--- TURBO POWER ---

Tässä tarinaa veljeni Juhan autosta, jota rakennettiin kun Iisakin kirkkoa :-) n. viisi vuotta ja kesällä -97 auto saatiin viimein katsastettua. Auto toimii normaalikäytössä moitteettomasti ja tehoa laitteessa on vähintäänkin riittävästi ! Kesän -98 saldona oli yksi hampaaton perävälitys.

Opel Ascona 1.6S -77

Tässä lyhyt kuvaus projektin kulusta: Auto on rakennettu ilman turhia :-) kompromisseja. Projektissa ovat avustaneet "turbogurut" :-) Kai Peltonen Hämeenlinnasta ja Timo Lehtimäki Valkeakoskelta, osia ovat toimittaneet myös Obelman Oy ja Sutii Oy. Koneistukset: Nekopa Oy ja Pasi Ojennus.

Heinäkuussa -95 näky oli vielä melko lohduton ;-) ...


Kesällä -96 auto näytti jo tältä ...


Lähes valmiina (kesä -97) laite näyttää tältä ...


Konehuone:


Peräkontti:


Keväällä -98 autoon tehtiin muutamia muutoksia. Niistä enemmän täällä.

moottori:

  • Wiseco takomännät, PO teräskanget (Vanhat männät ja Howard alumiinikiertokanget)
  • Kannen avarrustyö JL-Motors, Jorma Lundén
  • Crane rullakeinut + titaani retainerit
  • Schwitzer turbo + välijäähdytin
  • 3" pakoputki
  • Hestec ruisku (suorasytytysversio)
  • Öljynjäähdytin

    muuta:

  • Säädettävät Koni iskunvaimentimet + madallusjouset
  • Takarenkaat 245/45 x 16", 9" x 16" vanteilla
  • Eturenkaat 205/50 x 16", 7,5" x 16" vanteilla
  • 5-vaihteinen iso Getrag + lukkoperä (ns. "iso" lukko) 3.67 välityksellä
  • 3-levyinen 7.25" Quarter Master kytkin + teräksinen vauhtipyörä
  • Teräksinen "peränjatke"
  • Teräsvetoakselit
  • Jarrusatulat edessä: Sumitomo 4-mäntäiset
  • Jarrusatulat takana: Alcon 4-mäntäiset (H-type)
  • Etujarrulevyt: Alcon 325mm x 28mm (Lola Indy)
  • Takajarrulevyt: Alcon 280mm x 20,7mm
  • 5-pulttiset navat
  • Akku siirretty takakonttiin ...
  • Recaro sisustus

    2003 Autoon päivitettiin moottori, pakosarja, ahdin ja jarrut, niistä informaatiota kunhan joku jaksaa kirjoitella ... :)

    suorituskyky:

  • 0-100 km/h: alle 10 s
  • huippunopeus: n.200 km/h


    Kommentteja

    Paluu

    © Reijo Virtanen