Opel Manta 2.0S -81

Manta joutui käsiini eräänlaisena heräteostoksena 18.9.1998, Salmisen Harri oli ostanut ko. auton itselleen edellisenä päivänä ja yön yli nukuttuaan hän tuli katumapäälle ;-) ja myi auton minulle. Auton edellinen omistaja (siis Harria edeltävä ;-) oli purkanut auton ja suorittanut ruostevaurioiden korjaukset sekä hitsannut kaikki korin saumat uudelleen (lukuunottamatta ikkuna- ja oviaukkoja), tarkoituksenaan asentaa Mantan keulalle alumiininen V8-moottori. Jossain vaiheessa projekti kuitenkin oli jäänyt talliin seisomaan. Nyt olisi tarkoitus jatkaa siitä, mihin edellinen omistaja oli jäänyt ja viedä projekti loppuun, sillä erolla, että keulalle ei istuteta V8:ia vaan 2.2 litrainen CIH-moottori turbolla, välijäähdyttimellä ja Hestec ruiskulla piristeltynä ...

Tälle sivulle olisi tarkoitus koota kuvia ja kommentteja projektin edistymisestä

(Kuvia klikkaamalla saat ne isompana.)

Viime vuosituhannen tapahtumat tästä klikkaamalla


Tekniset tiedot:

moottori EVO4:

  • Perusmoottori: Valurautalohko, teräskampiakseli ja alumiinikansi :)
  • Voitelu: kuivasumppu, 4-kammioinen SCP pumppu
  • Venttiilit: DelWest venttiilit, lukot ja retainerit, titaania
  • Kiertokanget: teräksiset, H-profiili (PO metalli)
  • Männät: Wiseco tako
  • Ahdin: Schwitzer
  • Pakosarja: ferriittistä rosteria
  • Hukkaportti: 2x Tial MV-S
  • Moottorinohjausjärjestelmä: EFI Technology Euro-6

    voimansiirto/alusta EVO3:

  • Vaihdelaatikko: Tremec TKO-600
  • Kytkin: 2-levyinen AP-Racing
  • Kytkinlevyt: AP-Racing
  • Vauhtipyörä: PO
  • Perä: Volvo 1031, 4-link tuenta, Dana Spicer lukko, välitys 4.10
  • Jarrusatulat edessä: Alcon 4-mäntäiset (B-type)
  • Jarrusatulat takana: Alcon 4-mäntäiset (H-type)
  • Etujarrulevyt: Alcon 325mm x 28mm (Lola Indy)
  • Takajarrulevyt: Alcon 312mm x 24mm (Ultrakevyet)
  • Iskunvaimentajat: Öhlins
  • Jouset: Öhlins
  • Vanteet: 17" BBS tai O.Z. Racing, 3-osaiset, magnesium/takoalumiini, 1-mutteri kiinnitys


    21.07.2000

    Taas on yli puoli vuotta vierähtänyt viimeisistä "uutisista". Auto näyttää ulkoisesti aivan samalta kuin tähänkin asti, sisäiseti muutoksia kuitenkin on tehty ... Moottori/vaihdelaatikkoyhdistelmää on siirretty n. 4cm taaksepäin paremman painonjakauman toivossa ja tulipa siinä samalla lisää tilaa moottorin etupuolelle. Kyseinen toimenpide aiheutti jonkinmoisia peltitöitä kardaanitunnelissa kytkinkopan tietämillä sekä taaempana, vaihteiston takakiinnikkeet luonnollisesti menivät uusiksi. Konehuoneessa turbo jököttää jo omalla paikallaa, eli pakosarja on hukkaportin putkia lukuunottamatta valmis. Pasi Ojennuksen valmistamat kiertokanget ovat valmiina odottelemassa asennusta. Muita hankintoja on mm. hukkaportti, alumiiniset ahtoputkiaihiot, Porschen 4-mäntäiset (Brembo) jarrusatulat, alumiininen öljypohja ym. ym. Seuraavana on vuorossa etuspoilerin muokkaaminen "ilmavammaksi" sekä välijäähdyttimen ja ahtoputkien valmistaminen, kuin myös uuden eksoottisen imusarjan ja painekotelon valmistaminen.


