Verkostomarkkinointi eli monitasomarkkinointi

28.10.2005 Kirjoittanut Petteri Haipola

 
noscamanim

Tämän sivun hakemisto

  1. Elämäsi tilaisuus ja unelmien täyttymys, todellinen onnenpotku?
  2. Tämä ei ole verkostomarkkinointia vaan uudenlaista yrittäjyyttä...
  3. Franchise-yrittäjyyttä?
  4. Pyramidit
  5. Tahdotko olla Presidentti?
  6. Rikottuja lainkohtia
  7. Rikosta seuraa rangaistus vai kuinka?
  8. Ajankäyttö
  9. Palkkiojärjestelmä on nerokas ansa
  10. Ei mitään riskejä?
  11. Asiakkaat puuttuvat
  12. Mikäs kiire tässä nyt on?
  13. Liian hyvää ollakseen totta?

1. Elämäsi tilaisuus ja unelmien täyttymys, todellinen onnenpotku?

Sinulle ollaan ehkä tarjottu loistavaa tai hyvää mahdollisuutta ansaita helposti lisää rahaa pienellä tai lähes olemattomalla riskillä? Sinut on ehkä kutsuttu salamyhkäisellä tavalla värväyskokoukseen tai joku vanha kauan kateissa ollut ystäväsi on soittanut sinulle ja kutsunut sinut kanssaan kahville? Sinulle on esitetty vedenpitävää suunnitelmaa, jonka mukaan voit rikastua tai saada jatkuvasti lisätuloja tekemättä loppujen lopuksi paljon mitään sen eteen, kunhan vain olet ensin nähnyt vähän vaivaa oman organisaatiosi alulle panemiseksi. Verkosto etenee sen jälkeen itsestään ja sinä saat nauttia lisätuloista laittamatta tikkua ristiin sen hyväksi. Voit vetäytyä varhain eläkkeelle ja kuluttaa enemmän aikaa perheesi sekä harrastustesi parissa. Voit alkaa viettää laatuelämää ja kaikki se on mahdollista, kun vain lähdet mukaan tähän ennennäkemättömään tilaisuuteen. Mutta onko asia niin kuin sinulle on väitetty?

Löydät vastauksen tutustumalla aiheeseen ilman ennakkoasenteita. Sivuillani on kattava hakemisto eri lähteistä, joista tietoa on saatavana. Nämä eivät ole pelkästään omia mielipiteitäni vaan perustuvat alan tilastoihin ja tehtyihin tutkimuksiin. Tilastot ovat peräisin pääosin verkostomarkkinointiyhtiöiltä itseltään. Todennäköisyyslaskelmat voi tarkistaa jokainen, joka osaa sen verran matematiikkaa. Jos et osaa, niin sivuiltani löytyy myös yksinkertaisempia tapoja päästä selville siitä, onko verkostomarkkinointi todella niin hyvä mahdollisuus lisäansioihin kuin mitä väitetään ja sisältyykö liiketoimintaan mitään riskejä. Jos et ymmärrä matematiikkaa ja vaikeita perusteluja, niin lue Selviytymisoppaat 1 ja 2, jotta saat selvän kuvan bisneksestä. Nämä artikkelit sopivat myös oppineille ja viisaille, sillä kuka tahansa voi erehtyä, kun verkostomarkkinoinnin "kärpänen" puraisee häntä ja lumoaa tenhollaan. (myrkyllään)

businessman
Sinustako menestyvä liikemies?

Neuvon sinua varaamaan itsellesi aikaa ja lukemaan tämän kirjoituksen ensin loppuun asti, minkä jälkeen voit lukea sen uudestaan ja tarkistaa linkkien takana olevan informaation. Siirry lopuksi Hakemistoon ja selaa sivustoni lävitse. Toivottavasti löydät tarvitsemasi informaation ja osaat tehdä järkevän päätöksen, lähteäkö mukaan tarjottuun "mahdollisuuteen" vai ei. Jos olet jo liittynyt mukaan johonkin ketjuun, etkä ole varma siitä, että toimit oikein ja onko firma tai myyntiorganisaatio luotettava ja toimiiko se moraalisesti hyväksyttävällä tai eettisellä tavalla, niin nämä sivustot voivat auttaa sinua löytämään totuuden. En paneudu niinkään yksittäisiin verkostomarkkinointi-firmoihin kuin alaan yleisellä tasolla, koska jokaisen firman tutkiminen ja haastaminen oikeuteen erikseen olisi tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Firmoja on niin paljon, ettei kenenkään voimat ja energia riitä edes yhteenliitettyinä sellaiseen urakkaan. Jos onnistun osoittamaan kirjoituksissani toteen sen, että kaikki verkostomarkkinointifirmat toimivat samojen periaatteiden mukaan ja rikkovat samalla tavalla moraalia, etiikkaa sekä lain säädöksiä vastaan, niin olen onnistunut tavoitteessani ja voit yhtyä näkemykseeni, ettei ole olemassa sellaista kuin "rehellisesti ja eettisesti toimiva verkostomarkkinointiyritys".

cat
On aika nostaa kissa pöydälle! :-)

2. Tämä ei ole verkostomarkkinointia vaan uudenlaista yrittäjyyttä...

Sinulle ei sanottu ehkä suoraan, että kyse on verkostomarkkinoinnista vaan kyse on jostakin uudenlaisesta "franchise-yrittäjyydestä", joka on mahdollista kenen tahansa aloittaa pienien alkukustannusten ansiosta. Mitään erityisosaamista tai suurta tuttavapiiriä ei tarvita, ei aiempaa kokemusta myyntitoiminnasta tai yrittäjyydestä, vaan jokaiselle tarjotaan tätä loistavaa mahdollisuutta ja ylälinja kouluttaa uudet jäsenet tehtävään.

Kuulostaa ensialkuun reilulta, että ammattitaidottomille tavallisille ihmisille tarjotaan hyvää mahdollisuutta menestyä, mutta pysähdy nyt hetkeksi miettimään sitä, onko tämä mahdollisuus todellakin niin hyvä kuin väitetään ja onko jokaisella mukaanlähtevällä yhtäläiset mahdollisuudet menestyä vai ei? Onko menestymisen kannalta mitään merkitystä sillä, missä vaiheessa liityt mukaan verkostoon: ensimmäisten joukossa vai vasta vuosien kuluttua? Tarvitaanko menestymiseen sittenkin hyvä maine, laaja ystävien joukko, lukuisa määrä tuttavia ja valmiita kontakteja, korkea koulutustaso, keskimääräistä parempi älykkyys, johtajuuteen tarvittavia ominaisuuksia, sinnikkyyttä, peräänantamattomuutta, aikaa, sosiaalisia taitoja, kunnianhimoa, nousukkuutta, hyväksikäytön taitoja, myyjän ominaisuuksia, hyvän puhujan lahjoja, luontevaa esiintymistä, tyylitajua, trendikkyyttä, tietotekniikan ja informaatioteknologian osaamista, yrittäjätoimintaan liittyvää osaamista, kirjanpitotaitoa, tuloslaskentaa, budjetointia, tuloslaskelmien ja taseen ymmärtämistä, veroasioihin liittyvää osaamista, strategian suunnittelua ja riskien hallinnan kykyä, markkinoinnin osaamista, liiketalouden erityisosaamista, jne. jne. Kuulostaako siltä, ettei sinulla ole näitä erityisiä kykyjä, jotka mahdollistavat sinun menestymisesi liike-elämässä? Ihmetyttääkö sinua se, kun kerron, että noin 90 % mukaanlähtevistä verkostoijista ei tiedä juuri mitään näistä vaadituista ominaisuuksista ja on koulutukseltaan vaatimatonta tasoa, ihan tavallisia ihmisiä, työttömiä, opiskelijoita, eläkeläisiä, (nuorten jälleenmyyjien vanhempia) matalapalkka-aloilla työskenteleviä ihmisiä? Miten ihmeessä sinä luulet, että joku voisi onnistua muuttamaan koulutuksen avulla näiden ihmisten synnynnäisiä ominaisuuksia ja kutsumusta? Ei mitenkään! Verkostomarkkinointi on suuri ilmakupla, joka puhkeaa, kun annat totuuden sanan puhkaista sen. Jatka siis lukemista...

nopat
Onko menestyminen arpapeliä?

