- Aloittelijan armeijanvalintaopas

 

Tämän oppaan tarkoitus on esitellä lyhyesti kukin Warhammer-pelin armeijoista. Opas on tähdätty erityisesti uusille pelaajille, jotka ovat vasta aloittamassa harrastusta, joten asiat pyritään esittämään mahdollisimman yksinkertaisesti.

 

Oppaassa kerrotaan kunkin armeijan vahvuuksista ja heikkouksista, joiden perusteella aloitteleva pelaaja voi valita itseään miellyttävään pelityyliin parhaiten sopivan armeijan. Yksikään armeija ei ole muita parempi, mutta niiden vahvuudet ovat pelin eri osa-alueilla (ampuminen, lähitaistelu, liikkuvuus, taikuus, jne.).

 

Tilan vähyyden vuoksi kuvaukset jäävät pakostakin lyhyiksi yleiskatsauksiksi, mutta lisätietoa (esimerkiksi taktiikoita tai vinkkejä seuraavia ostoksia varten) voi aina kysyä kokeneemmilta pelaajilta. Kannattaa tulla rohkeasti kysymään – olemme rumia, mutta emme pahoja, ja toivotamme mielellämme uudet pelaajat tervetulleiksi harrastuksen pariin.

 

Mitä ensiksi?

 

Peliä varten tarvitaan sääntökirja. On hyvä, että jokainen pelaaja on ainakin lukenut säännöt, vaikka jokaisella ei omaa kirjaa olisikaan. Pelaajien käytössä täytyy kuitenkin olla vähintään yksi sääntökirja! Sääntökirjan saa joko irrallaan tai peruspakkauksen mukana. Peruspakkauksessa tulee lisäksi joitakin miniatyyrejä eli figuja, noppia, mittoja ja muuta pelin kannalta olennaista tilpehööriä, joita saa myös erikseen. Jos kukaan pelaajista ei ole aikeissa aloittaa Empire- tai örkkiarmeijan keräämistä, kannattaa ostaa mieluummin sääntökirja ja nopat erikseen kuin kallis peruspakkaus. Peruslootassa tulevat figut saa kuitenkin myös vastaavan armeijan Battalion-boksissa, jos niitä halajaa.

 

Sääntökirjan lisäksi pelaajat tarvitsevat kukin myös omalle armeijalleen tarkoitetun oppaan, Armybookin. Armybookissa on säännöt armeijan eri yksiköille sekä niiden aseille ja varusteille. Myös oman armeijan kirja on siis välttämätön peliväline.

 

Sitten tarvitaan tietysti itse armeija, eli iso kasa figuja. Jokainen armeija tarvitsee komentajan ja kaksi yksikköä perusjoukkoja. Yksi vaihtoehto on ostaa aluksi oman armeijan Battalion-pakkaus, jossa tulee valikoima erilaisia yksiköitä. Uuden armeijan ilmestyessä myynnissä on rajoitetun ajan myös suuria Army deal -paketteja, joissa tulee lähes pelivalmis armeija (maalaamaton ja kokoamaton kuitenkin), ja armeijakirjakin sisältyy pakettiin.

 

Armeijat kootaan armeijakirjassa olevan luettelon mukaan. Jokainen yksikkö maksaa tietyn määrän ”pisteitä” – mitä parempi yksikkö, sitä enemmän pisteitä se maksaa.

 

Tärkeää on myös huomata, että pelin säännöt ja Armybookit ovat kaikki englanninkielisiä, eikä suomennoksia näillä näkymin ole tulossakaan. Myös englannin kielen taito on siis olennainen väline peliä varten. Pelaamaan voi oppia (ja oppii ehkä parhaiten) seuraamalla kokeneempien pelaajien pelejä, mutta ennemmin tai myöhemmin jokainen joutuu avaamaan ja tavaamaan sääntökirjaa myös itse.

 

Lisäksi tarvitaan mielikuvitusta, kärsivällisyyttä (miniatyyrihahmojen kokoaminen ja maalaaminen vie aikaa), urheiluhenkeä (vain reilu peli on kivaa peliä) ja innostusta. Tervetuloa harrastuksen pariin!