    1.9.2000

    Osahankinnat jatkuvat, viimeisimmät hankinnat: AM-Worksin valmistama by pass venttiili sekä jo kolmas vaihdelaatikko :-), välitetty Sport Getrag, laatikko on aikaisemmin palvellut Ascona 400:ssa, loodassa on suora 5-vaihde sekä ns. tupla-H vaidekaavio (ykkönen on pakkia vastapäätä vasemmalla alhaalla). Etuspoilerin "suuaukkoa" on suurennettu.


    3.2.2001

    Jarruhilut jonossa :-). Vasemmalla Mantan etulevy +satula. Keskimmäisessä kuvassa Mantan satulat ja taaempana Juhan Asconan etusatulat. Oikeanpuolimmaisessa kuvassa vasemmalla takalevy, keskellä vertailun vuoksi vakio etulevy ja oikealla uusi etulevy.

    Näistä luultavasti syntyy jonkinlainen imusarja ?

    Powerflex uretaanipuslasarja.


    20.7.2001

    Paniikki auton valmistumisesta kasvaa :-) turboluvat umpeutuvat vuoden lopussa ja nyt eletään jo heinäkuun loppua. Keväällä piti tehdä raskas päätös toimia vastoin yleisiä periaatteita ja kasata auto "väliaikaisesti" katsastusta varten ... maalipintana race henkinen punertava Inerta :-), moottorina lähes vakio osilla toteutettu EVO1 malli... Typeräähän tällainen rakentaminen on, mutta minkäs teet, kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia ja rahavarannotkin ovat rajalliset ... Tällä hetkellä autosta puuttuu enää moottori, vaihdelaatikko, ovet, etupenkit sekä joitakin pikkuosia... niin ja etupäästä on tukivarret irti, kiitos loistavien Powerflex puslien joiden suunnittelussa on käytetty mallina ilmeisesti jotain Morrista tai muuta englantilaista autoa ... Mantaan ne eivät ainakaan ilman koneistuksia sovi, eli puslat odottelevat sorvarin käsittelyä. Pitipä tuota kasaamista varten ostaa malliksi :-) 83-mallinen GT/E Manta joka saa toimia myös elintenluovuttajana, sillä n. vuonna 90 puretussa autossa ei ole ihan kaikki osat enää tallessa ! :-)

    Oikea kylki oiottuna, kori on saanut pintaansa pohjamaalin.

    Vasemmalla visio 16" tuumaisilla vanteilla ja oikealla 17" vanteilla.

    Riittääkö vaihdelaatikot ? :-)


    23.7.2001

    Viikonloppu meni varaosahankintojen merkeissä sekä ovien kanssa askarrellessa. Vaihdoin vanhat 280mm takalevyt isompiin (325mm x 28mm), koska hankkimani takajarrusatulat eivät soveltuneet ko. levyjen kanssa käytettäviksi, sekä laitoin tilaukseen säädettävän jarrupainesäätimen ja uudet kytkinlevyt.

    Varaosa Manta.


    14.8.2001

    Auto alkaa pikkuhiljaa näyttää autolta, moottori ja vaihdelaatikko on paikoillaan, välijäähdyttimen ja syylarin kiinnikkeet on muokattu sopiviksi. Imu- ja pakosarjan, ruiskun, pakoputken alkupään ja ahtimen asennuksen jälkeen autoa voisi jo kokeilla käyntiin ... niin ja jarruneste pitäisi kaataa säiliöönsä ja ilmata jarrut, mieluiten ennen kun auto saadaan käyntiin ... tai ainakin ennen kardaanin asennusta ! ;-) Jarrupainesäädin ja kytkinlevyt saapuivat viime viikolla. Sain myös yhden tulevista vanteista sovitettavaksi. Vanteet ovat BMW Motorsportin vanhat kilpavanteet, keskiö magnesiumia ja reunat taottua alumiinia (8x17" vanne painaa 8kg). Pyörännavat menevät uusiksi vanteiden yksimutterikiinnityksen takia ...

