerran ylätason saavutettuaan. Sen saavuttaminen on mahdollista, jos onnistuu värväämään omaan alalinjaansa suuren osan vuosittain mukaan liittyvistä edustajista: niistä, jotka liittyvät eroavien ja tappion kärsineiden tilalle.

18) Menestyminen on kiinni sponsorin ja järjestelmän tarjoamasta koulutuksesta.

Se, miten uutta jälleenmyyjää koulutetaan tehtäviinsä ei muuta alan epäkohtia. Hyvä koulutus voi auttaa vähän parempaan tulokseen, mutta monille käy huonosti, vaikka he ovat sydämeltään täysin omistautuneita ideaan ja tekevät kaiken tarkalleen annettujen ohjeiden mukaan. Alan epäkohtia ovat:

- Alle 1 % saa voittoa
- Voitto on peräisin pääosin alalinjan tappioista, ei ulkopuolisilta asiakkailta
- Mainonnassa käytetään harhaanjohtavia menetelmiä, liioittelua ja totuudenvastaisia väittämiä. Ehdokkaille ei kerrota heidän taloudellisen turvallisuuden kannalta välttämättömiä tietoja kuten tietoa markkinatilanteesta, hinnoittelumahdollisuudesta, odotetusta liikevaihdosta ja kulurakenteesta. Lisäksi jätetään kertomatta se, että suurin osa ei saa rakennettua alalinjaa ja jää tappiolle verkoston pyramidirakenteen ja markkinoiden kyllästymisen vuoksi. Toiminnan todellisia riskejä ei kerrota vaan kuvataan mahdollisuutta harhaanjohtavasti "hyväksi mahdollisuudeksi" ja sanotaan, ettei liiketoimintaan sisälly "riskejä" tai riskit ovat pienet. Sanotaan, että työtä voi tehdä sivutoimisesti ja muutama tuntia viikossa riittää kannattavan bisneksen rakentamiseen, vaikka todellisuudessa toimintaan täytyy sijoittaa paljon enemmän aikaa, jos haluaa saada kasvatettua organisaatiotaan. Työ kuvataan helpoksi, vaikka on erittäin vaikeata voittaa ihmisten vastustus alaa kohtaan: verkostomarkkinoinnilla on huono maine yleisön silmissä ja sitä pidetään laittomana ketjukirjeenä tai pyramiditoimintana, huijauksena.
- Kulttipiirteet - Työkalubisnes eli liiketoiminnan tukijärjestelmän työkalujen (välineiden) myyminen: kasetit, videokasetit, CD-ROMit, kirjat, vihkoset, esitteet, tuoteluettelot, käyntikortit, muut mainokset, markkinointimateriaali, koulutusohjelmat, tapahtumat, (eventit) värväyskokouksista saatavat tulot. Työkalujen valmistaja ja myyjä ansaitsee usein enemmän työkaluista kuin firman tuotteiden myynnistä. Työkalubisnes voi olla huipputason jälleenmyyjien tai pääyhtiön omistuksessa. Idea on myydä itse verkostomarkkinoinnin ideaa yhä uudestaan eteenpäin ja rahastaa sillä.

