- Aloittelijan armeijanvalintaopas

 

Tämän oppaan tarkoitus on esitellä lyhyesti kukin Warhammer 40,000 -pelin armeijoista. Opas on tähdätty erityisesti uusille pelaajille, jotka ovat vasta aloittamassa harrastusta, joten asiat pyritään esittämään mahdollisimman yksinkertaisesti.

 

Oppaassa kerrotaan kunkin armeijan vahvuuksista ja heikkouksista, joiden perusteella aloitteleva pelaaja voi valita itseään miellyttävään pelityyliin parhaiten sopivan armeijan. Yksikään armeija ei ole muita parempi, mutta niiden vahvuudet ovat pelin eri osa-alueilla (ampuminen, lähitaistelu, liikkuvuus, jne.).

 

Tilan vähyyden vuoksi kuvaukset jäävät pakostakin lyhyiksi yleiskatsauksiksi, mutta lisätietoa (esimerkiksi taktiikoita tai vinkkejä seuraavia ostoksia varten) voi aina kysyä kokeneemmilta pelaajilta. Kannattaa tulla rohkeasti kysymään – olemme rumia, mutta emme pahoja, ja toivotamme mielellämme uudet pelaajat tervetulleiksi harrastuksen pariin.

 

Mitä ensiksi?

 

Peliä varten tarvitaan sääntökirja. On hyvä, että jokainen pelaaja on ainakin lukenut säännöt, vaikka jokaisella ei omaa kirjaa olisikaan. Pelaajien käytössä täytyy kuitenkin olla vähintään yksi sääntökirja! Erikseen myytävässä sääntökirjassa on runsaasti kuvitusta, maalaus- ja maastonteko-ohjeita sekä muita harrastajan kannalta hyödyllisiä tietoja. Sääntökirjan lyhyemmän version saa aloittelijoille tarkoitetussa Battle for Macragge -peruspakkauksessa, jossa tulee lisäksi joitakin miniatyyrejä eli figuja (space Marine- ja Tyranid-armeijoihin), noppia, mittoja, maastoa ja muuta pelin kannalta olennaista tilpehööriä.

 

Sääntökirjassa ei ole sääntöjä pelin armeijoille, joten kaikki pelaajat joutuvat hankkimaan myös omalle armeijalleen tarkoitetun oppaan, Codexin. Codexeissa on säännöt armeijan eri yksiköille sekä niiden aseille ja varusteille. Oman armeijan Codex on siis välttämätön peliväline, mutta monet pelaajat hankkivat myös muiden armeijoiden Codexit - vihollisen tunteminen on osa voittoa.

 

Sitten tarvitaan tietysti itse armeija, eli iso kasa figuja. Jokainen armeija tarvitsee komentajan ja kaksi yksikköä perusjoukkoja. Yksi vaihtoehto on ostaa aluksi oman armeijan Battleforce-pakkaus, jossa tulee valikoima erilaisia yksiköitä. Battleforce-pakkaus ei kuitenkaan vielä yksinään riitä, koska siinä ei tule mukana komentajaa eikä aina edes kahta perusyksikköä. Komentajan joutuu lähes aina hankkimaan metallisena pienessä blister-pakkauksessa – tosin monille armeijoille komentajan voi  tehdä myös perussotilaasta, jonka aseistaa ja maalaa eri tavalla.

 

Tärkeää on myös huomata, että pelin säännöt ja Codexit ovat kaikki englanninkielisiä, eikä suomennoksia näillä näkymin ole tulossakaan. Myös englannin kielen taito on siis olennainen väline peliä varten. Pelaamaan voi oppia (ja oppii ehkä parhaiten) seuraamalla kokeneempien pelaajien pelejä, mutta ennemmin tai myöhemmin jokainen joutuu avaamaan ja tavaamaan sääntökirjaa myös itse.

 

Lisäksi tarvitaan mielikuvitusta, kärsivällisyyttä (miniatyyrihahmojen kokoaminen ja maalaaminen vie aikaa), urheiluhenkeä (vain reilu peli on kivaa peliä) ja innostusta. Tervetuloa harrastuksen pariin!