    Osahankintoja

    Manta seisoo pyörillään moottori ja vaihdelaatikko paikoillaan, oikealla vanteen sovitusta.


    10.10.2001

    Lauantaina 8.9.2001 noin klo 22 Manta kävi ensimmäiset hönkäyksensä noin 12 vuoteen, tunne oli jokseenkin vapautunut ... ehkä tämä vielä tästä :-). Auto starttasi ensimmäisen kerran hieman vahingossa. Testasimme bensaletkujen liitosten pitävyyttä pyörittämällä bensapumppua. Tämän jälkeen oli tarkoitus pyörittää startilla moottoriin öljynpaineet (bensapumpun sulake irti), mutta kun väänsin avaimesta, pärähti moottori saman tien käymään ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä, kunnes bensanpaine bensalinjassa laski nollaan. Olin aiemmin pyörittänyt moottoriin öljynpaineet porakoneella, joten paineet olivat kunnossa heti ensikäynnistyksestä lähtien. Seuraavana viikonloppuna tein ensimmäisen koeajon ... noin puoli kilometriä meni ilman ongelmia :-) vaikka säädöt oli mitä sattuu ja auton sisällä oli melkoinen möly johtuen olemattomista äänieristeistä sekä puuttuvista takapenkeistä. 22.9. suoritin lisää koeajoja ja hieman säätelin auton seoskäppyröitä jo aikaisemmin olin mielestäni nerokkaasti säätänyt bensanpaineita alemmas, mutta noiden säätelyiden tuloksena auto meni vielä huonommaksi. Lopulta säädin bensanpaineen takaisin alkuperäiseen arvoonsa ja syötin boxiin veljeni Asconan käppyrät ja avot johan alkoi toimimaan ! :-). Viikolla 40 pidin pari päivää lomaa ja fixailin auton "lopulliseen" kuosiinsa, tarkastutin pakokaasupäästöt ja kävin katsastamassa auton. Katsastus sujui täysin ongelmitta, kiitokset siitä paikalliselle katsastuskonttorille ! Näin projektin ensimmäinen vaihe on saatu päätökseen.

    Lähdössä Katsastukseen ja uudet kilvet kiinni edessä ja takana.


    16.7.2002

    Taas on useita kuukausia vierähtänyt edellisistä "uutisista", syinä puolen vuoden tietokonettomuus, inspiraation puute jne. jne. (selittelyn makua ? :) Mutta asiaan ... Manta oli keväällä näytillä edustamani kerhon osastolla Eurocar Showssa Helsingin jäähallissa, josta saaliina auton ensimmäinen "pytty" (näinköhän niitä tulee joskus lisää ? ;), "Projekti"-luokan toinen sija. Hieman jäi kyllä kaivelemaan häviö tinasta, pakkelista ja uretaanivaahdosta rakennetulle mersulle ! ... noh, Mantassa noista aineksista ei ole kuin tinaa ja sitäkin suhteellisen vähän, ainakin toistaiseksi.. :) Kerho oli muutenkin erittäin voittoisa ko. näyttelyssä (1. sija Classic Cars sarjassa Jarin Rekordille sekä 1. sija Kerho-osastoiden somistuksesta), tuosta enemmän Täältä sekä Täältä

    Manta Opel 60's & 70's Clubin osastolla

    Suunnitelmat muuttuvat koko ajan ja mopo keulii aina vaan kovemmin :) Suurinpiirtein kaikki osat pitää ostaa näköjään kahteen kertaan, vaikka ei edellisiä ole saanut kertaakaan edes asennetua ? Näin kävi ainakin kytkimen ja jarrusatuloiden osalta (levythän vaihtuivatkin jo kertaalleen ainakin takapäässä :) ... no kyllä kaasuläppiäkin oli useampi hyllyssä ennen tämän viimeisen ostoa, mutta kun se oli niin hienon värinen .. ;)

    Uusi AP-Racing kytkin ja Pasi Ojennuksen valmistama kaasuläppä.