Uskotko ensinnäkin sen, että sinä olet syntynyt yrittäjäksi? Uskotko sen, että olet luonteeltasi myyntitykki? Uskotko sen, ettei suurta tuttavapiiriä ja aiempia kontakteja tarvita, jotta idean saisi myytyä riittävän monelle uudelle ehdokkaalle, jotka täytyy värvätä mukaan, jos mielit onnistua bisneksessä ja saada edes omasi takaisin, puhumattakaan siitä, että saisit toiminnasta voittoa ja jatkuvia tuloja, jopa rikastuisit sen avulla ja varmistaisit lokoisat eläkepäivät tekemättä lopulta enää yhtään mitään?

3. Franchise-yrittäjyyttä?

Sen sijaan, että ideaa mainostettaisiin verkostomarkkinointina, on keksitty uusia nimityksiä, joiden tarkoitus on harhauttaa ehdokkaita ja jälleenmyyjiä luulemaan, ettei kyse olekaan verkostomarkkinoinnista, vaikka sitä se juuri on. Uusia nimiä ovat: people´s franchising, franchise-yrittäjyys, networking, verkostopohjainen markkinointi jne. Muistutan tässä heti alkuun siitä, ettei verkostomarkkinointi ole franchise-yrittäjyyttä, koska siinä ei pyritä lainkaan rajaamaan jälleenmyyjien eli liikkeenharjoittajien määrää vaan verkostoa pyritään kasvattamaan rajattomasti, jolloin tietyllä alueella on lopulta liikaa jälleenmyyjiä, jotta jokainen voisi menestyä ja saada voittoa. Voittoa voi saada tosin siitä, että myy pelkkiä tuotteita riittävän hyvällä katteella, mutta sekin on vaikeata, koska tuotteet ovat yleensä ylihintaisia eikä niillä ole todellista kysyntää.

Mitä useampia jälleenmyyjiä alueella on, sitä vaikeampi on saada tuotteitakaan myydyksi ja ne joudutaan myymään usein sukulaisille sekä tuttaville omakustannushintaan eli niistä ei saada lainkaan voittoa. Koska menestymisen toiveet perustuvat alalinjan myynnistä/ liikevaihdosta saataviin palkkioihin, on jokaisen uuden jälleenmyyjän pystyttävä rakentamaan itselleen alalinja eli liittämään tietty määrä uusia jäseniä verkostoon, jotta olisi oikeutettu saamaan palkkioita heidän liikevaihdostaan. Jotta se olisi mahdollista, täytyy pystyä täyttämään tietyt tarkoin määritellyt pätevöitymisen säännöt ja pysymään itse jatkuvasti aktiivisena, mikä tarkoittaa sitä, ettei riitä, jos ostaa itse tietyn määrän tuotteita kuukaudessa tai tietyssä ajassa - mikä tosin on YKSI edellytys aktiivisena olemiselle - vaan SEN LISÄKSI myös alalinjan täytyy olla tietyllä tavalla aktiivinen ja KULUTTAA tietty määrä firman tuotteita, jotta ylälinja olisi oikeutettu palkkioihin. Menitkö sekaisin? Älä ihmettele, sillä verkostomarkkinoinnin palkkiojärjestelmien tarkoitus on saada jälleenmyyjät niin sekaisin, etteivät he ymmärrä todennäköisiä mahdollisuuksiaan saada palkkioita alalinjasta ja menestyä. Palaan asiaan palkkiojärjestelmiä käsittelevässä kappaleessa.

Franchise-yritystä perustettaessa kartoitetaan tarkoin yritystoiminnan riskit ja kannattavuus. Tietylle alueelle ei perusteta kovin herkästi liikaa samanlaisia yrityksiä. Yhdessä kaupungissa voi olla esimerkiksi vain kaksi McDonald´s -ravintolaa, (tyypillinen franchise-yritys) koska alueella ei ole riittävästi asiakkaita ylläpitämään useampaa yritystä. Tässä ei ole ratkaisevana tekijänä pelkästään se, kuinka monta McDonald´s ravintolaa alueella on, vaan alan yleinen kilpailutilanne eli kaikki pikaruoka-paikat ja lounasravintolat sekä asukkaiden ynnä potentiaalisten asiakkaiden määrä otetaan tarkasti huomioon kannattavuuslaskentaa tehtäessä. Franchise-yritystä ei pääsääntöisesti perusteta, jos alalla on jo valmiiksi ylitarjontaa eikä ole mahdollista vallata olemassaolevien yritysten markkinoita ylivoimaisella tuotekonseptilla tai hintakilpailulla. Verkostomarkkinoinnissa ei tehdä lainkaan tällaista bisnes-kartoitusta vaan jokainen uusi jäsen liitetään mukaan jälleenmyyjien ketjuun, kun hän vain MAKSAA liittymisestä aloituspaketin tai lisenssin hinnan ja/ tai OSTAA yhtiön tuotteita. Ilman näiden kriteerien täyttymistä ei voi lähteä mukaan verkostomarkkinointiin. Sinulla on siis OSTOPAKKO, vaikka se on naamioitukin joissakin järjestelmissä "vapaaehtoisuudeksi". Todellisuudessa on kuitenkin pakko kuluttaa, jos haluaa olla toiminnassa aktiivisesti mukana. Maailmassa ei taida olla kovin montaa muuta bisnestä, jossa myyjän on pakko ostaa tuotteita omalta firmalta? Jos myyn esimerkiksi Mercedes Benz -autoja tai kodinkoneita, niin minun ei ole pakko ostaa oman firmani tuotteita.