Jos sponsori auttaa kaikkia alalinjassa ensimmäisellä tasolla olevia jäseniä sillä tavalla, että on mukana kaikissa heidän esittelytilaisuuksissaan, niin se vie häneltä kohtuuttoman paljon aikaa, edellyttäen, että uusi jäsen saa järjestettyä esittelytilaisuuksia. Lisäksi on vaikeata saada sovitettua sponsorin, asiakkaan ja uuden jäsenen aikataulut. Yhden sponsorinhan täytyy lisäksi järjestää omia esittelytilaisuuksia, sponsoroida muita alalinjansa jäseniä ja tehdä kaikki muutkin työt ja elää tätä elämää. Jos hommaa pyöritetään sivutoimisesti, niin yhteisen ajan järjestäminen on todella vaikeata. Käytännössä uusi jäsen on lähes alusta asti omillaan ja joutuu pitämään esittelytilaisuudet yksin. Koska se taas ei kannata, on jälleenmyyjiä neuvottu käyttämään ns. uteliaisuus-taktiikkaa eli ehdokkaissa herätetään pelkkä mielenkiinto kertomalla heille hyvin vähän itse asiasta. Sanotaan vain, että "kiinnostaako sinua ansaita niin ja niin paljon ylimääräistä rahaa niin ja niin lyhyen ajan kuluttua tekemällä vain muutama tunti työtä viikossa sen eteen?" Kun asiasta kysytään tarkemmin, sanotaan, että tule mukaan "kokoukseen", niin siellä kerrotaan ideasta tarkemmin. Ainoa mitä kerrotaan ennen värväyskokousta, on oma tyytyväisyys tuotteisiin ja liiketoiminnan antamaan mahdollisuuteen. Tässä vaiheessa kannattaa muuten kysyä, kuinka paljon jälleenmyyjä on siihen mennessä ansainnut toiminnalla riihikuivaa rahaa eli paljonko on ollut palkkioita ja paljonko työstä on aiheutunut kuluja aloituspaketit ja lisenssimaksut mukaan lukien sekä kuinka paljon jälleenmyyjän täytyy ostaa kuukausittain firman tuotteita pysyäkseen aktiivisena eli ollakseen oikeutettu alalinjan liikevaihdosta maksettaviin palkkioihin? Jälleenmyyjällä voi mennä tässä vaiheessa pasmat sekaisin eikä hän osaa vastata tai ei halua vastata rehellisesti, koska on itse vielä tappiolla. Silloin kannattaa kieltäytyä kokouskutsusta ja sanoa, että "harkitsen asiaa sitten uudestaan, kun ansaitset itse sen verran, mitä sanoit minun voivan ansaita niin ja niin lyhyessä ajassa."

19) Perinteisen yrityksen perustanut henkilö ei saa palkkaa omasta firmastaan: yrittäjä saa tulojaan liiketoiminnasta saaduista voitoista. Verkostomarkkinointi ei poikkea tässä kohden perinteisestä yrittämisestä.

Yrittäjä nostaa firmastaan palkkaa heti kun firmalla on rahaa palkanmaksuun. Tuossa vaiheessa ei vielä ole yleensä voittoa ehtinyt muodostua. Totuus on se, että yrittäjä nostaa firmastaan palkkaa, vaikka firma olisi tappiollinen. Silloin firma menee lopulta konkurssiin, mutta ilman palkkaa ei kukaan järkevä yrittäjä töitä tee.

Olen saanut omasta firmastani palkkaa heti, kun sen perustin ja kassaan virtasi rahaa. On yleinen käytäntö, että yrittäjä maksaa itselleen palkkaa tekemästään työstä firman kassasta. (tai nostaa yksityisnostoja, jos on toiminimi tai avoin yhtiö)

20) Jälleenmyyjä voi saada starttirahaa ja TE-keskuksen palveluita

Mitä jos soittaisit kuntasi elinkeinoasiamiehelle ja kysyisit hänen kantansa verkostomarkkinointiin? Pyydä häneltä apua yrityksesi perustamisessa ja apurahojen sekä tukien anomisessa. Hän opastaa sinua mielellään, sillä se on hänen tehtävänsä: hän saa siitä hyvästä palkkaa ja hyvän mielen, kun auttaa lähimmäisiä, potentiaalisia yrittäjiä.

