| Etusivu | Robot | Akkuporan modaus | Muut projektit |

 

Akkuporan modausohje!

 

Tässä näytetään kuva kuvalta miten halpa-akkuporan vaihdelaatikkoa pitää käsitellä ennen robo käyttöä.

 

Puretaanpas yksi Bilteman halpa akkupora!

 

Istukan irroitus:

Aloitetaan irroittamalla vasenkätinen lukitusruuvi, ruuvi on istukan sisällä. Ruuvi aukeaa kiertämällä normaalista poiketen kiristyssuuntaan, eli myötäpäivään.

 

Seuraavaksi kierretään istukka irti. Tämä käy helpoiten kiinnittämällä istukkaan kuusiokoloavain.

 

Paina akkuporaa kädellä pöytää vasten, istukan tulee olla pöytää vasten eikä ilmassa. Vaihteisto voi kärsiä kovista iskuista mikäli istukka on ilmassa. Muista myös lukita akkuporan momentti porausasentoon. Nyt lyöt vasaralla kuusikoloavaimeen kuvan mukaisesti, istukka kiertyy auki ihan normaalisti vastapäivään.

 

Poran purkaminen:

Tämän jälkeen istukan takaa ilmestyy esiin kaksi ruuvia, nämä ruuvit pitävät paikallaan akkuporan momenttisysteemiä. Puramme tämän ja lukitsemme momentin pysyvästi ruuveilla myöhemmin tämän ohjeen aikana. Pääädun ruuvit ja mahdollinen metallilevy kannattaa säilyttää, voidaan tarvita akkuporan kiinnittämisessä runkoon.

 

Tämän jälkeen avaamme kaikki ruuvit mitä kuoresta löytyy

 

Tältä halpa-akkuporan sisukset yleensä näyttää.

 

Nyt meillä on käsissä akkuporan moottori + vaihdelaatikko. Enään tarvitsee vain lukita momentti, kolvata paremmat johdot ja iskeä se robotin runkoon kiinni.

 

Vaihdelaatikko ja momentin lukitus:

Puretaan vaihteisto osiin. Älä sekoita ylemmän tason ja alemman tason hammaspyöriä keskenään, alemmantason hammaspyörät on järeämpiä kun moottorin päädyssä olevat. Hammaspyörät kannattaa laittaa paperin päälle ylimääräisen sotkun välttämiseksi.

 

Tehdään akkuporan vaihdelaatikon kuoreen M5 kierretapilla kierteet reikiin joissa oli ennen 2 kuulaa per reikä. Näissä reissä oli akkuporan momentin lukitus kuulat, robotissa ei momenttia tarvita joten se voidaan lukita pysyvästi ruuveilla. Kierteitä ei tarvitse tehdä joka reikään, neljään reikään riittää oikein hyvin. Valitse reiät symmetrisesti reikiä on normaalisti 8kpl.

 

Putsaamme vaihdelaatikon sisuksen muovipuruista ja aloitamme sen kasaamisen. Aseta ensimmäisenä hammaskehä paikalleen, pienet nystyrät holkin päässä menevät alaspäin kuvan mukaisesti.

 

Aseta alemmantason hammaspyörät yksitellen paikoilleen.

 

Ota keskitason hammaspyörä jossa on laippa ja 3kpl tappeja pystyssä ja aseta se paikalleen. Tämä voi joskus olla hieman hankalaa, hammaspyörien hampaat ei välttämättä heti osu kohdalleen.

 

Testaa onko keskitaso ja alemmantason hammaspyörät kohdillaan, nämä eivät aina osu kohdilleen joka aiheuttaa vaihdelaatikon jumiutumista. Paina etusormella hammaskehän reunaa ja pyritä akselia sormilla, keskitason pitäisi pyöriä vaivattomasti eikä se saisi vipattaa.

 

Kun näyttää siltä että keskitaso on kohdallaan asettele ylemmäntason hammaspyörät paikalle. Tämän jälkeen teet samanlaisen testin kun keskitason kanssa. Hammaspyörien pitäisi pyöriä vaivattomasti ilman takertelua.

 

Laita moottori paikalleen, huomaa moottorin päädyssä oleva ohut metallilevy, se saattaa joskus olla tiellä tarrautuneena vaseliinin. Asettele se keskelle ja laita moottori paikalleen. Moottorin hammaspyörä ei aina välttämättä osu kohdalleen ylemmäntason hammaspyörien kanssa. Eli moottorin voi joutua irroittamaan myöhemmin ja laittamaan uudestaan takaisin mikäli vaihteisto takertelee. Älä kiristä vaihdelaatikon kannen ruuveja liikaa ettet korkkaa kierteitä!

 

Nyt lukitsemme akkuporan momentin, ehdottomasti parhaat ruuvit tähän hommaan on M5x8 PIDÄTIN ruuvit. Näitä ei välttämättä saa ihan perus rautakaupasta. Parhaiten näitä löytyy pultteja toimittavista liikkeistä.

 

Kierrä ruuvit reikiin joihin aikaisemmin teit kierteet. Kiristä ruuvit tasaisesti. Älä käytä liikaa voimaa koska se ei ole tarpeen. Sopivan kiristyksen saa kun kiertää ruuvin pohjaan ja vääntää sormen päillä kuvan mukaisesti noin 1/4 kierrosta. Liika kiristäminen rasittaa vaihdelaatikon kantta.

 

Ja tältä tämän pitäisi näyttää valmiina.

 

Nyt pora on lähes valmis robo käyttöön. Juota vielä johdot moottorin napoihin. Ohjeita johdotukseen ja moottorin asentamiseksi runkoon kirjoittelen myöhemmin.