 

- Teemu Pesonen alias The Captain, warhammeristi jo vuodesta 1990


 

 

 

·        Pelin ylivoimaisesti suosituin armeija; noin puolet kaikista armeijoista on jonkin sortin Space Marineita. Ihmiskunnan Keisarin valiojoukkoja. Yksilönä Space Marine on erinomainen taistelija, mutta lukumääräisesti armeija on pieni.

·        Aloittelijalle varma valinta, suhteellisen helppo armeija pelata. Toisaalta koska niin moni aloittaa Space Marineilla, niitä pidetään usein tylsinä. Todellisuudessa Space Marineista saa hyvin vaihtelevan, monipuolisen ja persoonallisen armeijan, ja 4. laitoksen Codexin myötä omien osastojen kehittely on entistä helpompaa.

·      Hyvin kestävä armeija. Hyviä ampujia ja lähitaistelijoita. Tarvittaessa armeijasta löytyy myös nopeutta ja raskasta tulivoimaa. Vahva kaikilla pelin osa-alueilla.

·         Runsas valikoima tankkeja ja muita ajoneuvoja.

·       Yksiköitä saa peliin melko vähän, joten armeija on usein lukumääräisesti alivoimainen. Laatu kuitenkin korvaa määrän. Pieni armeija on myös nopea maalata.

·         Useimmat yksiköt saa muovisina, joten armeija on verraten edullinen.

·         Space Marine -armeijaan saa lisää syvyyttä ja vaihtelua hankkimalla jonkin erityisistä lisä-Codexeista, jotka kuvaavat tiettyjä jaostoja. Näitä ovat Codex: Blood Angels, Codex: Dark Angels, Codex: Space Wolves ja Codex: Armageddon (jossa tulee säännöt kahdelle eri Space Marine -jaostolle sekä lisäksi yhdelle Imperial Guard- ja yhdelle Ork-armeijatyypille). On kuitenkin huomattava, että nämä lisä-Codexit on suunniteltu vanhaa Space Marine -Codexia silmällä pitäen, joten ne eivät ole kaikilta osin yhteensopivia uuden Codexin kanssa.

 

 

 


Space Marine -lipunkantaja

 

 

 

  • Tavallisista ihmisistä koostuva armeija. Perussotilaat ovat heikkoja, huonoja ampujia ja lähitaistelijoita, mutta niitä on sitten paljon. Yksilön heikkoudet paikkautuvat joukkojen yhteistyöllä, taktiikalla ja runsaalla määrällä raskaita tankkeja.
  • Armeija on lähitaistelussa yksi pelin heikoimmista, mutta ampumatehokkuus on ylivertainen. Rivisotilaiden silkka määrä antaa edun lukumääräisesti vähäisempiä armeijoita vastaan, ja armeija saa paljon tehokkaita ajoneuvoja, kuten vieressä näkyvän Leman Russ ‑tankin.

 

 

 

Leman Russ -tankki

 

 

 

Cadialaisia iskujoukkoja

  • Armeija on pääosin hidasliikkeinen.
  • Perusjoukkoja ja tankkeja saa muovisina. Näitä tarvitaan kuitenkin aika paljon – 70 miestä ja kuusi tankkia ei ole mitenkään tavaton näky!
  • Uusitun Codexin myötä Imperial Guardista tuli yksi monipuolisimmista armeijoista. Armeijalle voi halutessaan ostaa erilaisia doktriineja eli erikoiskykyjä tai parempia varusteita, jolloin yksikkötyyppien määrä supistuu, tai käyttää kaikkia yksikkötyyppejä ilman erikoisominaisuuksia. Kumpikin vaihtoehto on varsin kilpailukykyinen.

 

 

  • Nimensä mukaan demoneiden tuhoamiseen erikoistunut armeija, joka tosin pärjää hyvin muitakin armeijoita vastaan (tosin kaikki Daemonhuntereita vastaan pelaavat armeijat voivat halutessaan ottaa demoneita osaksi omaa armeijaansa).
  • Erittäin monipuolinen lista ja paljon erikoissääntöjä. Suurin osa yksiköistä on käyttötarkoitukseltaan erikoistuneita. Siksi armeija on ehkä hiukan liian haastava aloittelijalle.
  • Mahdollisuus yhdistää Imperial Guardiin ja Space Marineihin, mutta toimiva armeija myös yksinään.

