Radio-ohjattavat autot
Ensimmäinen autoni oli polttomoottorikäyttöinen, mutta seuraavat sitten kaikki sähkökäyttöisiä. Tämä on johtunut ihan siitä, että polttomoottoreita ei kovan äänensä takia saa käyttää missä tahansa ja onhan se aika sotkuista hommaa pulata polttoaineiden kanssa.. Olen kehitellyt autojen elektroniikkaa ja mekaniikkaa. Olen tehnyt lähes kaikki osat itse mm. erillisjousitukset, vaihdelaatikot, tasauspyörästöt ja nelivedot puhumattakaan rungon eri osista. Pääsääntöisesti olen käyttänyt materiaaleina alumiinia, lasikuitua, terästä ja nailonia eli materiaaleja jotka ovat kevyitä ja kestäviä. Kaikissa autoissa 2-kanavainen radio-ohjaus.

Tässä yksi ensimmäisistä tekemistäni sähkö- käyttöisistä autoista. Huippunopeus noin 40km / h.

Tässä ensimmäinen ja viimeinen polttomoottorikäyttöinen radio-ohjattava autoni. Sotkuista hommaa pulata polttoaineiden kanssa ja ihmetellä lähteekö moottori käyntiin. Ensin suunnittelin ja rakensin tähän omatekoiset radio-ohjauslaitteet, mutta niiden kantama ei ollut kuin muutama kymmenen metriä. Myöhemmin hankin kunnolliset ohjauslaitteet, mutta jo kovan metelin takia, autoa ei voinut ajaa missä tahansa. Luovuin suosiolla polttomoottorikäyttöisistä laitteista ja siirryin sähkömoottori- käyttöisiin.

Samalle rungolle kuin edellinenkin tehty auto, mutta eri korilla.

Tässä runkoon tehty pieniä parannuksia. Autossa myös tasauspyörästö.

Tässä huippunopea radio-ohjattava F1- kilpa-auto, jossa kaikissa pyörissä erillisjousitus, kallistuksen vakaajat, kaksinopeuksinen ja automaattivaihteisto. Nopeudet 40km/h ja 60km/h.

Tein autosta artikkelin pienoismallilehteen.

Tässä jokapaikan auto, jossa on erillisjousitus, maastopyörät ja kaksi nopeutta. Auto kulkee lähes missä tahansa maastossa nappulapyöriensä ansiosta.

Radio-ohjattava Sisu- maastoauton täydellinen pienoismalli, jossa neliveto, kaikissa pyörissä erillisjousitus, kaksinopeuksinen automaatti- vaihteisto. Nopeudet 5km/h ja 10km/h. Vetoa löytyy niin, että maasturi kiipeää vaikka puuhun.

Tässä kaksi uusinta omatekoista autoa. Etummainen on Maserati rata-auto ja taaimmainen on Lamborghini joka on rata-auton ja Off-Road- auton yhdistelmä.

Maseratin rungon olen tehnyt työstämällä lasikuitulevystä pohjan, puskurin rario/servolevyn sekä muut tarvittavat osien kiinnityslevyt. Levyt on yhdistetty toisiinsa ruuveilla ja nailonholkeilla. Levyihin olen työstänyt tarvittavat aukot servoja, kytkintä sekä muita laitteita varten. Autossa on mekaaninen nopeudensäädin jossa on portaaton eteenpäinajo sekä pakki. Vastaanotinta varten on omat paristot jotka takaavat auton häiriöttömän toiminnan vaikka ajoakku olisi loppu. Ajoakkuna on 7,2 V / 2400 mAh Ni-Cd akku. Huippunopeutta autolla on noin 40-50 km/h. Ajovalmiilla autolla on painoa 1350 g.

Tässä Lamborghini viimeistä viritystä vailla. Korin, eturipustuksen ja takapään olen ottanut ns. "leluautosta". Rungon olen työstänyt abs-muovilevystä. Olen työstänyt ko levystä myös kaikki servojen ja muiden laitteiden kiinnitysosat. Kuvassa olen parantamassa auton etupään kestävyyttä, koska koeajossa eturipustuksen pallonivel hajosi. Sorvasin uudet teräsvahvisteiset pallonivelet molempiin pyöriin.

