Vanteet

Koti ] Tuulilasit ] Renkaat ] [ Vanteet ] Tarjoukset ] Yhteystiedot ]

Käytetyt / poisto vanteet]  


Varastovanteet!
Nämä edullisia varastosta, pyydä hintatarjous!

Klikkaa tästä!


Tämä vannevalitsin on linkki Euroopan tukkurimme varastotilanteeseen.
Toimitusaika noin 5- 7 työpäivää.pyydä hintatarjous!

Kokeile vannevalitsinta:
Online vannevalitsin


Thomason vanteet!
http://www.tomason.de/


Vanneluettelo (20.1 Mt pdf dokumentti):
Wielen-boek-2012.pdf


Vannesimulaattori
Klikkaa tästä!


Vanneoikaisu

Teemme myös alumiinivanteiden takareunan oikaisuja.
(Sesongin ulkopuolella).



Tietoa vanteista!

Alumiinivanteen edut
Hoito-ohjeet
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
Rengaskoot ja hyväksytyt vanneleveydet

(Tämän sivun sisältö on osittain artikkelista: Vaihdetaan rengaskokoa, Rengasfakta 1/99)

Renkaat ovat ainoa yhteys auton ja tienpinnan välillä. Vanne asettaa renkaan auton alustaan nähden valmistajan suunnittelemalla tavalla. Näin ollen yhtälailla kuin renkaan valintaan on kiinnitettävä huomiota muutettaessa rengaskokoa, on myös vanteen valinta on tehtävä harkiten. Ei riitä, että pulttijako sopii, vaan vanteen leveys ja etenkin offset-mitta (vanteen keskiösyvyys) on oltava oikea. Liiallisella tai väärän suuntaisella offset-mitan muutoksella auton ohjausgeometria ei enää toteudu. Vannevalmistajat ovat koonneet jokaiseen automerkkiin ja -malliin sopivat vaihtoehdot. Näitä tietoja on syytä noudattaa.

Leveä vanne lisää renkaan jäykkyyttä, jolloin renkaan muodonmuutokset kaarrejaossa pienenevät, mikä taas johtaa pienempiin sortokulmiin ja parempaan pitoon. Vanne ei kuitenkaan saa ylittää renkaan koon sallimaan hyväksyttyä vanneleveyttä (katso sivun alalaidassa oleva taulukko)

Vanteiden jälkikiristäminen on erityisen tärkeää. Jälkikiristys/tarkistus tulisikin tehdä 100 – 150 km ajon jälkeen. Tämä toimenpide tulee toistaa jokaisen kiinnittämisen jälkeen. Alumiinivanteet tulisi aina kiristää momenttiavainta käyttäen. Näin voidaan varmistua, ettei vannetta vahingoiteta kiinnittäessä. Suositeltava kiristysmomentti on 90-110 Nm. Erikoisvanteissa on usein erilaiset mutterit/pultit, minkä vuoksi varapyörää varten on autossa oltava mukana alkuperäiset mutterit/pultit. Niinpä nämä pultit/mutterit onkin syytä säilyttää varapyörän kotelossa. Mikäli talvirenkaat ovat normaaleilla levypyörillä, kannattaa myös talven ajan säilyttää erikoisvanteiden kiinnitystarvikkeet edellä mainitussa paikassa. Tällöin ne löytyvät varmimmin silloin, kun keväällä taas vaihdetaan renkaita.

Sivun alkuun

ALUMIINIVANTEEN EDUT

Alumiinivanteet ovat mittatarkempia. Niiden tiiviys, tasapainoisuus ja lämmön siirto ovat hitsattuja peltivanteita paremmat. Mallivaihtoehtoja on käytännössä rajattomasti. Ei ole epätasapainoa aiheuttavia, irtoilevia pölykapseleita. Hintaero erikoisvanteen ja peltivanteen + pölykapselin välillä on melko pieni. Nykyiset vanteet soveltuvat myös talvikäyttöön ja ovat helppohoitoisia. Ja luonnollisesti auton ulkoinen ilme yhdessä leveämmän renkaan kanssa korostuu.

Huolimatta alumiinivanteen säänkestosta, asennuksessa vanteen pinnan rikkoneet iskut tai viillot saavat syöpymisen alulle. Asennuskoneissa on nykyään kumi- tai muovisuojuksia, jotka estävät vanteita naarmuuntumasta. Niihin on lisäksi saatavissa varusteita, jotta leveiden renkaiden ja vanteiden asentaminen on helpompaa.

