Dr12:n vetovoimakäppyrä.

Historia ja muuta taustatietoa

Veturin alkuperäinen sarjamerkintä oli Hr 12, joka muutettiin Dr12-merkinnäksi. Dr12 -vetureita hankittiin ensimmäisen kerran vuonna 1956, jolloin tilattiin kuusi kappaletta. Vetureita tilattiin vuonna 1958 14 kappaletta lisää ja vuonna 1960 vielä 12 kappaletta. Viimeisin tilaus tapahtui 1961, jolloin tilattiin 10 kappaletta. Parillisen numeron saaneen veturin valmisti Valmet Oy Lentokonetehdas ja parittoman numeron saaneen veturin Lokomo Oy.

Viimeisten veturien tilausvaiheessa pohdittiin rakennemuutoksia, joista kaikkia ei toteutettu. Toteutettujen muutosten joukossa oli päämoottorin muuttaminen suoraruiskutusmoottoriksi. Rakenteellinen nopeus nostettiin 140 km/h siten, että hammaspyörävälitystä muutettiin. Tämän muutoksen vuoksi veturin vetovoiman käyttö 100 km/h ja 120 km/h välisellä nopeusalueella saatiin edullisemmaksi. Suurin sallittu nopeus pysyi kuitenkin samana eli 120 km/h. Ohjaamoiden ajomukavuutta parannettiin ja varusteiden täydennystä suoritettiin sekä ohjaamossa että konehuoneessa. Vetureissa alunperin ollut höyrynkehitin poistettiin 1970-luvun puolivälin paikkeilla.

Aluksi veturia voitiin käyttää vain raskaasti kiskotetuilla pääradoilla, koska veturin akselipaino oli suuri. Dr12-vetureita käytettiin vuodesta 1967 alkaen Porin ja Mäntyluodon välisessä tavaraliikenteessä.

Veturien kotipaikka oli aina Tampere. Vaikka veturi oli kooltaan suuri, sitä käytettiin kaikissa työtehtävissä, niin matkustaja- kuin tavaraliikenteessä sekä järjestelytehtävissä. Veturit olivat aina luotettavia ja kuljettajat pitivät niistä. Veturi osoittautui myös hyväksi talviveturiksi: se jatkoi kulkuaan siinä vaiheessa kun Dr13-veturit hyytyivät. Varsinaisia lastentauteja veturissa ei ollut lainkaan eikä niihin suuria muutoksia jouduttu tekemään.

Veturista numero 2239 tehtiin koemalli vuonna 1980, niin sanottu superhuru, joka sai sarjamerkinnän Dr15 ja numeroksi 2439. Kokeiden jälkeen veturi joutui romutettavaksi. Superhurussa oli päämoottorina Wärtsilän moottori, jossa oli tehoa peräti 1 900 kW. Veturin alkuperäiset ratamoottorit eivät kuitenkaan kestäneet tällaista tehoa.

Teknisiä tietoja veturisarjasta Dr12:

Valmistusvuodet: vuodesta 1959 vuoteen 1963
Huippunopeus: 120 km/h
Kokonaispituus: 18 560 millimetriä
Leveys: 3 200 millimetriä
Korkeus: 4 660 millimetriä
Kokonaismassa: 120 000 kilogrammaa
Polttoainesäiliöiden tilavuus: 4 200 litraa
Dieselmoottori (päämoottori): MAN V8V22/30 m.A.u.L (valmistettu lisenssillä Oy Tampella Ab:ssa)
Moottorin teho: 1 416 kilowattia

Kuvat:

Dr12 numero 2216 valmistajanlaatta. Pvm: 6.10.2007.
Dr12 numero 2216 Kokemäellä. Pvm: 6.10.2007.
Dr12 numero 2216 Kokemäellä juuri lähdössä vetämään museojunaa Raumalle. Pvm: 6.10.2007.
Veturin 2216:n keula. Kokemäki 6.10.2007.
Dr12 220? Porissa.