    Uusia jarrusatuloita ja niiden sovitusta levyihin.


    3.9.2003

    Edellinen päivitys on jo täyttänyt vuoden, joten kirjoitellaanpa hieman viimeisimpiä projektikuulumisia, vaikka eipä sitä kovin paljoa kerkeä autoa vuodessa rakentaa .. :) varsinkin kun aika menee kaikkeen muuhun. Alkukesästä käytin raadon kuitenkin kanta-autotarkastuksessa, edullinen (?) 470 euron tarkastus kesti pari tuntia joista ensimmäinen tunti meni pihalla patsastellessa, välillä sateessa ja välillä paisteessa ... n. tunnin kuluttua sovitusta ajasta päästiin tositoimiin, eli hallin puolelle kuuntelemaan katsastusmiehen muminaa ja ihmettelemään plommausta ... no irtosi siltä katsastussedältä lopulta kevyt naurahduskin :). Nyt olisi taas lyöty lukkoon seuraava aika-akseli :) ... autohan on katsastettava uudelleen kahden vuoden sisällä kanta-autotarkastuksesta ja tästä ajasta on syöty jo usea kuukausi. Veikkaan, että tällä rakenteluvauhdilla tulee taas kiire ? :)

    Osahankintoja on tietysti tehty runsaasti :). Taakse on hankittu jo ties kuinka monennet jarrulevyt, nyt luultavasti "lopulliset" "ultrakevyet" 312mm Alconit. Moottorinohjaus vaihtui kotimaisesta laatutuotteesta Italialaisten värkkäämään EFI Technology Euro-96 boksiin, jolla pitäisi säädöt saada jokseenkin kohdalleen :). Ameriikasta on tullut kaikkea pikkutilpehööriä eri kohteisiin, Aeroquip "lentokone" liittimiä ja letkuja, polttoaineen paineensäädin (tietysti alkoholinkestävä, sillä eihän sitä koskaan tiedä ... :), hydraulinen painelaakerihässäkkä, öljyakku moottorin öljynkiertoon, rosterinen A'PEXi takapönttö, joka kyllä yllätti fyysisillä mitoillaan sekä laatikon aukaisseen, että vieressä seisoneen äijän :) ... olin kuulevinani olan yli lievästi vahingoniloisen naurun ! :), no aina ei voi voittaa ja ei se 4,5" ulostulo nyt niin iso ole ! :D.

    Tällä hetkellä on meneillään Commodoren levyjarrullisen taka-akselin istutus Mantan koriin. Kuviakin on tullut räpsittyä, mutta millon niitä saa tänne näytille, onkin eri juttu ? :)


    15.6.2004

    Kanta-autotarkastuksen määräaika tikittää ja autolle ei tapahdu mitään :). No visiot on selkeytyneet ja aikasemman "raportin" mukainen Commodoren akselin istutus Mantaan on lopetettu ;) ja tilalle sovitellaan Volvon 1031 akseli (kaikki Commodoren akselit on myyty).

    Volvon akseli.

    Sama hieman käsiteltynä.