 

Inkvisiittori Torquemada Coteaz

Grey Knight Space Marine

  • Omat yksiköt harvalukuisia, mutta erinomaisia lähitaistelijoita ja hyviä ampujia. Lukumääräisesti lähes aina alakynnessä.
  • Ajoneuvoja on suhteellisen vähän – tosin monia saa tarvittaessa Imperial Guardin tai Space Marineiden listasta. Näiden kahden armeijan tuntemus (ja Codexit) on siis eduksi Daemonhunter-pelaajalle.
  • Kaikki omat yksiköt ovat metallisia ja erittäin kalliita. Lisäksi ne ovat hyvin yksityiskohtaisia, joten niiden maalauskin on keskimääräistä haastavampaa. Niitä ei armeijan harvalukuisuuden vuoksi kuitenkaan tarvita kovin monta.
     

 

  • Entinen Sisters of Battle -armeija on laajentunut kattamaan yhden kokonaisen Inkvisition haaran. Sisterit ovat fanaattisia, hyvin varustettuja ja koulutettuja sotureita, jotka ovat erikoistuneet vihollispsyykkereiden tuhoamiseen. Hyvä panssari ja kohtalaisen hyvä tulivoima.
  • Lähitaistelua varten on omat erikoisyksikkönsä, jotka ovat pelottavan tehokkaita mutta melko alttiita vihollisen tulelle.
  • Tulitukiajoneuvot ovat tehokkaita, ja kuljetusajoneuvoissakin on valinnanvaraa. Jalkaväen asevalikoima on suppeahko.
  • Sistereiden tukena on inkvisiittoreita, pappeja, salamurhaajia ja muita erikoistuneita yksiköitä.


Noidanmetsästäjä-inkvisiittori avustajineen


Sisters of Battle

  • Omia erikoissääntöjä, joiden ansiosta armeijasta saa kestävän ja lähes pelottoman. Erikoisvarusteita on runsaasti, ja monet niistä liittyvät vihollisen psyykkereiden metsästykseen. Lukumääräisesti ei yhtä heikoilla kuin esim. Daemonhunterit, armeijassa on myös melko halpoja yksiköitä.
  • Armeijaan saa liittolaisiksi Space Marineita (tosin tällöin armeijaan ei voi ottaa Sisters of Battlea), Daemonhuntereita tai Imperial Guardia, mikä laajentaa joukkovalikoimaa entisestään.
  • Kaikki figut ovat metallisia ja melko kalliita. 
   

 

 

 

·         Kaaoksen palvelukseen langenneita Space Marineita. Jopa Space Marineita parempia taistelijoita, mutta hyvin harvalukuisia. Useimmiten laatu korvaa määrän, mutta näitä sotureita on osattava käyttää – omiin tappioihin ei ole varaa.

·         Kestäviä ja erinomaisia lähitaistelijoita. Kaaoksesta saa myös tehokkaan ampuvan armeijan. Suunnilleen yhtä monipuolinen kuin Space Marinetkin.

·         Erittäin paljon erikoissääntöjä ja valinnanvaraa – itse asiassa jopa niin paljon, että aloittelija menee helposti sekaisin.

·         Ajoneuvo- ja tankkivalikoima on suppeampi kuin Space Marineilla, mutta pääosin melko samanlainen.

·        Lisänä demoneita, jotka ovat pelottavia lähitaistelijoita. Kaaoksen suurdemonit ovat pelin mahtavimpia olentoja.

·        Lisävaihtoehtona Codex: Eye of Terrorista löytyvä lista Lost and the Damned, jonka avulla Kaaoksen joukkoihin saa lisäksi langenneita Imperial Guardin sotureita sekä mutantteja.

 

 

 

Chaos Space Marine

 

 

 

·        Luurankojen kaltaisia robottisotureita, joita on hyvin vaikea tuhota. Pelin kestävimmät joukot.

·         Tehokas aseistus. Tavallisella rivisoturillakin on mahdollisuus tuhota mikä tahansa tankki, ja paremmat tulitukiyksiköt ovat todella tehokkaita.

·         Joitakin hyviä lähitaistelijoita, joilla on kyky läpäistä mikä tahansa suoja.