Koska monitasomarkkinoinnissa yksittäisen jälleenmyyjän menestyminen on pääosin kiinni alalinjan rakentamisesta ja sen liikevaihdosta saatavista jatkuvista palkkioista, on jokaisella uudella jälleenmyyjällä "värväämisen pakko", jos mielii menestyä liiketoiminnassa. Tästä johtuen tulisi jokaisen uuden jälleenmyyjän perustaa uusi "franchise-yritys" ja auttaa jokaista alalinjansa jäsentä perustamaan samanlainen "franchise-yritys" ja näin aina edelleen, kunnes maailman ihmiset olisi käyty loppuun asti. Ei riittäisi se, että korttelin jokaisessa liikehuoneistossa olisi samanlainen "franchise-yritys", vaan sellainen pitäisi olla kunnan jokaisessa asunnossa ja jokaisen asukkaan omassa huoneessa tai sängyn vieressä ja sittenkin se tietty prosentuaalinen osuus jälleenmyyjistä jäisi tappiolle liiketoiminnassa, koska järjestelmä on suunniteltu ja rakennettu sellaiseksi, että suurimman osan jälleenmyyjistä täytyy jäädä liiketoiminnassa tappiolle, jotta pieni osa verkostoa sekä pääyhtiö saisi voittoa. Tappiolle jäävien prosentuaalinen osuus ei muutu niin kauan kuin menestymisen edellytyksenä on uusien jäsenten värvääminen eikä pelkällä tuotemyynnillä voi saada voittoa tai kohtuullista korvausta tehdystä työstä. (euroa/ tehty työtunti, kun kaikki toiminnasta aiheutuneet kulut otetaan laskuissa huomioon)

Jos tutkit verkostomarkkinointia objektiivisesti ja ymmärrät edes vähän liiketalouden perusteita, niin olet nyt huomannut sen, ettei verkostomarkkinointi ole franchise-yrittäjyyttä, koska siinä ei pyritä millään tavalla rajaamaan jälleenmyyjien eli "franchise-yritysten" määrää eikä riskejä kartoiteta ja tehdä kannattavuuslaskelmia ennen uuden yrityksen perustamista.

4. Pyramidit

Miksi ideaa myydään eri nimellä kuin `verkostomarkkinointi´ tai `monitasomarkkinointi´, jotka ovat teollisuuden alan virallisia nimityksiä? (englanniksi: Network Marketing ja Multi-Level Marketing) Syy on verkostomarkkinoinnin huonossa maineessa. Se yhdistetään mielissä helposti laittomiin pyramidi-huijauksiin ja laittomaan rahan keräykseen sekä ketjukirjeisiin. Verkostomarkkinointifirmoja on haastettu toistuvasti oikeuteen ja syytetty niitä näistä rikkeistä; osa on tuomittukin ja lakkautettu poliisin sekä viranomaisten toimesta. (mm. SkyBiz Inc., joka oli yksi suurimmista pyramidihuijauksista ihmiskunnan historiassa. vv. 1998-2003)

pyramidit
Sanovat, että pydamideja on Egyptissä... mutta eikö myös Suomessa? ;-)

5. Tahdotko olla Presidentti?

Vaikka tietyt firmat ovat toimineet jo vuosikymmeniä - Amway vuodesta 1959 asti - niin se ei todista liiketoimintaa moraaliltaan hyväksyttäväksi ja eettiseksi. Liikeideaa on kaupittelemassa lukuisa joukko ns. "itsenäisiä edustajia", (IE) "jälleenmyyjiä" tai "liikkeenharjoittajia". He ovat itsenäisiä elinkeinon harjoittajia, vaikka toimisivat ensin yksityisinä henkilöinä, niin kuin yleensä jokainen tekeekin. Muista, että sinun täytyy perustaa lopulta oma firma, jos aiot jatkaa liiketoimintaa ja noudattaa lakia, mikäli menestyt suunnitelman mukaisella tavalla. Amway -konseptissa jäseniä kutsutaan lyhenteellä ILH. (Itsenäinen liikkeenharjoittaja) Eri firmoissa käytetään jäsenistä erilaisia nimityksiä. Lisäksi on hierarkian mukaan eri nimityksiä verkoston eri tasoilla työskenteleville jäsenille. Näille nimityksille on yhteistä englanninkielinen alkuperä, joka saa nimet kuulostamaan hienoilta ja arvokkailta: tittelit ovat joillekin ihmisille tärkeitä, varsinkin, kun heillä ei ole mitään kunnon koulutusta tai ammattia muualta. ;-) Jopa alimman tason jälleenmyyjä saa käyttää itsestään hienoa englanninkielistä nimitystä kuten esimerkiksi "Team Trainer". (ACN-yhtiön järjestelmässä käytetty termi.) Suosittuja nimityksiä ovat Executive, Manager, President...

presidents
Olisiko sinusta hienoa, jos sinua kutsuttaisiin nimellä "Vice President"?

6. Rikottuja lainkohtia

Useimmat jälleenmyyjät eivät noudata hyviä liikemiestapoja, Kuluttajansuojalain toisen luvun pykäliä yksi ja kaksi, Lakia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa, tiettyjä lakeja Rikoslaissa ja Rahankeräyslakeja, eivätkä viranomaisten tai Suoramarkkinointiliiton julkaisemia yleisiä ohjeita markkinointia varten (ns. Reilun Pelin Säännöt).

Mieti nyt sitä, millä tavalla liiketoimintamahdollisuus esitettiin juuri sinulle? Herättikö se sinussa toiveita tulevien palkkioiden tuomasta ostovoimasta? Kerrottiinko sinulle palkkioesimerkkejä suurista tuloista ja miten helposti ne voidaan saavuttaa? Sanottiinko sinulle, että sinun tarvitsee käyttää toimintaan vain vähän aikaa, ehkä 5-12 tuntia viikossa ja se riittää menestyksen saamiseksi? Kerrottiinko sinulle liiketoiminnan todellisista riskeistä ja toiminnan kuluista? Mitä sinulle sanottiin alan huonosta maineesta tai palkkiojärjestelmästä? Kerrottiinko sinulle se, että palkkiojärjestelmä ja organisaatio on suunniteltu siten, että vain harvat verkoston jäsenet saavat palkkioita alatasojen myynnistä? (Sinä olet verkoston alimmalla tasolla silloin, kun lähdet mukaan toimintaan.)

Puhuttiinko sinulle mitään vallitsevasta markkinatilanteesta ja tuotteiden hinnoittelumahdollisuuksista? Markkinatilanne kertoo alalla vallitsevasta kilpailusta. Sinulle olisi pitänyt kertoa, mitä kaikkia firmoja alueellasi toimii tai kuinka paljon niitä on, millainen kysyntä on myymilläsi tuotteilla ja mikä on kyseisen firman markkinaosuus sekä realistiset tavoitteet. Sanottiinko sinulle, kuinka monta sinua vastaan kilpailevaa jälleenmyyjää omalla alueellasi jo valmiiksi toimii? Jokainen saman verkoston jälleenmyyjä, joka ei toimi suoraan omassa alalinjassasi, on sinun kilpailijasi ja huonontaa mahdollisuuksiasi menestyä. He vievät sinulta asiakkaat ja potentiaaliset uudet jäsenet, joita sinun tulisi pystyä värväämään alalinjaasi.