    Volvon akseliin päädyin pitkällisen fundeerauksen :) tuloksena, perä on juuri sopivan levyinen Mantaan (138.8cm), jarrusatuloille on valmiit kiinnikkeet, käsijarruna voi käyttää Volvon omaa systeemiä, vetoakselit kestävät vakiona ties mitä, välityksiä ja lukkoja saa suhteellisen edullisesti ja valikoima on laaja. Perä on tarkoitus asentaa paikalleen Escorttiin tarkoitetun 4-linkki sarjan avulla, tämän myötä vakio taka jouset/iskarit pitää muuttaa "coilover"-tyyppisiksi.

    Vasemmalla 4-linkkisarja ja oikealla taka-akselin asennus "jigi".

    Hukkaporttivalinta on tehty, ostin Audi S4 hukkaportin ja toinen vastaavanlainen Audi 200:sen portti on tulossa Matkahuollon kuskaamana päivänä minä hyvänsä, toivottavasti nuo portit ovat samanlaisia :). Välijäähdytin "aihion" ostin ProTurbosta, kyseisen jäähdyttimen oli joku aikanaan tilannut ja jättänyt noutamatta, ihan suoraan tuo johonkin Tojotaan alunperin tehty jäähdytin ei sovi, mutta pienellä säädöllä siitä saa hyvän ! ;) Hankin myös 8 kpl n. 370cc/min suuttimia, kaksi tuollaista sylinteriä kohden riittänee aika pitkälle?

    Audi S4:sen hukkaportti ja välijäähdytinaihio.

    Taka-akseliin hommasin uuden 4.10 välityksen ja DanaSpicer lukon, toivottavasti auton saa liikkeelle tuolla välityksellä ja 2.33 välitteisellä ykösellä!

    Vasemmalla uudenkarhea DanaSpicer lukko ja oikealla nykyinen moottorinohjausboxi.


    16.8.2005

    Suunnitelmat muuttuvat projektin edetessä, aikaisemmassa "raportissa" kuvatut 4-linkkisysteemit on laitettu kiertoon ja tilalle on rakennettu Ascona/Manta 400 tyyppinen tuenta pitkillä "B-ryhmän" ylätukivarsilla, tätä kirjoitettaessa toteutus lähes valmis. Kaikenlaista tavaraa on taas tullut hankittua, runosuoni sykkii hieman heikosti joten kuvat puhukoon itse :).


    9.10.2005

    Projekti etenee sittenkin .. taka-akselin tuenta on lähes valmis, ainoastaan käsijarrussa ja kaartovakaimessa hieman tuotekehitys kesken, akseli on tätä kirjoitettaessa uuden lukon/välityksen asennuksessa. Näillä näkymin auton saa katsastettua ennen (tämän vuoden) lumia :). Moottorinohjausboksi on taas kerran vaihtunut :), Englannista löytyi äärimmäisen halpa käytetty EFI EURO-6 boxi joka luonnollisesti oli pakko ostaa ! :) .. nyt ovat säätömahdollisuudet lähes rajattomat ! :) ... vastahan tuo oli neljäs moottorinohjauslooda tässä projektissa. Nykyisessä "EVO 1.2 versiossa" moottorin toiminnoista vastaa edelleen Hestec.

    Vasemmalla viimeisin moottorinohjauslooda, keskellä konehuone nykyisessä kuosissaan ja oikella "valmis" taka-akseli


    13.10.2005

    Hain aamulla taka-akselin lukko/välitysasennuksesta, nyt vaan maalia pintaan ja akseli alle ! :) Sain myös auton käyntiin tänään ensimmäistä kertaa yli kolmeen vuoteen, hieno tunne :) vaikka yksi hapantunut rele meinasi aiheuttaa lisää harmaita hiuksia ...


    06.11.2005

    Eilen illalla tuli ajettua autolla testilenkki noin neljän vuoden tauon jälkeen. Taka-akseli projekti tuntuu suhteellisen onnistuneelta, sillä auto pysyi tiellä :), eikä käyttäytynyt muutenkaan mitenkään kovin oudosti :).