Moni on luopunut yrityksen perustamisaikeista, kun on saanut asiantuntevaa opastusta. Huomaat heti alkuun, mitä kaikkea sinun pitäisi tehdä ennen yrityksen perustamista: kannattavuuslaskelmat, kilpailutilanteen kartoittaminen, riskien arviointi, realistinen toimintasuunnitelma, arviot tulevasta liikevaihdosta, hinnoittelumahdollisuuksista, kuluarviot, jne. Huomaat heti kättelyssä, että verkostomarkkinointi on uuden jäsenen kohdalla pelkkä kupla. Kilpailutilanteesta ei ensinnäkään ole mitään tietoa, koska kukaan ei kerro sinulle kuinka monta sinua vastaan kilpailevaa jälleenmyyjää alueellasi toimii. Oma sponsorisi on heistä yksi, samoin jokainen jäsen siinä Teamissä, joka on liittynyt siihen ennen sinua ja joka liittyy eri linjaan kuin sinun alalinjaasi, ei vain omassa Teamissasi vaan yhtiön koko verkostossa. Samalla alueella voi toimia lukuisia eri tiimejä, jotka kilpailevat toisiaan vastaan samoista asiakkaista. Mitä luulet elinkeinoasiamiehen ajattelevan siitä, kun sanot suunnittelevasi yhteistyötä kilpailijoidesi kanssa, jotka vievät sinulta asiakkaat sekä ehdokkaat alalinjasi jäseniksi? ;-)

Starttirahaa ja TE-keskuksen palveluita voi halutessaan anoa, mutta verkostomarkkinoijat eivät niitä saa. Kokeile vaikka! Yhteiskunta ei tue kannattamatonta liikeideaa, jonka sisään on rakennettu itsetuhomekanismi: markkinoiden tahallinen kyllästäminen liian suurella jälleenmyyjäverkostolla.

Kun ehdokasta houkutellaan mukaan verkostoon, ei silloin puhuta juuri mitään yhteiskunnan tukijärjestelmistä uusille yrittäjille. Miksi? Ammattivärvääjät tietävät, että siinä vaiheessa kun joku kysyy asioita elinkeinoasiamieheltä, on hän menetetty ehdokas: asioista selvän ottanut ei liity mukaan. Lähes jokainen jäsen liittyy ensin mukaan yksityisenä henkilönä ja osa-aikaisesti. Yrityksen perustaa vain arvioni mukaan 1-3 % mukaan lähteneistä jälleenmyyjistä, koska suurin osa ei saa bisnestään alkua pitemmälle eli epäonnistuu alalinjan rakentamisessa. Suurimmalla osalla jäsenistä ei ole lainkaan toimivaa alalinjaa. Lue esimerkiksi Amwayn tilastoista tämä fakta: http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/amway_info.htm

Uusi jälleenmyyjä saattaa menettää oikeutensa työttömyyskorvaukseen, koska tekee työtä, vaikkakin tappiolla eli maksaa pääyhtiölle ja ylälinjan jälleenmyyjille siitä, kun tekee työtä heidän hyväkseen. Häviäjien rahasta ja ajasta muodostuu suuri osa pääyhtiön ja ylälinjan saamasta voitosta. Mitä mieltä siitä olet? Kannattaako liittyä ja kannattaako jatkaa toimintaa, jos olet jo siinä mukana?

Huippu, mitä olen kuullut, on väite, jonka mukaan opiskelija on oikeutettu saamaan starttirahaa, kun lähtee mukaan verkostomarkkinointiin.

21) Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!

Tätä Jeesuksen lausetta käytetään yleisesti hyväksi aina silloin, kun puolustellaan ihmisen oikeutta synnin harjoittamiseen. Ei saisi kuulemma tuomita, jottei joutuisi itse tuomittavaksi. Tällä tavalla "tuomitaan tuomitseminen" eli syyllistytään itse "tuomitsemiseen". Se ei tietenkään ole väärin, että tuomitaan "tuomitseminen", mutta se on mukamas väärin, että tuomitaan joku jostakin synnistä. Tämä on naurettava ja epätoivoinen yritys saada hyväksyntä omalle rikolliselle mielelle ja synnin tekemiselle.

