Radio-ohjattavat veneet
Sekä purje-, että moottoriveneet ovat aina kiehtoneet minua. Aloitin harrastuksen purjeveneellä ja sen jälkeen olen rakentanut kymmeniä moottoriveneitä. Pahin ongelma veneiden rakentamisessa on ollut suunnitella sopivan kokoisia ja muotoisia veneitä suhteessa veneen painoon ohjauslaitteineen ja akkuineen. Veneiden tulisi lähteä plaaniin, mutta se ei ole onnistunut kaikkien veneiden kohdalla. Materiaaleina olen käyttänyt lasikuitua, styroksia, polystyreeniä, vaneria ja balsaa.

Tämä oli ensimmäinen kauko-ohjattava veneeni jonka olen rakentanut. Rakensin sen tarkalleen Jonmerin valmistaman purjeveneen esikuvan mukaiseksi. Runko on lasikuitua ja kansi balsaa. Kauko-ohjattava peräsin ja purjeet. 2- kanavainen radio-ohjaus.

Balsa ei kestä ikuisesti, joten purjeveneen kansi vettyi ja jouduin rakentamaan sen uudestaan vanerista. Samalla veneestä tuli trimara, jotta se ei kovassa tuulessa kaatuisi. Luovimisominaisuudet paranivat huomattavasti ja nopeutta tuli lisää.

Tässä täysin puusta kaiverrettu ja veistetty purjevene josta jatkossa on tarkoitus tulla muotti valmistettavalle lasikuituveneelle ....kunhan vaan aika riittää.

Tässä on oikea vauhtihirmu...pieni koko suhteutettuna sähkömoottorin kierrosnopeuksiin ja potkurin oikeaan kokoon ja lapakulmaan. Vene on valmistettu vanerista. Pituus n. 50 cm ja painoa n. 1,2 kg. 2-kanavainen radio-ohjaus.

Tässä vanerista ja rimoista valmistamani tuplasisä- sähkömoottoreilla varustettu vene, jonka kantavuus ei kuitenkaan ollut toivottua luokkaa. 2-kanavainen radio-ohjaus.

Tässä styroksista veistetty kauko-ohjattava sähkökäyttöinen keskimoottorilla varustettu risteilijä. Pituus n 60 cm ja painoa 1kg. 2-kanavainen radio-ohjaus.

Kauko-ohjattava lasikuituinen katamaraani-tyyppinen vene, joka sopii parhaiten polttomoottori- käyttöiseksi.(kuvassa sähköperämoottori). Veneeseen on laminoitu valmiiksi paikat radio-ohjauslaitteille, kahdelle servolle, kytkimelle, ajoakulle ja vastaanottimen paristokotelolle. Takana vesirajassa paikat trimmisiivekkeille. Veneen pohjaan on valmiiksi laminoitu evät. Veneen runko on niin järeä, että sillä voi ajaa vaikka kivikkoon rungon vahingoittumatta. Paikoittain siinä on joka 6 lasikuitukerrosta. Pituus perämoottorin kanssa n. 90 cm. Veneen pituus on 73 cm, leveys 30 cm ja paino 1,5kg. Kokonaispaino sähkökäyttöisenä kaikilla varusteilla n. 3,5kg. 2-kanavainen radio-ohjaus. Polttomoottoriperämoottorilla veneen huippunopeus olisi yli 100 km/h.

Muotin teosta se lähtee liikkeelle...... Tässä on puusta tehdyt tulevien lasikuituveneiden sisämuotit.

Kauko-ohjattava lasikuituinen syvä V-runkoinen vene, joka sopii sekä sähkökäyttöiseksi, että polttomoottorikäyttöiseksi. Veneeseen on laminoitu valmiiksi paikat radio-ohjauslaitteille, kahdelle servolle, kytkimelle, ajoakulle ja vastaanottimen paristokotelolle. Runko on erittäin kestävä kaksinkertaisesta lasikuitulaminoinnista johtuen. Kuvassa sähköperämoottori. Pituus perämoottorin kanssan. 86 cm. Veneen pituus 76 cm, leveys 25 cm ja paino 0,6kg. Kokonaispaino kaikilla varusteilla 2,2kg. Huippunopeus n. 35km/h. 2-kanavainen radio-ohjaus. Akku 7,2 V, 2,4 Ah.

Tämä vauhtihirmu on hydro- tyyppinen polystyreenistä valmistettu sähkökäyttöinen vene, jonka pituus on n. 60cm ja painoa ainoastaan n. 1kg. 2-kanavainen radio-ohjaus.