Oletko miettinyt sitä, kuinka järkevää on tehdä työtä yhdessä sellaisen teamin kanssa, joka värvää koko ajan sinulle kilpailijoita ja josta suurin osa ON sinun kilpailijoitasi? Kun liityt verkostoon, niin jokainen ennen sinua liittynyt jäsen on sinun kilpailijasi: myös se henkilö, joka on pyytänyt sinua mukaan toimintaan ja on sinun "sponsorisi" tai "valmentajasi" - nimitykset vaihtelevat eri verkostoissa ja niitä keksitään koko ajan lisää. Hän sanoo auttavansa sinua rakentamaan itsellesi bisneksen, jonka kautta saavutat pysyvän menestyksen, mutta todellisuudessa hän auttaa lukuisia muita kilpailemaan sinun kanssasi ja viemään sinulta asiakkaat! Tämä siitä syystä, että hänellä on useita eri alalinjoja, joista sinä muodostat vain yhden ja jokaista on autettava eteenpäin: myös sinua vastaan kilpailevia sponsori-linjoja! Itse asiassa sinun sponsorisi auttaa sinua rakentamaan itselleen tuottavaa bisnestä, jonka rahoittajana ja maksumiehenä sekä ilmaisena työntekijänä olet sinä ja sinun alalinjasi, jos saat siihen värvättyä ketään. Yleensä ne värvätyt ovat oman perheen jäseniä, sukulaisia ja ystäviä, mutta kuinka kauan olet hyvissä väleissä heidän kanssaan, kun he huomaavat, että olet vetänyt heidät mukaan toimintaan, jossa heidän aikansa ja rahansa huijataan muutaman ammattivärvääjän sekä pääyhtiön hyväksi?

taikuri
Tiesitkö, että pedot syövät jäniksiä? Mitä tapahtuu, kun paljastuu, että ylälinjasi silmänkääntötemppujen tekijä paljastuukin leijonaksi?

Niin: luultavasti se sinun sponsorikin on vain hyväksikäytetty petoksen uhri, vaikka luulee tekevänsä itselleen tuottoisaa bisnestä ja auttavansa alalinjaansa menestymään. Todellisuudessa sitä tuottoisaa bisnestä rakennetaan vain teamin ylätasoja varten, joilla "lepää" muutama "hassu" alan ammattilainen. Heidän toimeentulonsa on täysin riippuvaista alalinjan ostamista tuotteista ja mainosmateriaalista, motivoivista kaseteista, videokaseteista, CD-rompuista, DVD-levyistä, kirjoista, eventeistä, tapahtumista, koulutustilaisuuksista, värväyskokousten maksuista eli "alalinjan tappioista liiketoiminnassa". Nämä kulut muodostuvat uusien jäsenten tappioiksi yhdessä muiden kulujen kanssa, sillä mitään liiketoimintaa ei voida harjoittaa ilman kuluja. (Kuluista lisää hetken kuluttua liiketoiminnan riskien yhteydessä.)

Toisten voitto on toisten tappio. Rahaa ei tule verkostoon taivaasta vaan joku on aina maksumiehenä. Varsinaisten asiakkaiden puuttuessa joutuvat maksumiehiksi verkoston alalinjojen jäsenet. Vaikka todellisia asiakkaita olisi, niin jäsenet maksavat silti "peiteltyä liittymismaksua" tuotteiden hinnassa, joita he eivät muuten ostaisi. Tämä on ns. pääkallorahaa eli maksua ylälinjalle sen suorittamasta värväystoiminnasta. Pääkallorahaa maksetaan lisäksi koulutus- ja mainosmateriaalin, tapahtumien ja kokousten sekä lisenssi- ja vuosimaksujen muodossa. Tietänet jo tässä vaiheessa tai ainakin kohta, ettet pääse mukaan toimintaan, ellet maksa siitä? Ensimmäinen todellinen kontaktisi yritystoiminnan kylmään ja kovaan maailmaan on se, että joudut sijoittamaan sinne vaivalla hankkimiasi varoja tai - mikä pahinta - otat lainaa tätä liiketoimintaa varten, joka nielee säästösi yli 99 prosentin varmuudella. Tässä lienee riittävästi syitä, miksi sinun kannattaa jatkaa tämän dokumentin lukemista...

aurinkopalmut
Eläkepäiviesi unelmien täyttymys... vai taloudellisten toiveittesi romahdus?

Sanottiinko sinulle kuinka monta aktiivista jäsentä tarvitset alalinjaasi ollaksesi oikeutettu sen liikevaihdosta maksettaviin palkkioihin? Toisin sanoen: kerrottiinko sinulle, kuinka monta uutta jäsentä sinun pitää pystyä värväämään yhdessä teamisi kanssa alalinjaasi, joiden pitää LISÄKSI olla jatkuvasti aktiivisia, eli ostaa tietty määrä tavaraa tietyssä ajassa, JA värvätä edelleen uusia jäseniä verkostoon, jotka täyttävät samat kriteerit, JOTTA olisit oikeutettu saamaan palkkioita sen liikevaihdosta? Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta eri yhtiöiden palkkiojärjestelmien mukaan on erittäin vaikeata saavuttaa edes alimmainen pätevöitymisen taso, puhumattakaan siitä, että se voitaisiin myös säilyttää. Jos sinua sponsoroiva henkilö ei kertonut sinulle näitä edellisissä kappaleissa lueteltuja taloudellisen turvallisuutesi kannalta tarpeellisia tietoja, niin hän syyllistyi lain rikkomiseen, josta on olemassa myös oikeuden ennakkopäätös Markkinatuomioistuimesta, koskien Golden Products -tuotteita myyvää firmaa nimeltään GNLD eli Golden Neo Life Diamite. (Lähde: Teemu Mäntynen, Pyramidisivut, linkit vanhentuneet, http://www.iki.fi/senator/mti-1994-14.htm ja katso myös muut tapaukset: http://www.iki.fi/senator/lakitupa.htm )

7. Rikosta seuraa rangaistus vai kuinka?

Suurinta osaa harhaanjohtavaa markkinointia harjoittavista jälleenmyyjistä ei potkita pois verkostoista, koska heidän organisaationsa tekevät suurimmat voitot pääyhtiölle. On muistettava myös se, että suurin osa verkostoissa huhuina leviävistä perättömistä myyteistä ja valheista on itsensä pääyhtiön sinne laittamia, mutta pääyhtiö on siivonnut omaa virallista mainontaansa sen jälkeen, kun viranomaiset ovat puuttuneet siihen.

Rikkomuksista ei rangaista vaan niistä palkitaan maksamalla täydet palkkiot huijaamalla mukaan saaduista uusista jäsenistä eli heidän ostamistaan tuotteista. Firma saa liittymismaksuun verrattavat laittoman pyramidijärjestelmän voitot myymällä tuotteita verkoston sisälle, jäsenille, jotka eivät muuten ostaisi sen yhtiön tuotteita kuin ainoastaan bisnesmahdollisuuden takia. Tuotteita on yleensä pakko ostaa, jos haluaa tehdä bisnestä myymällä kyseisen yhtiön tuotteita.

dollars2
Vain muutaman dollarin tähden...

Kauan aikaa markkinoilla olleen yhtiön ohjeistuksessa ja säännöissä kielletään yleensä selvästi harhaanjohtava markkinointi ja katteettomien toiveiden herättäminen palkkioesimerkkejä kertomalla, mutta käytännössä niitä ohjeita ei tarvitse kenenkään noudattaa. Sinäkin tiedät sen, onko sinulle kerrottu hurjia palkkioesimerkkejä ja herätetty toiveita palkkioiden tuomasta ostovoimasta vai ei: useimpien kohdalla vastaus on kyllä. Kun olet lukenut näinkin pitkälle, on todennäköistä, että myös sinulle on kerrottu esimerkkejä siitä, miten helposti verkostomarkkinoinnin avulla voi tienata hyvinkin merkittäviä summia ja pienellä työpanoksella, kenties 5-12 tunnilla viikossa.

