Vapaaehtoista?

23.10.2005 Kirjoittanut Petteri Haipola

 

Vapaaehtoisuuteen vetoaminen on yksi keino puolustaa verkostomarkkinoinnin pahuutta. "Kenenkään ei ole pakko lähteä mukaan, kenenkään ei ole pakko ostaa motivoivaa materiaalia ja osallistua koulutukseen." Tällä tavalla sysätään vastuu epäonnistumisesta yksittäisten jälleenmyyjien harteille ja puolustetaan pääyhtiöitä sekä ammattivärvääjiä, jotka levittävät verkostoihin tarkoituksella väärää sekä puutteellista informaatiota, valheita ja perättömiä huhuja. Näitä ovat liioitellut menestystarinat, keskiansioiden vääristely (luvuissa ei oteta huomioon niitä, jotka eivät saa lainkaan ansioita, vaikka ovat yrittäneet) ja tilastotietojen salailu, joista voisi tutkia objektiivisesti firman menestystä ja yksittäisten jälleenmyyjien saamien palkkioiden määriä sekä työn kannattavuutta. (ansiot/ tehty työtunti, kun kaikki kulut otetaan huomioon)

Verkostomarkkinointi on juonikas petos, joka perustuu harhaanjohtavaan markkinointiin ja suoranaisiin valheisiin, myytteihin ja perättömiin huhuihin. Jos joku liittyy mukaan sen vuoksi, että hänelle on annettu väärä kuva liiketoiminnasta, niin hän on petoksen uhri eikä totuutta himmennä se, että hän on lähtenyt mukaan "vapaaehtoisesti". Jos laitan eteesi sata lasia vettä, joista 99 sisältää tappavan annoksen myrkkyä, mutta yksi lasi antaa sinulle iankaikkisen elämän, niin syyllistynkö huijaukseen, kun sanon, että "sinulla on hyvä mahdollisuus saada iankaikkinen elämä ja se on helppoa: riittää, että maksat rahaa ja alat juoda laseista." Kun sitten 99 % mukaanlähteneistä kuolee, niin ovatko he huijauksen uhreja vai eivät? Vapaalla tahdolla ei voida tässä perustella rikosta vanhurskaudeksi. Moni lähtee mukaan, kun värvääjä on oman perheen jäsen, sukulainen tai hyvä ystävä. Petos on sen vuoksi monin verroin pahempi kuin mikään muu petos, koska sen edistämiseen käytetään ihmisten hyvää mainetta ja ihmissuhteita.

Yhteiskunta ei ole voinut kitkeä pois rikollisuutta, esim. mafiaa. Moni firma toimii moraalittomasti ja huijaa kuluttajia, mutta voi silti jatkaa toimintaansa eivätkä poliisit ja viranomaiset mahda sille mitään. Se ei todista mitään firmaa lailliseksi, että se voi jatkaa toimintaansa vuosikymmeniä. Se todistaa vain sen, että ovat tavallista juonimpia rikollisia.

Verkostomarkkinoinnissa koulutetaan ihmisiä levittämään verkostomarkkinoinnin ideaa, joka on jo lähtökohdaltaan huijausta, petosta. Idea kuvataan harhaanjohtavilla ja totuudenvastaisilla termeillä. Ideaa mainostetaan "hyvänä mahdollisuutena lisäansioihin ja jopa rikastumiseen". "Riskejä ei ole tai ne ovat pienet". Totuus on kuitenkin se, että yli 99 % mukaaanlähteneistä ei saa voittoa toiminnasta ja syy siihen on järjestelmän pyramidirakenne, alan huono maine ja ylihinnoitellut tuotteet, ei jälleenmyyjien passiivisuus. (Lähde: http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/verkostomarkkinointi2.htm

Kukaan rehellinen ja asioista perilläoleva eli informaatiota saanut ihminen ei voi jatkaa verkostomarkkinoinnin harjoittamista tai levittää sen ideaa ja tukea sen koulutusjärjestelmää. Vain sydämeltään täysin paatuneet ihmiset puolustavat tietoisesti verkostomarkkinointia sen jälkeen, kun sen pahuus on paljastunut heille.

Tiedon etsimisen voi aloittaa vaikka lukemalla tämä kooste:

Petteri Haipola, 23.10.2005

Sivun alkuun | Seuraava sivu | Hakemistoon