·        Melko suoraviivainen taistelutyyli, joka sopii hyvin myös aloittelijalle. Kokenut vastustaja kuitenkin tietää, kuinka Necronit voitetaan. Uskomattomasta kestävyydestään huolimatta Necronit eivät suinkaan ole voittamattomia.

 

 

 

Necron Immortal

Necron Heavy Destroyer

·         Armeija on pääosin melko hidas. Nopeimmat yksiköt ovat yleensä ampujia, joten vihollisen on helppo välttää Necroneiden parhaat lähitaistelijat. Aseiden kantomatka on myös melko lyhyt.

·        Yksi pelin parhaista tankeista, jolla on paljon erikoissääntöjä, sekä mahtavat C’Tan-jumalolennot, jotka ovat lähes lyömättömiä lähitaistelussa.

·        Suhteellisen harvalukuinen armeija, joka on myös helppo maalata. Toisaalta pelkkä saman metallivärin maalaaminen saattaa käydä pian pitkäveteiseksi.

       

 

 

 

 

  • Manga/anime-tyylinen muukalaisrotu, jolla on suuria taistelupukuja ja tehokas aseistus. Ehkä pelin tulivoimaisin armeija. Perussotilas on raskaasti aseistettu ja kohtalaisen kestävä. Erikoisyksiköt ovat erittäin tuhovoimaisia ampujia ja hyvin panssaroituja.
  • Vastaavasti ehkä pelin heikoimpia lähitaistelijoita. Tau-armeijassa on vain vähän lähitaisteluun painottuneita yksiköitä, ja nekin häviävät selvästi muiden armeijoiden lähitaistelueksperteille.
  • Hyvät ajoneuvot, jotka ovat nopeita, hyvin panssaroituja ja vahvasti aseistettuja. Valinnanvara ei ole suuren suuri, mutta ase- ja lisävarustevaihtoehtoja on runsaasti.

 

XV-8 ”Crisis” Battlesuit

 

Pathfindereita

  • Taktiikka ei ole kovin vaihtelevaa, suurin osa yksiköistä keskittyy vain seisomaan paikallaan ja ampumaan. Sopii myös aloittelijalle, mutta vaarana on, että armeijaan kyllästyy äkkiä, koska vaihtelua on ehkä vähemmän kuin useimmissa muissa armeijoissa.

·    Suurin osa yksiköistä on muovia. Erikoisyksiköt ovat kuitenkin hyvin kalliita – yksi raskaasti aseistettu taistelupuku maksaa saman verran kuin 12 perussotilasta! Erikoisyksiköitä ei kuitenkaan tarvita kuin kourallinen.

     

 

 

 

  • Alien-henkinen muukalaisrotu, jolla on massoittain pieniä otuksia ja muutama valtava hirviö. Lähes kaikki yksiköt ovat täysin pelottomia.
  • Pääosin lähitaisteluun painottunut armeija, jossa onkin ylivertainen lähes kaikkiin muihin armeijoihin verrattuna. Ampuminen jää muutamalle erikoisyksikölle ja isolle hirmulle, mutta senkään tehoa ei pidä aliarvioida.
  • Ei tankkeja eikä kuljetusajoneuvoja, mutta erikoissääntöjensä ansiosta kulkee jalkaisinkin nopeasti.
  • Isot hirviöt kestävät lähes mitä tahansa ja ovat erittäin tehokkaita lähitaistelussa. Nopeat pikkuotukset jyräävät lukumääräisellä ylivoimalla ja sitovat vihollisyksiköt siksi, kunnes hitaammat isot hirmut ehtivät paikalle.

Hive Tyrant – Tyranid-armeijan johtaja

Termagant

  • Peruslistalla pärjää hyvin alkuun, mutta kokeneille pelaajille Codexissa tarjotaan myös  mahdollisuus kehittää armeijalle mutaatioita, jolloin armeijaan saa vaihtelua ja myös lisää tehoa. Ensikertalaisen ei kannata lähteä heti mutaatioita muodostamaan, säännöt ovat sen verran sekavat.
  • Useimmat yksiköt ovat muovisia. Isoimmat hirviöt ovat kuitenkin metallia, eikä niiden kokoaminen ja maalaaminen ole helpoimmasta päästä.