Pitäisikö syyttäjäviranomaisten ja tuomareiden lopettaa työnteko, koska tuomitseminen on väärin? Pitäisikö poliisin lopettaa rikosten tutkiminen, koska ei saa tuomita? Mitä jos ottaisit Jeesuksen neuvon mukaan tukin pois omasta silmästäsi, niin näkisit ehkä puhtain käsin auttaa ystävääsi, jotta saataisiin roska pois hänenkin silmästään? Kun kaikkien silmät ovat puhdistetut ja avautuneet, niin voidaan nähdä selvästi, miten verkosto-keisarilla ei ole lainkaan vaatteita yllään. Se rehentelee ilkosillaan ja väittää olevansa puhdas pulmunen, mutta petolliset kankurit ovat lähteneet jo aikoja sitten huijaamiensa rahojen kanssa karkuteille eikä heitä enää saada kiinni. Keisari on menettänyt rahansa ja arvokkuutensa suuren yleisön silmissä, mutta se ei suostu uskomaan ilmiselvää tosiasiaa.

Voit lukea sadun "Keisarin uudet vaatteet" selityksen sovellettuna verkostomarkkinointiin tästä linkistä:
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/sitoutuminen.htm#keisari

22) Olet uskovainen sekopää eikä sinuun voi luottaa.

Verkostomarkkinoijista suurin osa on nimeltään kristittyjä, jotka uskovat luomiskertomukseen, Jeesuksen neitseellisen syntymään, syntien sovitukseen Golgatan ristillä, ylösnousemiseen kuolleista, että hänet otettiin ylös taivaaseen, josta hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita viimeisellä tuomiolla, kuolleitten ylösnousemiseen ja siihen, että Jeesus on totisesti Kristus, elävän Jumalan Poika. He uskovat kristinuskon pääkohdat samalla tavalla kuin minäkin. Pitäisikö nyt sanoa, ettei heihin voi luottaa ja he ovat sekopäitä, sekä verkostomarkkinointi on huijausta, koska uskovaiset levittävät sitä? Eivätkö uskovaiset olekaan tervetulleita mukaan liiketoimintaan?

Yhdysvalloissa suurin osa Amwayn eli Quixtarin itsenäisistä elinkeinonharjoittajista uskoo Herraan Jeesukseen ja rukoilee häneltä menestystä liiketoiminnalleen. Minäkin rukoilen menestystä ja siunausta heidän elämälleen. Toivon, että he eläisivät kauan, olisivat terveitä ja saisivat runsaan toimeentulon sekä iankaikkisen elämän Jumalan luona taivaassa. Toivon samaa jokaiselle, joka puolustaa verkostomarkkinointia ja tekee sitä ammatikseen. Sitä en kuitenkaan rukoile ja toivo, että he jatkaisivat verkostomarkkinoinnin harjoittamista ja alan puolustamista. Perustelut sille, miksi en tätä tahdo, löytyvät kotisivuiltani.

On mielenkiintoista, että uskovaista kriitikkoa morkataan ja haukutaan. Jos joku uskovainen saarnaaja tai pastori lähtee mukaan verkostomarkkinointiin, niin hänen hyvää nimeään ja luotettavan miehen mainettaan käytetään surutta hyväksi idean myymisessä. Uskovaisuus ei olekaan enää kriteeri epäluottamukselle vaan se on todistus luotettavuudesta! Onhan perinteisesti tunnettua, että aidot uskovaiset ovat rehellisiä, eivät valehtele ja karttavat kaikenlaista pahan tekemistä. Miten ihmeessä tämä sama asia voi kriitikon kohdalla kääntyä ylösalaisin? lol