Kuvassa näkyy työstämäni pyörän kiinnityskappale pallonivelineen.

Nyt Lamborghinissa on uusi eturipustus joka kestää kovimmatkin kolhut. Kuvassa näkyy myös auton rengasvalikoima. Vanteilla on leveät nappularenkaat. Autoon saa myös sekä kapeammat eturenkaat, että sileät ratarenkaat. Renkaiden vaihto tapahtuu muutamassa sekunnissa.

Lamborghini ajovalmiina. Maavara on 40 mm. Sekä taka-, että etupää on jousitettu. Autossa on mekaaninen nopeudensäädin jossa on portaaton eteenpäin ajo, vapaa rullaus, portaaton jarrutus sekä pakki. Painoa autolla on 1700 g. Autossa on manuaalinen vaihdelaatikko. Off-Road-vaihteella auto kulkee noin 20-25 km/h ja rata-vaihteella noin 40 km/h. Ajoakku on helposti varattavissa tai vaihdettavissa ilman korin irroittamista. Vastaanotinta varten on omat paristot jotka takaavat auton häiriöttömän toiminnan vaikka ajoakku olisi loppu. Ajoakkuna on 7,2 V / 2400 mAh Ni-Cd akku

Kaksi huippunopeata autoa rinnakkain............ Maseratissa on auton törmäysuojana lasikuitulevystä tehty puskuri. Lamborghinin etupäätä suojaa runkoon tehdyt puskurit.

Tästä alkaa uuden formula-tyyppisen auton suunnittelu ja rakentaminen. Auton rungon osat työstän abs-muovista. Ratarenkaat, miniservot, paristokotelo, laakerit , moottori, v'litysrattaat ja sormiakut löytyivät "hyllystä". Autoon tulee kuulalaakeroinnit takapyöriin, omatekoinen tasauspyörästö sekä kaikkiin pyöriin erillisjousitus. Kallistuksenvakaajat toimivat samalla jousituksina. Pyörien ripustukset teen 2 millin teräslangasta.

Tässä muutamia työstettyjä osia....yhden illan aikana ei kerkiä montaakaan työstämään. Autoon tulee yli sata erilaista osaa.

Runko ja pyörien ripustukset osittain kasattuna. Moottori ja tasauspyörästö kiinnitettynä vetonivelineen runkoon. Tärkeätä on saada runko suoraksi, kun osia kiinnitetään.

Runko kasattuna ja pyörien ripustukset paikallaan. Runko painaa tässä vaiheessa moottoreineen ja vaihteistoineen 370g. Nyt pitää muotoilla runko näyttäväksi ja kevyemmäksi. Pyörien kiinnitykset puuttuvat vielä. Radio-ohjauslaitteille, akuille ja servoille on työstetty omat paikkansa. Myös formulalle ominaiset siivekkeet puuttuvat.

Renkaat paikallaan. Auton pituudeksi tulee vain 30 cm ja leveydeksi n. 16 cm. Pyörien jousitus puuttuu vielä.

Pyörien kiinnitysosat ovat valmiina. Vielä on tekemättä jousitukset. Kuvassa yksi jousi lähes valmiina.

Iskarien teko on aika työlästä. Yhdessä illassa ei kerkiä paljoakaan tekemään. Neljän iskarin osat ja etupyörien alimmaiset tuet valmiina.

Tässä iskarit valmiiksi kasattuna. Mikäli valmiiden jousien jousivoima ei riitä, niin jousetkin pitää tehdä itse pianolangasta.

Eturipustukset oli aika vaikea tehdä, mutta onnistui hyvin. Etuiskarit alapäästään paikallaan. Yläpuolen kiinnitys puuttuu vielä.

Aika hässäkän näköisiä osia joutuu tekemään kuten pyörien ripustukset jousituksineen....