 

- Teemu Pesonen alias The Captain, warhammeristi jo vuodesta 1990


 

 

  • Keisarikunnan armeija koostuu hyvin koulutetuista ihmissotilaista. Keskivertosotilas ei ole kovin hyvä taistelija, mutta suuria yksiköitä tukevat pienet yksiköt kallistavat helposti lähitaistelun Keisarikunnan eduksi.
  • Vahva ja kestävä ratsuväki.
  • Paljon tehokkaita sotakoneita. Tykit, mörssärit ja höyrytankki ovat Keisarikunnan armeijan tuhoisimpia välineitä.
  • Sankarit ovat heikompia kuin monien muiden armeijoiden johtajat, ja yksiköiden rohkeus pettää helposti ilman kenraalia lähistöllä. Sankareille saa hirviöratsuja, muttei mitään todella voimakkaita olioita.

Keisarikunnan ritareita

Tykki miehistöineen (Pikkukuvassa mörssäri)

  • Taika-aseet ja -haarniskat ovat hyviä, muut taikaesineet keskinkertaisia. Joukossa tosin on pari hyvää kikkailuesinettä, joita täytyy osata käyttää oikeassa paikassa mutta jotka voivat kääntää taistelun kulun.
  • Taikuus on monipuolista, mutta Keisarikunnan velhoilla ei ole mitään todella erikoista verrattuna magiapainotteisempiin armeijoihin.
  • Kaiken kaikkiaan monipuolinen armeija, joka on vähintään keskinkertainen pelin kaikilla osa-alueilla.
  • Useimmat yksiköt saa muovisina. Pienen aloitusarmeijan saa koottua yhdestä Battalion-pakkauksesta.
  • Vaihtoehtoisia Keisarikunnan armeijoita ovat Chronicles 2004:ssä ilmestynyt Cult of Ulric ja Storm of Chaos -kirjassa julkaistu Army of Middenheim.
     

 

 

  • Kääpiöt ovat sitkeitä, peräänantamattomia lähitaistelijoita ja insinöörejä. Perussoturikin on taitava, kestävä ja hyvin haarniskoitu lähitaistelija, ja jopa ampujayksiköt pystyvät pitämään pintansa lähitaistelussa. Eliittijoukot ovat lähes vailla vertaa.
  • Kääpiöillä on paljon tehokkaita sotakoneita, joita voi vielä voimistaa taikariimuin.
  • Kääpiöillä ei ole lainkaan taikuutta, mutta vihollisen taikoja vastaan saa helposti tehokkaan suojan.
  • Kääpiöt ovat pelin hitain armeija. Ratsuväkeä ei ole lainkaan, ja jalkaväkikin liikkuu hitaammin kuin muiden armeijoiden jalkaväki.

 

Katapultti

 

 

  • Kääpiöiden sankarit ovat erinomaisia taistelijoita. Heille ei saa taikaesineitä toisin kuin muiden rotujen sankareille, mutta kääpiöiden riimuesineet ovat monessa suhteessa jopa parempia. Ratsuja hekään eivät saa.

 

Thunderer-musketöörejä

  • Armeijalla on käytännössä vain kaksi erilaista taktiikkaa: suuri määrä lähitaistelijoita, jotka yrittävät päästä käsikähmään, tai paljon ampuvia yksiköitä ja sotakoneita, jotka vain jököttävät paikallaan ja ampuvat. Puolustustaistelijoina kääpiöt ovat parhaimmillaan.
  • Useimmat kääpiöyksiköt ovat metallisia. Muovipakkauksia on kaksi, mutta niistä saa koottua kaikki perusyksiköt, joten niilläkin pääsee jo melko pitkälle.
  • Kääpiöille on yksi vaihtoehtoinen armeijalista, Slayer Army, Storm of Chaos -kirjassa.