Tässä on valmistumassa lasikuituinen purjevene. Muotit olen tehnyt styroksista joiden päälle lasikuitu on laminoitu. Veneen pituus on 70 cm, leveys 21 cm ja rungon korkeus 15 cm. Veneeseen on laminoitu valmiiksi paikat radio-ohjauslaitteille, kolmelle servolle, kytkimelle ja paristokotelolle. Veneeseen on tulossa mahdollisesti myös radio-ohjauksella toimiva sähkökäyttöinen apumoottori. Veneen kokonaispaino on noin 2,5 kg. Köli ja peräsin on tehty lasikuitulevystä. 20 senttä korkean kölin alapäähän olen valanut tinasta 600 gramman vastapainon.

Tässä purjevene neitsytmatkallaan.....hienosti toimii sekä peräsin, että purjeiden säätö. Vielä täytyy tehdä viimeistelyhommia..............

Kannelle olen tehnyt puusta ikkunoiden puitteet,kattoluukut, rallit, hyttien kaiteet ja ovet, tuulilasin, pollarit sekä veneen reunat. Tein puusta myös pukin, jossa venettä on hyvä säilyttää. Sinisten purjeiden sijaan tein valkoiset purjeet jotka mielestäni sopivat veneeseen paremmin.

Tässä purjeveneestä kokonaiskuva radio-ohjauslaitteineen. Ohjauslaite on 2-kanavainen rattiradio-ohjauslaite, joka sopii mukavasti käteen. Servot ohjaavat sekä molempia purjeita, että peräsintä. Maston vantit olen tehnyt 0,45 mm paksusta siimasta. Vastaanottimen antennin antenniputki on osittain onton peräsinputken sisällä.

Vene lopullisessa muodossaan. Kaiteiden takia veneen pituus on kasvanut 75 senttimetriin.

Veneen perän ja keulan kaiteet olen tehnyt kuparilangasta, jonka olen sitten maalannut mustaksi. Lankojen liitoskohdat on juotettu.

Radio-ohjaustilassa on vielä paikka yhdelle servolle, joka tulee ohjaamaan mahdollisesti asennettavaa apusähkömoottoria.

Olen tehnyt veneeseen noin 120 osaa. Noin 60 osaa on puusta ja loput muista materiaaleista kuten lasikuidusta, messingistä, kuparista.

Keulaan tein vielä ankkurin ja ankurikettingin kuparilangasta. Ankkuri ja kettinki on maalattu mustaksi.

Laitoin vielä veneeseen vesitiiviit sähkökäyttöiset apumoottorit, jotka sijoitin köliin tekemääni vaakasiivekkeeseen. "Torpeedon" näköiset moottorit pitävät sisällään myös paristot joten kölin paino suureni 200 grammalla. Ohjaamossa olevat mikrokytkimet kytkevät moottorit tarvittaessa päälle. Mikrokytkimiä ohjaa purjeiden säätöservo. Moottoreiden johdot olen vienyt kölin, rungon ja onton peräsinputken kautta radio-ohjaustilaan. Moottorit kytkeytyvät päälle vuoronperään, riippuen servon asennosta, joten se mahdollistaa veneen kulun kahdella nopeudella eteenpäin. Mikäli olisi kolmas kanava ja kolmas servo, niin veneen saisi myös peruuttamaan kahdella nopeudella. Veneen tekemiseen on mennyt aikaa noin 700 tuntia.

Vene on nyt kastettu ja nimeksi valitsin QUEEN. Antenniputkessa on nyt isännän viiri jolla on kaksi tehtävää: Viirin asento kertoo tuulen suunnan sekä viirin väristä voi päätellä radio-ohjauslaitteiden käyttämän kidetaajuuden. Punainen kidetaajuus vastaa 27,045MHz lähetintaajuutta. Antenniputkea varten tein messingistä oman jalustaputken joka on laitettu takakaiteen tuntumaan.

Köydet olen punonut "letittämällä" kolme erillistä narua toisiinsa. Näin köysi näyttää aidolta sekä on sopiva veneen mittasuhteisiin.

Tässä on sitten lopullinen koeuitto menossa. Vene toimii kaikinpuolin odotusten ja suunnitelmien mukaisesti. Näin tyynellä kölissä olevat sähkömoottorit ovat tarpeen.

   

Takaisin kotisivulle