8. Ajankäyttö

Lue seuraavasta Amway -liiketoimintaa kritisoivasta linkistä, riittääkö niin pieni työmäärä vai ei, jotta voit rakentaa itsellesi kannattavan verkoston, jolla elätät itsesi päätoimisesti?

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/amway_mahdollisuus.htm Kuinka paljon siihen menee todella aikaa? (by John Hoagland, ex-Amway IBO, suomentanut Petteri Haipola)

Jos luet edellä linkkinä mainitun artikkelin ja muut lähteet Amwaystä kokonaisuudessaan, niin huomaat, ettet pääse todennäköisesti edes alimmalle pätevöitymisen tasolle, vaan jäät muiden tappion kärsineiden joukkoon, ellet uhraa enemmän ajastasi liiketoiminnan rakentamiseen, ja sinulta puuttuvat tarvittavat kontaktit sekä erityisosaaminen eli hyvän yritysjohtajan taidot. (Tai sitten olet vain liian rehellinen voidaksesi onnistua: et voi jatkaa harhaanjohtavaa markkinointia ja suoranaisten valheiden kertomista asiakkaille sekä ehdokkaille, joita sinun tulisi liittää alalinjaasi.)

9. Palkkiojärjestelmä on nerokas ansa

Verkostomarkkinointi-firmat mainostavat omia palkkiojärjestelmiään ja kehuvat niitä paremmiksi kuin muiden vastaavien firmojen järjestelmiä. Käytännössä järjestelmät ovat toistensa kopioita, joihin on tehty vain vähän muutoksia. Palkkiojärjestelmä on nerokas ansa, jonka avulla pimitetään jälleenmyyjiltä heidän todellinen mahdollisuutensa saada palkkioita alalinjan myynnistä ja menestyä sitä kautta liiketoiminnassa.

Palkkiojärjestelmästä sanotaan, että se on selkeä ja yksinkertainen. Todellisuudessa se on niin sekava ja monimutkainen, ettei edes ydinfyysikko tai Nobelin palkinnon saanut taloustieteilijä saa siitä selvää. Kukaan ei pysty todistamaan aukottomasti, missä kaikissa tapauksissa jälleenmyyjä on oikeutettu saamaan palkkioita ja kuinka paljon.

Palkkiojärjestelmässä on luultavasti "peilejä" eli ristiriitaisia ehtoja. Toinen ehto lupaa palkkioita, mutta toinen ehto kumoaa sen. Tällä tavalla johdetaan jälleenmyyjiä tarkoituksella harhaan, etteivät he tietäisi, miten vaikeata on saada palkkioita alalinjan liikevaihdosta eli pätevöityä ja pysyä "aktiivisena".

Jos firma olisi rehellinen ja toimisi avoimesti, niin se pitäisi palkkiojärjestelmää kaikkien luettavana kotisivullaan, jotta ehdokkaat saisivat mahdollisuuden tutustua rauhassa siihen, miten hyvä mahdollisuus heillä on menestyä tai menettää rahansa ja aikansa verkoston ylätasojen sekä pääyhtiön hyväksi. Koska verkostomarkkinointi on huijausta, ei tähän anneta mahdollisuutta. On yleensä ihme, jos palkkiojärjestelmän saa kotiinsa tarkempaa tutkimusta varten.

Yleinen tapa huijata palkkiojärjestelmällä on se, että toisen ehdon perusteella uusi jälleenmyyjä alkaa saada "heti" palkkioita "kaikesta alalinjan liikevaihdosta", mutta toinen kohta kumoaa tämän ehdon ja käy ilmi, että ennen kuin jälleenmyyjä on oikeutettu alalinjasta saataviin palkkioihin, täytyy hänen ostaa tietyllä määrällä tavaroita firmasta ja/ tai saada tietty määrä jäseniä alalinjaansa, jotka tekevät samoin eli ostavat tietyllä määrällä tuotteita ja saavat alalinjaansa tietyn määrän uusia jäseniä. Tällä tavalla pidetään verkostoa ostamisen ja värväämisen kierteessä. Tarkoitus on saada jäsenet kuluttamaan niin paljon kuin mahdollista ja mahdollisimman lyhyessä ajassa. Toiminnalle on ominaista KIIRE, sillä uusilla jäsenillä on kiire rakentaa alalinjaansa ja saavuttaa ensimmäinen pätevöitymisen taso, jotta sitä kautta avautuisi mahdollisuus tuottoisan liiketoiminnan rakentamiseen. Pelkästään tuotteita myymällä ei siihen ole mahdollisuuksia, koska tuotteilta puuttuu todellinen kysyntä, alalla on huono maine ja ihmiset ostavat mieluummin muualta tuotteensa, tuotteet ovat ylihintaisia ja markkinat ovat kyllästyneet eli tietyllä alueella toimii liiaksi jälleenmyyjiä myymässä samoja tuotteita.

Toinen palkkiojärjestelmän harhautus on herättää toive "jatkuvista" tai "pysyvistä tuloista". Käytännössä oman aseman säilyttäminen verkoston alimmillakin pätevöitymisen tasoilla on työn ja tuskan takana. Vielä vaikeampaa on nousta järjestelmässä ylöspäin, korkeammalle pätevöitymisen tasolle.

Palkkiojärjestelmät ovat pääyhtiöiden laatimia, joten ne ovat vastuussa tästä tahallisesta "itsenäisten edustajien" ja uusien ehdokkaiden harhaanjohtamisesta. Näitä samoja palkkiojärjestelmiä saatetaan näyttää myös uusille ehdokkaille ja niin tulisikin tehdä. Jos sinua on pyydetty lähtemään mukaan johonkin järjestelmään, niin sinulla on oikeus pyytää palkkiojärjestelmä tutkittavaksesi, jotta voit nähdä siitä todennäköisen mahdollisuutesi menestyä eli rakentaa alalinja, jonka liikevaihdosta saat palkkioita - tai sinun pitäisi saada - mikä toteutuu kuitenkin vain harvojen jälleenmyyjien kohdalla.

Palkkiojärjestelmissä on kuvattu ainoastaan niin sanottu optimaalinen verkoston leviämisen malli, jossa jokainen uusi jälleenmyyjä saa rakennettua itselleen alalinjan. Todellisuudessa vain alle puolet kaikista jälleenmyyjistä saa alalinjaansa edes yhden jälleenmyyjän. Tästä syystä verkoston linjat katkeilevat ja useimmista jälleenmyyjistä tulee verkostoon ns. "passiivinen" tulokeskus eli toiminnasta luopunut jäsen. Tulokeskus tarkoittaa yhtä pallukkaa eli jälleenmyyjää järjestelmän rakennekaaviossa. Verkosto ei tyrehdy kokonaan, mutta se etenee vain harvoja tuottavia linjoja pitkin ja jokaisessa linjassa mahtuu väliin lukuisia "passiivisia" tulokeskuksia.