Teamit yrittävät värvätä joukkoonsa epätoivoisesti uskovaisia saarnaajia ja pastoreita. Jos joku lankeaa ja antaa huijata itseään, niin hänen perässään liittyy lukuisa joukko lauman jäseniä, jotka luottavat pastorin hyvään nimeen ja arviointikykyyn. Tällä tavalla käytetään häikäilemättä hyväksi ihmisten hyvää mainetta ja julkisuutta. Värväys kohdistuu erityisen voimakkaasti erilaisten järjestöjen, yhdistysten ja seurojen johtaviin henkilöihin sekä julkkiksiin. Muita suosittuja kohteita ovat poliisit, (tietynlaiset...) lakimiehet, (moraaliltaan kyseenalaiset...) urheilijat, poliitikot ja muut tunnetut henkilöt. Mitä suurempi tukijoukko ja kannattajajoukko jäsenellä siviilissä on, sitä paremmat mahdollisuudet verkosto on saada vetämään hänen kauttaan. Näille henkilöille tarjotaan usein ilmaista jäsenyyttä. Team on valmis maksamaan julkimon jäsenyyden ja jopa ylikin sen, jos vain hän suostuu edes nimellisesti mukaan toimintaan. Onpa joku luullut jopa sellaista, että värväämällä minut voisi saada myyntiään edistetyksi... luuloksi on jäänyt, koska en ole ostettavissa: olenhan minä kuitenkin rehellinen uskovainen! lol

Ihmisen uskonnollisella maailmankatsomuksella ei ole mitään tekemistä itse verkostomarkkinoinnin moraalin, laillisuuden ja sisäänrakennetun tuhomekanismin kanssa. (Verkostomarkkinointi on suunniteltu kyllästämään markkinat ja tuottamaan liikaa jälleenmyyjiä, jolloin kaikille ei riitä tarpeeksi asiakkaita ja ehdokkaita alalinjaan, jotta menestyminen olisi yhtä lailla mahdollista jokaiselle, myös alkubuumin jälkeen mukaan liittyneille.) Uskovaisuuden puolustukseksi sanottakoon se, että kristinuskon Jumala kieltää ainoastaan synnin tekemisen, mutta sallii kaiken hyvän tekemisen ja auttaa sen toteuttamisessa sekä synnin karttamisessa. Mitä pahaa siinä on?

Värvärit yrittävät johtaa ihmisiä harhaan herjaamalla ja riistämällä uskottavuuttani sitä kautta, panettelemalla. Ajattelepa tätä seuraavaa, mitä sinulle kerron. Albert Einstein oli juutalainen. Juutalaisilla on omat uskomuksensa ja mm. ympärileikkauksen sääntö, jota ilman mies joutuu joidenkin juutalaisten mukaan kadotukseen. He uskovat, että eläin- ja ruokauhrit tuovat sovituksen synneistä ja luovat yhteyden perustan ihmisen ja Jumalan välille. Mitä mieltä sinä olet näistä asioista? Vaikka Einstein oli juutalainen ja saattoi jopa kannattaa juutalaista oppia, niin uskotko silti hänen saavutuksiinsa tieteen alalla? Uskotko suhteellisuusteoriaan? Miten Einsteinin uskonnollinen suuntaus vaikutti hänen tutkimustulostensa ja tieteen totuusarvoon? Miten minun uskovaisuuteni vaikuttaa verkostomarkkinointi-kritiikkini totuusarvoon tai älykkyyteeni? Vielä 1990-luvulla suurin osa USA:n yliopisto-opiskelijoista uskoi mm. luomiskertomukseen eikä evoluutioteoriaan. Moni tiedemies tai tutkiva kirjailija on uskovainen tai uskonnollinen ihminen: kristitty, muslmimi, Jehovan todistaja, juutalainen... Uskonnollinen maailmankatsomus ei vaikuta heidän tutkimustensa sisältöön ja totuusarvoon. Vaikka joku erehtyisi uskon asioissa, voi hän olla silti oikeassa muissa asioissa. Tutkikaa siis asiat asioina ja ihmiset ihmisinä, niin ette eksy.

Lue myös muut henkilöön kohdistuviin loukkauksiin ja motivaation arvailuihin perustuvat vastaväitteet.

23) Et ole kokeillut verkostomarkkinointia: et tiedä, mistä puhut!