    29.11.2005

    Auto on nyt muutoskatsastettu 4-linkki tuennalle, homma meni taas kerran ilman mitään "mutinoita", kiitokset jälleen paikalliselle katsastusmiehelle ! :). Oli se vapauttavaa lasketella lumisohjossa mutkaista pikkutietä pitkin pois katsastuksesta tuore leima rekisteriotteessa :).


    5.9.2007

    Pari vuotta on kulunut toisten autoja ronatessa ja kisapaikoilla pyöriessä joten omalle autolle ei ole tapahtunut juuri mitään, toki pari lenkkiä on tullut ajettua pihatiellä :). Nyt olisi kuitenkin tarkoitus korjata asia ja tallia on jo siivottu senverran, että auton saa taas työnnettyä omaan "rakenteluruutuunsa", ehkä se siitä taas lähtee? Hankintoja tietysti ehtii tekemään, vaikkei autoon koskekkaan :), maailmalta on löytynyt runsaasti mm. BBS vanneosia, paineilmatunkit :), vanhan BTCC auton johtosarja jossa oli kiinni Magneti Marellin näyttö hienossa hiilikuitukotelossa :), Tilton pedal box ym. Moottorivisiot pyörivät välillä ylikierroksilla :) joten saapi nähdä millanen pata keulille joskus nostetaan vai nostetaanko mitään ? :) ja saako laitetta enää kohta kilpiin ??

    Muutama kuva:


    5.8.2008

    Ei ihan vuotta kerennyt kulumaan edellisestä päivityksestä :). Autolle ei ole edelleenkään tapahtunut juuri mitään, mitä nyt purin sisustan ja paljon muutakin :) suunniteltujen turvakaari asennusten tieltä ... tiedä sitten milloin tuo projekti alkaa ? :) Moottorivisio on pantu jälleen uusiksi, liekö nyt lopullinen versio mietinnässä ? Osahankintoja on tietty harrastettu, lisää vanteita ja joulupukki toi uudet takaiskarit :). Senverran on projektia väännetty, että sain aikaiseksi muotin koelaudasta, väri on hempeä tönig-tyylinen vihreä :).

    Muutama kuva:


    17.4.2009

    Eipä ole taas kovin kummosia tapahtunut projektirintamalla. Auto on vaihteeksi purettu lähes hylsyksi tulevia turvakaariasennuksia varten, takaiskareiden alkuperäiset iskaritornit sain taannoin suuren motivaatin vallassa sahattua pois, sitten motivaatio hävisi yhtä nopeasti kun oli tullutkin :). Uusia visioita on kyllä saatu aikaan ja erilaiset hankinnat saa hoidettua pienemmälläkin motivaatiolla :). "Halvan punnan" :) sokaisemana tuli hankittua uuusi "mittaristo" AiM MXL PRO 05, kyseisen laitteen pitäisi toimia EFI Technology ECU:n kanssa ilman kummempaa säätämistä (toisin kuin aikaisempi Marellin valmiste). Moottoririntamalla puhaltaa taas uudet tuulet, visiot ovat tuon suhteen vaihtuneen ties miten monta kertaa, liekö tämä nykyinen nyt sitten se lopullinen visio, sitä ei tiedä kukaan? :) Uusi moottori on kuitenkin jo koesovitettu konehuoneeseen ja moottorin perään pultataan näillä visioilla :) Tremec TKO-600 vaihdelooda.

    Pari kuvaa:


    23.12.2010

    Projektirintamalla ei ole edelleenkän tapahtunut mitään näkyvää osahankintoaja lukuunottamatta. Kilvet on päätetty ripustaa naulaan ja rakentelu jatkuu (sitten jos ja kun joskus jatkuu ? :) vapaammin mielin. Tämän uuden suuntauksen myötä vaihdelaatikko vaihtuu vielä kerran ja suorakytkentämallinen TKO-600 on tilattu.

    Kuvia


    MYYDÄÄN


    Kommentteja

    Paluu

    © Reijo Virtanen