Lue tästä linkistä suomenkielellä, miten harvat jälleenmyyjät saavat Amway -konseptissa jäseniä alalinjaansa. (Vuosien 2002-2004 tilastojen mukaan vain 18,4 % sai yhden tai useamman jäsenen alalinjaansa) http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/amway_tilastot.htm

Kun palkkiojärjestelmää mainostetaan yksinkertaiseksi ja helpoksi ymmärtää, niin useimmat jälleenmyyjät eivät kehtaa tunnustaa, etteivät ymmärrä siitä yhtään mitään: jos he sen tekisivät, niin he tunnustaisivat olevansa tyhmiä! Tästä muistuu mieleeni vanha kunnon H. C. Andersenin satu " Keisarin uudet vaatteet", jossa kaksi ovelaa vaatturia ryöväsivät keisarilta rahat ja saivat hänet röyhistelemään ilkosillaan suuren väkijoukon edessä, kun hän luuli olevansa puettu hienoimpiin "mahdollisiin" vaatteisiin, mitä ikinä edes kuvitella saattaisi maan päältä löytyvän. Tässä kohden pyydän sinua kiinnittämään huomiota sanaan "mahdollisuus", sillä "verkosto-keisarikin" puhuu aina mahdollisuudesta, mutta ei koskaan "lupaa" mitään. Miten se voisikaan mitään luvata, koska se ei ole todellisuudessa mikään "keisari" vaan petollinen vaatturi, joka huijaa tarkoituksella tietämättömiltä heidän rahansa ja aikansa, mutta mikä pahinta: turmelee heidän ystävyys- ja ihmissuhteensa!

rahaloukku
Raha on kaiken pahan juuri ja saa monet lankeamaan ahneuden ansaan...

Ole sinäkin yhtä vilpitön kuin sadun pieni poika ja huuda julki totuus, minkä kaikki näkevät, mutta kukaan ei uskalla ääneen sanoa, ennen kuin joku "viaton" sen tekee: "Keisari on ihan alasti eikä hänellä ole lainkaan vaatteita!" Tunnusta, ettet ymmärrä palkkiojärjestelmästä tuon taivaallista ja luota hajuaistiisi: verkostomarkkinointi löyhkää tarkemmin tutkittuna kilometrien päähän! Valveutunut nenä erottaa kaatopaikan löyhkän kukkien tuoksusta.

Verkostomarkkinointi ei ole enää mikään "uusi tehokas tapa markkinoida tuotteita" ja "hyvä mahdollisuus lisäansioihin tai rikastumiseen", sillä sitä on ollut olemassa jo viitisenkymmentä vuotta ja miljoonat sekä taas miljoonat ihmiset ovat joutuneet kärsimään sen petollisuudesta.

Älä lankea ahneuksissasi rahan ansaan, sillä sellaista ei olekaan kuin "helppo" tai "ilmainen" raha. Jos joku tarjoaa sinulle sellaista, niin hän valehtelee aivan varmasti. Vaikka joku mainostaisi sinulle ideaa siten, että joudut tekemään kovasti työtä elantosi eteen, niin sittenkin mainonta on harhaanjohtavaa ja lain vastaista, koska kovalla työllä ei voi taata yhtään mitään, johtuen verkostomarkkinoinnin pyramidi-rakenteesta ja alan huonosta maineesta sekä ylihinnoitelluista tuotteista ja jatkuvista kuluista, mitä toiminnasta aiheutuu. Monen kohdalla on käynyt niin, että mitä enemmän he ovat sijoittaneet aikaa ja rahaa liiketoiminnan edistämiseen, sitä enemmän he ovat menettäneet rahaa ja perhe-elämä sekä ystävyyssuhteet ovat kärsineet siitä. Jotkut ovat kokeneet henkilökohtaisen konkurssin antautuessaan kokonaan idean vietäväksi. Verkostomarkkinointi ei olekaan ensisijassa liiketoimintaa vaan pimeä kultti, joka kietoo jäsenensä ajatustenhallintaan tähtäävillä tekniikoilla ja aivopesee heidät olemaan kritiikittömiä henkilön- sekä rahanpalvojia, joille on mahdotonta todistaa ilmiselvät epäkohdat, mitkä kytkeytyvät petokseen.

10. Ei mitään riskejä?

Verkostomarkkinoinnin ideaa mainostetaan siten, että sanotaan siihen liittyvän hyvin vähän riskejä, jos ollenkaan, kun uuden ehdokkaan menestymismahdollisuuksia kartoitetaan. Annetaan jopa ymmärtää sellaista, ettei liittyminen maksa mitään, joten mitään ei voi menettääkään! Huomaat kuitenkin pian sen, että sinun täytyy "maksaa rahaa", jotta voit edes aloittaa liiketoiminnan. Eikö rahan sijoittaminen olekaan enää riski?

Vaikka suoria liittymismaksuja ei perittäisi, on jälleenmyyjällä aina tuotteiden ostopakko, jolloin petos sisältyy tuotteiden hintaan. Jälleenmyyjät eivät ostaisi tuotetta muutoin kuin bisneksen tekemisen vuoksi. Petos on tuotteiden lisäksi oheismateriaalissa, jota kutsutaan "työkaluiksi". (Tools) Näitä ovat kaikenlainen liiketoiminnan tueksi tarkoitettu materiaali ja toiminta: motivointikasetit, videonauhat, kirjat, tapahtumat, eventit, koulutustilaisuudet, maksulliset värväyskokoukset, mainosmateriaali ja markkinointiin tarkoitetut välineet. (käyntikortit, esitteet, jne.) Kaikki tämä on tuottavaa liiketoimintaa sille, joka niitä valmistaa ja myy pienissä erissä yksityisille liikkeenharjoittajille eli verkoston jälleenmyyjille. Koska jälleenmyyjät eivät saa juurikaan paljousalennuksia ostamistaan työkaluista eikä heillä ole varaa ostaakaan niitä kovin paljoa kerrallaan, voivat työkalujen kauppiaat periä niistä hyvän hinnan ja tekevätkin suuren osan tuloistaan myymällä niitä. Pääyhtiön "tuotteet" eivät ole pääasiallinen tulonlähde vaan "verkostomarkkinoinnin idean" kaupittelu yhä uudestaan ja uudestaan... Tästä likaisesta bisneksestä saa voiton työkalujen tuottaja ja hän tietää, mitä tekee. Työkalujen tuottajat ovat usein lahjakkaita mainosmateriaalin tuottajia ja taitavia myyntimiehiä. Heillä on myös riittävästi henkilökohtaista karismaa ja he osaavat liiketalouden perusteita. He ovat myös mestareita psykologisen manipuloinnin ja harhaanjohtamisen alueella, taitavia esiintyjiä ja innostavia puhujia. He saavat osan tuloistaan puhujapalkkioista, kun heitä kutsutaan tapahtumien juhlapuhujiksi.

Työkalujen tuottaja ja jakelija ei ole välttämättä sama kuin pääyhtiö, jonka "tuotteita" verkoston kautta myydään. Työkalu-bisnes voi olla verkoston ylätasojen jälleenmyyjien omaa bisnestä, jolla he saavat jopa 80 % kaikista tuloistaan. Työkalut ovat erityisen kannattava tulonlähde silloin, kun pääyhtiö omistaa oikeudet niiden tuottamiseen ja myymiseen. Usein on vielä niin, että pääyhtiön omistajat omistavat suoraan tai välillisesti myös kaikki ensimmäiset tulokeskukset, jotka lähtevät firmasta ja joiden alle jälleenmyyjien verkosto rakentuu. Tällä tavalla omistajat saavat myös suurimman osan maksetuista palkkioista ja muut jäävät nuolemaan näppejään tai syövät niitä muruja, mitä herrojen pöydästä lattialle tippuu. Kaikki tyynni: tällainen toiminta on moraalisesti tuomittavaa ja myös laitonta, koska yhtiön omistajat, johtajat sekä johtavat jälleenmyyjät tietävät miten huono mahdollisuus yksittäisellä "uudella jälleenmyyjällä" on saada omansa takaisin, päästä voitolle liiketoiminnassa tai saada kohtuullinen korvaus tekemästään työstä. Silti he mainostava liikeideaa "hyvänä mahdollisuutena lisäansioihin", jossa on vain "pieni riski" tai ei riskiä ollenkaan.

uhkapeli
Uhkapeliin liittyy aina häviämisen riski...