 

     

 

 

  • Ikivanha rotu, jolla on paljon erikoisyksiköitä. Hyvin monipuolinen ja nopea armeija.
  • Perussotilaat eivät ole kovin taitavia tai kestäviä, mutta ne ovat hyvin aseistettuja.
  • Erikoisyksiköt ovat joko erinomaisia lähitaistelijoita, kuten Howling Bansheet, tai tulivoimaisia ampujia. Jokaisella erikoisyksiköllä on tarkkaan määrätty tehtävänsä. Yksiköiden kestävyys on kohtalainen.
  • Nopeita ja hyvin aseistettuja tankkeja. Eldar Wave Serpent on yksi pelin parhaista kuljetusajoneuvoista, mutta sitä ei valitettavasti saa kaupasta, vaan se on tilattava erikseen (ja kalliiseen hintaan) Forge Worldista (www.forgeworld.co.uk) – tosin monet pelaajat muokkaavat omat Wave Serpentinsä Falcon-tankista. Muovinen Wave Serpent ilmestynee kauppoihin vuoden 2005 aikana.

 

Eldar Avatar

Howling Banshee -yksikkö

  • Eldarien komentajat ovat myös erikoistuneita. Avatar on yksi pelin parhaista lähitaistelijoista, Farseerit ja Warlockit taas voimistavat omia yksiköitä tai hyökkäävät vihollisten kimppuun psyykkisillä voimillaan.
  • Perusjoukkoja saa muovisina, mutta kaikki erikoisyksiköt ovat metallisia.
  • Codex: Craftworld Eldarissa tulee viisi vaihtoehtoista Eldar-armeijalistaa tuomaan vaihtelua, ja Codex: Eye of Terrorissa vielä yksi.
     

 

  •  Eldareiden pahoja serkkuja. Pelin nopein armeija.
  • Joitakin erinomaisia lähitaisteluyksiköitä sekä tehokkaita ampuma-aseita. Erittäin tuhovoimainen armeija joka suhteessa.

  • ·    Hyvin nopeat ja raskaasti aseistetut mutta heikosti panssaroidut ajoneuvot.
    · Pelin heiveröisin armeija. Useimmilla yksiköillä ei ole juuri minkäänlaista panssaria, ja ajoneuvotkin tuhoutuvat hyvin helposti.
    ·
    Yksi vaikeimmista armeijoista pelata, koska joukkojen heikko kestävyys ei salli minkäänlaisia taktisia virheitä.

    Archon – Dark eldareiden komentaja,

    ja kaksi Incubi-henkivartijaa

    Dark Eldar -sotureita

     

    • Erikoisyksiköitä on monipuolisesti, mutta monet niistä ovat melko huonoja, ja lähes kaikki pelaajat käyttävät samoja, hyviksi havaittuja yksiköitä.
    • Perusjoukot ovat muovisia, mutta niiden erikoisaseistus täytyy hankkia metallisina, samoin kaikki erikoisyksiköt. Dark eldar -figujen toimitus kauppoihin on lopetettu, ja tuotteita saa enää tilaamalla.

     

     

     

     

    • Pääasiassa hupiarmeijana pidetty armeija, jolla on paljon kaikkea hassua. Örkkiarmeija jyrää massalla ja nopeudella.
    • Hyviä ja kestäviä lähitaistelijoita, mutta pääosin huonosti panssaroituja. Perusjoukot eivät myöskään ole kovin vahvoja.
    • Tehokkaita mutta epäluotettavia ampuma-aseita ja huono osumatarkkuus. Toisaalta runsas määrä takaa sen, että joku aina osuu johonkin.
    • Nopeat, hyvin aseistetut ajoneuvot, mutta heikot panssarit.

    Kaksi Ork Warbossia

     

    Ork Tankbusta

     

    • Suurissa joukoissa on voimaa – örkit eivät peräänny, ennen kuin suurin osa niistä on tuhottu.
    • Armeija ei kokonaisuudessaan ole järin tehokas, ja sillä voittaminen vaatii taitoa.
    • Armeija tarvitsee paljon figuja, ja kirjavuuden vuoksi maalaaminen vie jonkin veran aikaa. Örkkien etu on siinä, että niiden ei tarvitse olla kovin siististi maalattuja.
    • Melko suuri osa yksiköistä on metallisia.