Kooste sprintin kielletyistä kohteista yleensä ja Mikonpäivän Sprinttisuunnistuksen erityisohjeet vuodelle 2013

kielletyt_ja_sallitut_kohteet

Sprintin kielletyt karttamerkit


Tummanvihreällä merkitty kasvillisuus:

·        Muutaman epäselvän/matalan kasvillisuuden ratamestarit ovat merkinneet kielletyn alueen nauhalla, jotta kilpailija ei vahingossa astu kielletylle alueelle.

·          Eli ei saa mennä, vaikka pääsisi. Eikä saa mennä vaikka kielletyn alueen nauhaakaan ei olisi. Karttamerkki määrää!

G:\DCIM\116___09\IMG_5140.JPG          C:\OcadRadat\MPS2012_Sprint_Finlaysonin palatsi_V7_Kimmo_Final version_Kielletyt alueet mallit_ vihreä aita.jpg

 

Kielletyt aidat = ’kaksoisväkäsillä’ merkityt aidat:

·        Eli ei saa mennä, vaikka pääsisi.

·        Kuvassa on kielletyn alueen nauha tehostamassa matalaa aitaa, mutta EI saa mennä vaikka kielletyn alueen nauhaakaan ei olisi. Karttamerkki määrää!

 

G:\DCIM\116___09\IMG_5165.JPG       C:\OcadRadat\MPS2012_Sprint_Finlaysonin palatsi_V7_Kimmo_Final version_Kielletyt alueet mallit_Aita.jpg

 

Paksulla mustalla viivalla merkityt muurit

C:\OcadRadat\MPS2012_Sprint_Finlaysonin palatsi_V7_Kimmo_Final version_Kielletyt alueet mallit_Muuri.jpg

 

Paksu musta viiva = ei saa ylittää / alittaa / mennä aukosta tms - vaikka pääsisi! Karttamerkki määrää!

 

Violetilla pystyviivoituksella karttaan merkityt kielletyt alueet

Ei saa mennä - vaikka pääsisi! Karttamerkki määrää!

 

Tässä taloyhtiön vaatimuksesta laitettu kielletyn alueen nauha tehostaa, ettei alueen läpi mennä.

 

Tonttivihreä kortteleiden sisäpihoilla ja puinen aita

Taloyhtiöiden vaatimuksesta kortteleiden sisäpihojen nurmikoilla EI saa kulkea, jolloin ne on merkitty tonttivihreällä. Joten ei saa mennä - vaikka pääsisi! Karttamerkki määrää!

 

Muutamaan ’oikaisupaikkaan’ ratamestari laittaa kielletyn alueen nauhan. Mutta ei siis saa mennä, olipa nauhaa tai ei.

                                   

HUOM: tässä korttelipihan karttapalassa olevat paksut mustat viivat eivät ole muuri, vaan puinen aita. Näin toimien kartasta on tullut selkeämpi, kuin käyttämällä ’kaksoisväkäs -aitoja’.

 

Suojamatto

G:\DCIM\116___09\IMG_5196.JPG

Erään talon toivomuksesta on laitettu huopamatto suojaamaan pihanurmikkoa. Tällöin kilpailijat ylittävät nurmikon mattoa pitkin. Mattoa ei ole karttaan merkitty mitenkään.

Tällä ’pihareitinvalinnalla’ mattoa SAA = PITÄÄ käyttää!

 

 

Violetilla pystyviivoituksella karttaan merkityt ajotiet + Ylityspaikka

·         Melkein kaikilla ajoteillä on kielletyn alueen merkkinä violetti pystyviiva, eli tällöin ajotielle ei saa mennä - karttamerkki määrää!

·         Ajoteiden reunassa = jalkakäytävällä kulkeminen on kuitenkin mahdollista – tällöin tien ko reunassa ei ole pystyviivoitusta.

·         Kielletyille teille on merkitty ylityspaikan  ) (  -merkillä paikka, mistä saa mennä tien yli. Ylityspaikka on merkitty oransseilla huomiotolpilla.

TIEN YLI PITÄÄ MENNÄ HUOMIOTOLPPIEN VÄLISTÄ. Kaikissa ylityspaikoissa on myös valvoja/liikenteenohjaaja. Myös kokonaan vääristä paikoista yrittäviä valvotaan.

o       Tämä on paitsi turvallisuusseikka myös reitinvalinnallisen tasapuolisuuden ja lajisääntöjen noudattamisen kannalta välttämätöntä.

o       Vaikka liikenteenvalvojat pysäyttävät tarvittaessa liikenteen, on silti kilpailijan noudatettava varovaisuutta. Tämä on kaikkien yhteinen etu!

      

Tien ylityspaikka on merkitty oranssisilla huomiotolpilla – karttaan kielletyksi merkityn tien ylitys on sallittu vain huomiotolppien välistä.

Ko paikassa on myös liikennevalvojat ohjaamassa liikennettä ja tarkkailemassa kilpailijoiden toimintaa. 

Autotien ylityspaikka on merkitty karttaan ylityspaikan ) (  -merkillä. Tässä kartassa molemmin puolin tietä jalkakäytävällä on sallittua kulkea.

 

Älä yritä oikaisemalla voittaa paria sekuntia/paikata virhettä!

·         Kyseessä on sekä lajin imago että fairplay-henki!

 

HUOM:

Vaikka kartta ja radat ’lyötiin lukkoon’ vain muutama päivä ennen kilpailua, on tälläkin alueella useitakin työmaita, joiden valmistumista/vaihetta ei aina voida aivan varmasti ennakoida, mutta järjestäjät tarvittaessa ’raivaavat kohteet auki’. Järjestäjät ovat ja joutuvat olemaan ’varpaillaan’ myös sen vuoksi, että 29.9. on Tampere päivä, jolloin kisa-alueella tai sen välittömässä läheisyydessä järjestetään monenmoista ohjelmaa ja ihmisiä on selvästi normaalia enemmän liikkeellä. Sopu sijaa antaa, mutta myös kilpailijoiden kannattaa olla hoksottimet valppaana, eikä jyrätä ketään ’sekunninkiiltosilmissään’.

 

Maastossa on 40 kpl rasti-, maasto- ja liikennevalvojaa. Valvojien tehtävänä on nimensä mukaisesti valvoa rastien säilyminen paikallaan, valvoa pensaita ym suojeltavaa/kiellettyä sekä omalta osaltaan huolehtia turvallisuudesta. Silti kilpailijoiden kannattaa ja pitää suhtautua niin auto-, pyörä-, kuin jalankulkuliikenteeseenkin kunnioittavasti tarpeetonta vaaraa kenellekään – myöskään itselleen – aiheuttamatta. Kyseessä on paitsi lajisääntöjen ’määräämä’ turvallisuusseikka, myös äärimmäisen tärkeät lajin imagoseikat.