On harhaanjohtavaa markkinoida ideaa siten, ettei toimintaan liity mitään riskiä tai että riskit ovat pienet. Riskiä on aina silloin, kun kuluja syntyy tai yritykseen uhrataan oma työpanos. Sen ei pitäisi olla koskaan ilmaista, niin kuin se nyt verkostomarkkinoinnissa niiden kannalta ilmaista on, jotka siitä hyötyvät: pääyhtiö ja muutamat huipputason sponsorit ylälinjassa. (Sponsori tarkoittaa henkilöä, joka pyytää muita ihmisiä mukaan järjestelmään eli värvää verkostoon uusia jälleenmyyjiä tahi jäseniä - mitä nimeä heistä nyt käytettäneenkään.)

Kuluja muodostuu mm. puhelimen lisääntyvästä käytöstä, minkä huomaat heti ensimmäisessä puhelinlaskussa liittymisesi jälkeen. Muita kuluja ovat edellämainittujen lisäksi matkakulut, (auton käyttö, julkinen liikenne, hotellit, ruokailut) postikulut, kirjanpitokulut, (esim. mahdollinen Osuuskunnan liittymismaksu, vuosimaksu, käsittelymaksut "tiliesi" hallinnoinnista, jne.) pankkien tilinhoitomaksut, verot, (palkkioista peritään yleensä verot ennen kuin ne maksetaan jälleenmyyjille, vaikka nämä kärsisivät toiminnasta tappiota, kun kulut huomioidaan; palkkiot ilmoitetaan harhaanjohtavasti bruttopalkkioina eikä verotusta mainita mainonnassa, vaikka palkkiot maksetaan nettona; palkkion perusteena saatetaan ilmoittaa myynti, mikä on myös harhaanjohtavaa, jos perusteena on liikevaihto eli myynti miinus tuotteiden arvonlisävero) toimistokulut, tietokoneen käytön aiheuttamat kulut, tarjoilut, (joudut maksamaan hyvien tapojen mukaan esittelytilaisuuteen pyytämiesi ehdokkaiden kahvituksen) jne. Kuluja muodostuu samaan tapaan kuin kaikesta liiketoiminnasta, vaikka sitä yritetäänkin peitellä keksimällä monenlaisia selityksiä.

Älä anna johtaa itseäsi harhaan vaan ota selvää tosiasioista ennen kuin liityt mihinkään verkostoon. Jos olet ehtinyt jo liittyä mukaan, niin viisainta on antaa myöten ja tunnustaa tappiot tässä vaiheessa eikä kasvattaa niitä, mihin pääyhtiön ja huippusponsoreiden laatima ovela järjestelmä sinua houkuttelee. Mitä enemmän kulutat aikaa ja rahaa liikeidean toteuttamiseen, sitä enemmän häviät ja joudut kärsimään myös ihmissuhteiden kaupallistamisesta. Pääyhtiön ja huippusponsoreiden tarkoitus on saada jokainen verkoston jäsen kuluttamaan entistä enemmän rahaa ja aikaa, koska he saavat siitä itselleen maksimaalisen hyödyn. Alatasojen jälleenmyyjät joutuvat tekemään työtä ilmaiseksi ja tappiolla, mihin toisten voittomarginaali perustuu. Vaikka saisit rakennettua itsellesi jonkinlaisen organisaation ja pääsisit palkkioiden makuun, niin eikö se ruoka maistu sinusta pahalle, kun se on petoksella ansaittua rahaa, vaikka et itse olisikaan huijari luonteeltasi? Sinun ylälinjasi ja pääyhtiö kuitenkin ovat, tai niin on syytä olettaa, koska he tietävät, että verkostot ovat täynnä harhaanjohtavaa markkinointia ja lain vastaista toimintaa. He ovat itse asiassa itse suunnitelleet sellaisen järjestelmän, jonka on pakko tuottaa enemmän häviäjiä kuin voittajia, mutta sanovatko he tämän siinä materiaalissa, jonka avulla he värväävät uusia jälleenmyjiä? Eivät sano ja tämä juuri on lainvastaista: harhaanjohtavaa ja totuuden vastaista markkinointia sekä sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa ja mahdollisesti jopa petosta, kiskontaa tai rahankeräyslain rikkomista.

11. Asiakkaat puuttuvat

Toisin kuin laittomissa rahankeräyksissä ja pyramidipeleissä, on verkostomarkkinoinnissa liittymismaksut kätketty tuotteiden hintoihin, kolutus- ja markkinointimateriaaliin, ("Työkaluihin") aloituspaketteihin ja vuosimaksuihin, mikä saattaa olla lain kirjaimen mukaan sallittua, mutta on moraalin kannalta tuomittavaa ja verrattavissa varastamiseen. Harhaanjohtavan markkinoinnin avulla saatu hyöty on huijausta ja petosta: mukaan liittyneet jäsenet ovat ensisijassa uhreja, eivät syyllisiä siihen, että heitä on johdettu harhaan ja he ovat antaneet huijata itseään.

Jälleenmyyntirorganisaatioiden pahuus tulee ilmi siinä, että he syyllistävät kaikki tappion kärsineet jälleenmyyjät sen jälkeen, kun ovat huijanneet heiltä ajan ja rahat. Muista, että aloituspaketit ja koulutusmateriaali sekä markkinoinnissa käytettävät apuvälineet kuten esitteet ja käyntikortit myydään hyvällä katteella. Myyntiorganisaation omistajat saavat usein enemmän voittoa myymällä liiketoiminnan "työkaluja" eli motivointikasetteja, videokasetteja, kirjoja, vihkosia, koulutusohjelmia ja järjestämällä erilaisia tapahtumia sekä koulutustilaisuuksia, eventtejä. Pääyhtiö saa pääosan voitostaan verkoston sisäisestä myynnistä, koska suurin osa tuotteista myydään monissa yhtiöissä verkoston sisälle, ei loppukäyttäjille. Varsinaiset asiakkaat puuttuvat lähes täysin, vaikka pyramidisääntöjen mukaan heitä tulisi olla vähintään 70 % edestä myynnin arvosta. Tämäkin sääntö kuuluu tosin ns. "harmaaseen alueeseen" ja on tulkinnanvaraista, milloin sitä noudatetaan ja tuleeko sitä noudattaa vai ei. Jos itsenäisten edustajien myyntiä tutkittaisiin, niin monessa firmassa huomattaisiin myynnin tapahtuvan enimmäkseen verkoston sisälle. Nekään firmat eivät toimi puhtailla papereilla, jotka myyvät palveluita pääosin verkoston ulkopuolelle, koska johtavat jälleenmyyjiä harhaan mainostaessaan heille "hyvää mahdollisuutta lisäansioihin" kertomatta liiketoiminnan todellisia "riskejä".