En ole kokeillut myöskään benji-hyppyä, mutta minun ei tarvitsekaan kokeilla sitä, tietääkseni, että pelkään sitä kuollakseni. En ole myöskään hypännyt alas kalliolta syvään rotkoon, mutta tiedän silti, että se on kuolettavan vaarallista. En ole kokeillut suonensisäisiä huumeita, mutta tiedän, että se on syntiä. Miten voin tietää näitä asioita, vaikka en ole kokeillut niitä?

Kuka tahansa voi hankkia tietoa asioista ja kouluttaa itseään, niin että tietää, mistä puhuu. Voin kirjoittaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvan esseen musiikin luomisen prosessista, vaikka en olisi itse kokeillut säveltämistä enkä olisi musikaalinen ihminen. Koululainen voi kirjoittaa matkustamisesta ja sen tuottamista elämyksistä, vaikka ei olisi koskaan lähtenyt pois kotikaupungistaan. Riittää, että lukee muiden kokemuksia ja tutkimusten tuloksia. Ihmisellä on tämän lisäksi sisään rakennettu oikeudentaju ja puolustusmekanismi pahaa vastaan, niin ettei hän vahingoita "tietämättään" itseään, esimerkiksi hyppäämällä kerrostalon katolta alas. On eri asia, jos joku juottaa minulle petoksella myrkkyä ja tappaa minut, kuin että laitan sitä itse lasiini ja päätän päiväni oman käden kautta.

Verkostomarkkinointia voi hyvin verrata toisen ihmisen myrkyttämiseen, sillä se perustuu toisen harhauttamiseen ja huijaukseen, psykologiseen manipulointiin ja mielenhallinnan tekniikoihin. Verkostomarkkinointi on mieliä myrkyttävä kultti.

Verkostomarkkinoinnista on olemassa riittävästi tutkimustietoa, tilastoja ja kokemuksia, jotta siitä voitaisiin muodostaa mielipide, joka pitää yhtä vallitsevan totuuden kanssa. Siihen ei ole pakko liittyä mukaan, jotta voisi tietää sen olevan huijausta.

Kuka mahtaa olla se, joka sanoo: "Et tiedä, onko synti vaarallista, ellet kokeile sitä ensin itse?" Vain tyhmä sohaisee ilman suojaa ampiaispesään tietääkseen, mitä tapahtuu ja miltä se tuntuu.

24) Muutkin firmat toimivat epäeettisesti ja moraalisesti tuomittavalla tavalla? Miksi syytät vain verkostomarkkinointia?

Ei ole oikein puolustaa omaa vääryyttä sillä, että muutkin harjoittavat vääryyttä. Minä en voi estää muita harjoittamasta vääryyttä, mutta voin lopettaa itse vääryyden harjoittamisen ja petoksen levittämisen tai puolustamisen.

Minulla ei riitä resurssit kunnolla edes verkostomarkkinoinnin epäkohdista puhumiseen ja kuluttajien varoittamiseen ja suojelemiseen huijausta vastaan. Miten ihmeessä voisin kritisoida kaikkea vääryyttä, mikä maailmassa vallitsee? Maailmaa ei voi kukaan parantaa: se kulkee kohti lopullista tuhoaan ihmisten itsekkyyden, ahneuden, rahanhimon ja pahuuden vuoksi. Voin tehdä vain sen vähän, mihin minut on kutsuttu pelastaakseni edes muutamia, olkoonpa se sitten sielun pelastuminen kadotukselta tai varjeltuminen verkostomarkkinoinnin petokselta ja kultista.

25) Verkostomarkkinointi on tehokas tapa markkinoida tuotteita

Jos yhteistyö pahimpien kilpailijoiden kanssa on tehokas tapa markkinoida tuotteita, niin mikä jottei.