Sivun alkuun

HOITO-OHJEET

Alumiinivanteet on syytä vahata heti uutena ja aina käyttökauden vaihtuessa. Pese vanteet säännöllisesti. Pesuaineeksi soveltuu parhaiten autoshampoo tai vastaava pesuaine. Mikäli vanteissa on pinttynyttä likaa, esim. jarrupölyä, se irtoaa parhaiten alumiinivanteille tarkoitetulla erikoispesuaineella. Muista aina vahata vanteet käsittelyn jälkeen. Muiden liuotinaineiden käyttö on kielletty, koska ne saattavat vahingoittaa vanteen lakattua pintaa. Jos vanteen lakkapintaa tulee kiven hakkaumia tai muita pintavaurioita, on ne syytä korjata välittömästi lakalla. Noudattamalla annettuja hoito-ohjeita, säilyvät vanteet uudenveroisina ja kiiltävinä pitkään.

Sivun alkuun

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta

Luku 3 Alustamuutokset

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselistomassoilla ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26mm
tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30mm

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51mm eikä leveyttä enempää kuin 102mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

Päätös tuli voimaan 1 päivänä marraskuuta 1998.

Sivun alkuun

RENGASKOOT JA HYVÄKSYTYT VANNELEVEYDET

Hyväksyttyjen vanteiden ensimmäinen luku on kyseiselle rengaskoolle suositeltavin vanneleveys tuumina ja tämän jälkeen tulevat sallitut vanneleveydet. Taulukko perustuu STRO-normiston antamiin suosituksiin.

Renkaan koko

Hyväksytyt vanteet

145/80-13,14

4,0; 3,5 – 5,0

155/80-13,14

4,5; 4,0 – 5,0

165/80-13

4,5; 4,0 – 5,5

175/80-14

5,0; 4,5 – 6,0

235/75-15

6,5; 6,0 – 8,0

155/70-13

4,5; 4,0 – 5,0

165/70-13

5,0; 4,0 – 5,5

175/70-13

5,0; 4,5 – 6,0

185/70-13

5,5; 4,5 – 6,0

175/70-14

5,0; 4,5 – 6,0

185/70-14,15,17

5,5; 4,5 – 6,0

197/70-14,15

6,0; 5,0 – 6,5

255/70-15

7,5; 6,5 – 8,5

265/70-15,16

8,0; 7,0 – 9,0

175/65-14

5,0; 5,0 – 6,0

185/65-14,15,16,17

5,5; 5,0 – 6,5

195/65-14,15

6,0; 5,5 – 7,0

205/65-14,15,16

6,0; 5,5 – 7,5

185/60-14,15

5,5; 5,0 – 6,5

195/60-14,15,16

6,0; 5,5 – 7,0

205/60-14,15,16

6,0; 5,5 – 7,5

215/60-14,15,16

6,5; 6,0 – 7,5

275/60-15,16

8,0; 7,5 – 10,0

185/55-14,15

6,0; 5,0 – 6,5

195/55-14,15

6,0; 5,5 – 7,0

205/55-14,15,16,18

6,5; 5,5 – 7,5

215,55-15,16,17

7,0; 6,0 – 7,5

195/50-15,16

6,0; 5,5 – 7,0

205/50-14,15,16,17

6,5; 5,5 – 7,5

215/50-15,16,17

7,0; 6,5 – 7,5

195/45-14,15,16,17

6,5; 6,0 – 7,5

205/45-15,16,17

7,0; 6,5 – 7,5

215/45-15,16,17,18

7,0; 7,0 – 8,0

225/45-16,17,18

7,5; 7,0 – 8,5

235/45-15,17

8,0; 7,5 – 9,0

215/40-15,16,17,18

7,5; 7,0 – 8,5

225/40-16,17,18

8,0; 8,0 – 9,0

235/40-17,18

8,5; 8,0 – 9,5

245/40-17,18

8,5; 8,0 – 9,5

225/35-17,18

8,0; 7,5 – 9,0

235/35-18

8,5; 8,0 – 9,5

Sivun alkuun

Vanteet

Uutuuksia esim. TOXIC

Vanne 1

Vanne 2

Vanne 3

Vanne 4

Vanne 5

Mersu