Käytännössä useimmat verkostomarkkinontifirmat täyttävät hyvin pitkälle laittoman pyramidin määritelmät, vaikka niitä ei siitä olisikaan tuomittu.

Verkostomarkkinoinnin kyseenlaisesta laillisuudesta on olemassa paljon lähdetietoa ja lukemistoa. Suosittelen seuraavia kirjoituksia niille, jotka haluavat tutustua tarkemmin verkostomarkkinointiin eikä pelkkä pintaraapaisu riitä. Artikkeleita voi myös suomentaa, jos kykyä ja haluja riittää. Suomenkielellä on saatavilla valitettavan vähän ammattimaisesti tuotettua kirjallisuutta koskien verkostomarkkinoinnin kyseenalaista laillisuutta.

12. Mikäs kiire tässä nyt on?

Oletko saanut mukaasi nipun esitteitä ja mainosvideoita, joita sinun on lupa katsoa vain yhden yön ylitse? Pitääkö sinun tehdä nopeasti ratkaisu, jos haluat hyötyä tästä loistavasta mahdollisuudesta? Eikö hälytyskellosi ala soida? Mikä ihmeen kiire sinulla on, jos kerran tämä tilaisuus on todellinen ja lisäansioiden mahdollisuus aito? Kello tikittää, mutta kenen pussiin? Sinun pussiisi, mitä kauemmin viivytät ratkaisun tekemistä eli et liity mukaan verkostomarkkinointi-teamiin. Sinun pussiisi, mitä nopeammin tajuat erota verkostosta, jos olet lähtenyt siihen mukaan. Kerran se vain kirpaisee, kun tunnustat, että "Minua on huijattu!" ja päästät irti valheiden verkosta. Totuus tekee vapaaksi ja jäljestäpäin asialle saattaa jopa naurahtaa, vaikka ensialkuun tekeekin kipeää ja joutuu noloon tilanteeseen sekä häpeään sukulaisten ynnä tuttavien edessä. Se on kuitenkin paras vaihtoehto, sillä "rehellisyys maan perii." Ethän sinä tahdo olla mukana moraalittomassa ja mahdollisesti myös rikollisessa liiketoiminnassa saatika sitten jossakin kultissa? Anna sinä vain kellon tikittää ihan rauhassa: kiire on niillä, joita on huijattu ja jotka eivät halua tunnustaa tosiasioita. He rientävät paikasta toiseen kuin marionetit ja antavat riistää itseltään yhä vain lisää aikaa ja rahaa...

kello
Aikapommi tikittää...

Älä tee hätiköityjä johtopäätöksiä ja ratkaisuja vaan ota ihan rauhassa selvää asioista, mitä sinulle tarjotaan ja mihin olet liittymässä. Parhaat päätökset elämässä tehdään hitaasti ja pitkällisen harkinnan tuloksena niin kuin esimerkiksi avioliiton solmiminen tai uran valinta. Mistä ihmeestä sait päähäsi sellaisen ajatuksen, että sinut on tarkoitettu myyntimieheksi ja rikastumaan yritystoiminnalla, josta sinulla ei ole entuudestaan mitään tarkkaa käsitystä, vain epämääräisiä mielikuvia? Niin: olet kuullut tästä toiminnasta aiemmin, pahamaineisia huhuja ja syytöksiä siitä, että kyse on pyramidi-järjestelmästä, laittomasta rahankeräyksestä, vähän samantapaisesta jutusta kuin mitä ketjukirjeet ovat.

Pysähdypä nyt siis hetkeksi ja rauhoitu: sinulla on oltava aikaa tehdä oikeaan informaatioon perustuva ostopäätös, joten istu alas koneellesi ja ala lukea näitä sivuja sekä niiden linkeistä avautuvia muita tiedostoja. Tulet näkemään verkostomarkkinoinnin verhojen taakse ja ymmärrät asioita, joita kukaan verkostomarkkinoija ei suostu tunnustamaan.

Verkostomarkkinoinnin "Keisari on kokonaan ilman vaatteita!" Se kulkee juhlakulkueessa täysin alastomana ja luulee, että sen yllä on mitä hienoimmista kankaista päälle puetut koristeellisimmat vaatteet, mitä maailmassa voi olla. Huijari-räätälit ovat jo aikoja sitten kaikonneet pois maisemista, mutta verkosto-keisari jatkaa kulkuaan paraatissa yleisön hurratessa kadun varsilla, mutta - hetkinen! Kuka on tuo pieni poika, joka huutaa julki totuuden: "Keisarihan on ihan alasti!" Väkijoukko juhlakulkueen ympärillä suostuu vihdoinkin tunnustamaan sen, mitä ovat koko ajan nähneet, vaikka eivät ole uskaltaneet sitä julki sanoa, etteivät vain paljastuisi tyhmiksi ihmisiksi. Todellakin: verkostomarkkinoinnin alatasojen jälleenmyyjiä on huijattu, vedetty todella ovelasti höplästä, ja nyt he yrittävät henkeen ja vereen puolustaa oikeuttaan levittää tätä petollista järjestelmää, kaupitella sitä ystävilleen, perheelleen, sukulaisilleen, työtovereilleen ja entisille ystävilleen, joihin ei ole oltu yhteydessä vuosikausiin ja niin: tietysti myös sinulle, sillä tuskinpa muuten olisit näitä sivuja lukemassa, ellei sinulle olisi tätä "mahdollisuutta" tarjottu.

simba
Päädytkö leijonan ruoaksi? Leijonat ovat kiltin näköisiä ja niiden suu on aina virneessä ylöspäin, mutta ne raatelevat ja syövät kilttejä pikku-lampaita...

Voit lukea tarkemmin aiheesta: "Verkostomarkkinoinnin keisarilla ei ole vaatteita" Dean VanDruffin loistavilta MLM -kritiikkisivuilta, jotka olen suomentanut.

13. Liian hyvää ollakseen totta?

Oletko kuullut sanonnan, että "jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin se ei useimmiten ole totta" (vaan on valhetta)? Näin on myös verkostomarkkinoinnin kohdalla: helppoa rahaa ei olekaan ja verkostomarkkinoinnissa on äärimmäisen vaikeata ansaita lisätuloja edes kovalla vaivalla. Siihen on syynä alan huono maine, ylihintaiset tuotteet, suuret riskit ja toiminnan kulut, sekä ennen kaikkea se, että verkostomarkkinointi on suunniteltu järjestelmäksi, joka tuottaa matemaattisen pakon sanelemana enemmän häviäjiä kuin voittajia. Tämä prosentuaalinen todennäköisyys ei muutu miksikään niin kauan kuin menestymiseen tarvitaan alalinjaa eli uusien jäsenten värväämistä. Markkinat kyllästyvät eikä kaikille riitä tarpeeksi asiakkaita ja uusia jäseniä alalinjaan pätevöitymistä sekä aktiivisena pysymistä varten. Verkostomarkkinointi on lähes vuorenvarma rahareikä, mihin ei uppoa ainoastaan raha vaan myös aika ja ihmissuhteet, sillä moni ystävä antaa sinulle anteeksi kaiken muun, mutta ei sitä, että riistät hänen omaansa, rahaa, joka on monelle aivan liian rakasta, vaikka rahalla ei voida onnea ostaa.

Petteri Haipola, 28.10.2005

Sivun alkuun | Edellinen sivu | Seuraava sivu | Hakemistoon