Todellisuudessa verkostomarkkinointi on tehotonta sekä pääyhtiön, että edustajan kannalta, mutta varsinkin edustajan kannalta, koska hän tekee työtä tappiokseen. Pääyhtiö saa voittoa tuotteista edustajien kulutuksen ansiosta. Ilman bisnes-porkkanaa tuotteita ei saataisi myytyä siihen hintaan, mihin ne nyt jälleenmyyjille myydään. Pääyhtiöllä ei ole lainkaan markkinointi- eikä työkustannuksia, koska edustajat maksavat sille siitä hyvästä, että saavat mainostaa liikeideaa ja sen tuotteita sekä myydä niitä.

26) "Mutta minä elätän itseni tällä työllä...!?"

Mitä sitten? Vaihda ammattia! Ei käy sääliksi, että huijauksen levittäjä joutuu etsimään itselleen uuden ammatin. Teitpä hommaa tietoisena siitä että levität huijausta tai tietämättäsi, niin parasta on se, että etsit itsellesi rehellisemmän työn.

Rikollisetkin elättävät itsensä tekemällä omaa työtään: rikoksia. Heillekin olisi parasta, että vaihtaisivat ammattia.

Lue englanninkielinen tutkimus, jossa verrataan verkostomarkkinointia järjestäytyneen rikollisuuden eli mafian toimintaan. Yhtäläisyyksiä on todella paljon!

http://www.amquix.info/blakey.html

29) Pyramidit eli pyramidipelit ja laittomat rahankeräykset kaatuvat lopulta itsestään. Koska yhtiömme verkosto ei ole kaatunut, se ei ole pyramidi.

Ketjukirje voi jatkaa periaatteessa kulkuaan loputtomiin, jos kukaan ei sitä pysäytä lain keinoin. Uusia liittyjiä tulee ja entiset poistuvat listasta. Lista jatkuu kohti syvyyttä samoin kuin verkostomarkkinoinnin pyramidikaavio, loputtomiin.

On harhaluuloa, että pyramidit kaatuvat aina lopulta. Tämä ei ole totta. Tästä on todisteena GNLD (Golden products) vuodesta 1958 ja Amway vuodesta 1959. Niin kauan kuin uusia liittyjiä on tarpeeksi ja entisiä ei eroa liikaa, niin pyramidi pysyy kasassa.Verkoston kasvu on liittyvien ja eroavien jäsenten välinen erotus, jos liittyviä on enemmän kuin eroavia.

Käytännössä verkostot ovat kasvaneet USA:ssa vuosina 1995-2004 1,89-kertaiseksi edustajien määrässä mitattuna ja suhteutettuna väestön kasvuun.

Lähde:
Petteri Haipola, 2006, "Verkostomarkkinointi ja monitasomarkkinointi. Alan tilastoihin ja tutkimuksiin perustuva kannanotto verkostomarkkinoinnin tarpeellisuudesta, laillisuudesta, moraalista ja vaikutuksesta ihmissuhteisiin." Katso kohta "Mahdottomat kasvuluvut".

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/kasvu.pdf

Kasvu on edustajien määrässä ollut 2,7-kertaiseksi vuodesta 1991 vuoteen 2004, kun lukua ei suhteuteta väestön kasvuun.

Lähde: Petteri Haipola, 2005-2007/04 "Miten verkostomarkkinointi toimii" eli johdanto alan ymmärtämiseen", katso kohta "Lähteet – Tilastot – Kohta 7." ja sieltä DSA:n eli Direct Selling Associationin tilastoihin perustuva kohta (DSA by Numbers)
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/johdanto.html#tila

Kasvua ei voi olla loputtomiin niin paljon kuin tarvitaan uusien edustajien kannattavaan liiketoimintaan verkoston rakentajina, sillä lopulta kasvu tyrehtyy tai pysyy väestönkasvun kanssa sopusoinnussa. Vajaat kaksi edustajaa lisää verkostoon kymmenessä vuodessa keskimäärin yhden edustajan alle ei voi olla kovin kannattava business, joten alan tilastot osoittavat ilmiön olevan kupla ja vedätys.

Petteri Haipola, alkaen syksystä 2005 →

Sivun alkuun | Seuraava sivu | Hakemistoon