Takajousien ylätuki enää puuttuu. Sen jälkeen pitää vielä tehdä ripustusten ja jousituksen hienoviritys. Pitää myös kokeilla tarviiko auto kallistuksen vakaajan.

Auto painaa tällä hetkellä noin 500 g. Auto osat purettuna jotta niitä voisi vielä keventää mahdollisimman paljon.

Osien kevennyksen jälkeen auto taas kasattuna. Keventäminen tapahtuu poraamalla runkoon reikiä.

Autoon tulee miniservot. Ohjausservoon olen laittanut servosäästäjän joka ottaa etupyöriin kohdistuvat pahimmat iskut vastaan. Pyörien ohjausvarret olen taivuttanut 1,5 mm teräslangasta.

Auton sähkölaitteiden ja radio-ohjauslaitteiden sommittelu ja suunnittelu käynnissä. Olen käyttänyt kaikissa radio-ohjattavissa laitteissa vastaanottimelle erillistä akkupakettia. Vastaanotinakustoksi kokoan neljästä eri akusta 4,8V / 330mAh- akuston. Moottorin akuston sijoitan 6-paikkaiseen AA-kokoiseen paristokoteloon. Moottorin akkujen kapasiteetti on yhtä suuri, kuin isoimmissa autoissakin, eli 7,2V / 2500mAh. Nopeudensäätimeksi tulee mekaaninen säädin jossa on portaaton eteenpäin ajo sekä pakki.

Moottorin akku tulee varaamaan vastaanotinakkua neljän piidiodin kautta silloin, kun autoa ei käytetä. Tämä varmistaa vastaanottimen akun ja vastanottimen kokoaikaisen toimivuuden niissäkin olosuhteissa, kun ajoakku ajetaan täysin loppuun. Seuraavaksi pitää suunnitella toimiva kytkentäkaavio.....
Erillisen vastaanottimen akun hyvänä puolena on se, että auton toiminteet voidaan testata, vaikka ajoakku ei olisi paikallaan tai olisi purettu tyhjäksi.

Auto lähes valmiina. Vielä pitäisi selvitä johtohässäkästä, eli johdot pitäisi pujottaa sopivasta kohtaa runkoa siististi ja niputtaa ne. Vasemmalla edessä on vastaanotin akkukennot. Ohjausservo on etupyörien välissä. Ajoakku on sijoitettu auton keskelle mahdollisimman alas. Takaosassa on mekaanisesti toimiva kaasuservo. Vastaanotin on takaspoilerin edessä. Vastaanotin kytkin on auton takana.

Auton kokonaispaino on ainoastaan 850g.

Kolmen viikon urakka valmis. Kaikki osat toimivat suunnitellusti. Johdot on niputettu nippusiteillä. Koeajossa nopeus oli riittävä. Kiihtyvyys hiukan huono joka johtuu pienestä välityksestä ja siitä, että autossa ei ole RC-akkuja. Akut pitää vielä vaihtaa sellaisiksi joiden sisäinen resistanssi (vastus) on mahdollisimman pieni, jotta akuista voisi repiä suuria tehoja. Haasteellisin homma on varmaan vielä korin suunnittelu ja tekeminen.................

Jouduin luopumaan AA-kennoista, koska niistä ei saa revittyä tarpeeksi tehoa. Autossa nyt normaali RC- akusto 7,2V / 2400 mAh akku jolla auto kiihtyy tosi nopeasti. Jouduin jyrsimään runkoon akuston mentävän aukon joten akusto on poikittain auton keskellä. Sivusta työnnettävä nailontanko lukitsee akuston sille tehtyyn aukkoon. Auto painaa nyt 1100g. Välityssuhde on 1:3,5. Vielä pitää suunnitella jonkinlainen kori autoon......

Tein jonkinlaisen korintapaisen muutaman millin nailon-levystä. Se suojaa arimpia osia. Taivutin 2,5 mm teräslangasta akun pitimet.
Huvikseni laitoin vielä kuskin.
Auton kiihtyvyys on aivan mieletön.........pitää vielä testata huippunopeus.......

Kolme kovaa menijää samalla viivalla................

Takaisin kotisivulle