 

  • Örkit ja goblinit ovat meluisa, kuriton ja tuhovoimainen armeija. Keskivertoörkki on ihmistä parempi mutta kääpiötä huonompi lähitaistelija ja melko kestävä. Goblinit ovat huonoja taistelijoita ja melko tehottomia ampujia, mutta niitä on sitten erittäin paljon.
  • Armeija sopii huumoripelaajille, sillä örkit ovat melko arvaamattomia. Taikuus ja sotakoneet tekevät monesti yhtä paljon tuhoa omille kuin vihollisillekin, ja omat joukot voivat alkaa tapella keskenään.
  • Örkkisankarit ovat vahvoja ja kestäviä.

Örkkirykmentti

 

 

Goblinien sotavaunu

  • Örkkien ratsuväki on melko sitkeää ja voimakasta, mutta ei niin hyvää kuin monien muiden rotujen. Goblinien susiratsastajat ovat erittäin nopeita, ja niillä voi helposti kiertää vihollisen sivustaan.
  • Goblineilla on joitakin tappavia (ja arvaamattomia) salaisia aseita.
  • Örkkien ampujat ovet melko huonoja, ja yleensä kannattaakin pyrkiä mieluummin lähitaisteluun.
  • Sotakoneet ovat tehokkaita ja pisteissä melko halpoja. Yleensä hintaan sisältyy koominen efekti, kun jokin menee vikaan.
  • Örkkien taikuus on tappavaa, mutta shamaanit saattavat epäonnistuessaan räjäyttää oman päänsä.
  • Örkit ovat monipuolinen armeija, jonka menestys perustuu eri yksiköiden oikeaoppiseen käyttöön – tosin örkkimäiseen pelaamiseen kuuluu suora rynnäkkö.
  • Monet yksiköt saa muovisina, mutta parhaat eliittiyksiköt ja sotakoneet ovat metallisia.
  • Örkeille ilmestyi Storm of chaos -kirjassa vaihtoehtoinen lista, Grimgor's 'Ardboyz, joka koostuu isoista ja vahvoista örkeistä.
     

 

  • Suurhaltiat ovat ylpeitä ja kurinalaisia sotureita. He ovat taitavia taistelijoita, mutta heikkoja eivätkä kovin kestäviä. Suurhaltiat ovat myös hyvin harvalukuisia, joten lähitaistelussa jäävät usein alakynteen. Lähitaistelijoita on tuettava muilla yksiköillä.
  • Ampujina suurhaltiat ovat taitavia, mutta jouset eivät tee suurta vahinkoa. Sotakoneita ei ole kuin yhdenlaisia, mutta se on tehokas ja monikäyttöinen.
  • Pelin nopein raskas ratsuväki, mutta kärsii samasta voiman ja kestävyyden puutteesta kuin kaikki haltiat. Myös jalkaväki on melko nopealiikkeistä.
  • Sankarit ovat kuolettavia taistelijoita, mutta eivät hekään kovin kestäviä. Ratsuiksi saa suuria hirviöitä.

Imrik, lohikäärmeratsastaja

Haltiajousiampujia

  • Ehkä pelin parhaat taikojat. Suurhaltioiden taikuus on tehokasta, monipuolista ja vähemmän sattumanvaraista kuin muiden rotujen. Runsaasti hyviä taikaesineitä ja hyvä puolustus vihollisen taikoja vastaan.
  • Kaikki haltiayksiköt ovat pisteissä hyvin kalliita eivätkä useinkaan pisteidensä väärtejä. Monet erikoisyksiköt jäävät siksi kokonaan käyttämättä.
  • Perusyksiköitä saa muovisina, mutta erikoisyksiköt ovat metallisia.
  • Storm of chaos -kirjassa julkaistiin vaihtoehtoinen armeijalista, ampumispainotteinen Sea Patrol.

 

  • Pimentohaltiat ovat julmia taistelijoita, jotka vihaavat suurhaltioita sydämensä pohjasta.
  • Perussoturit ovat hyvin samankaltaisia kuin suurhaltioidenkin, taitavia, mutteivät vahvoja. Käytännössä armeijat ovat hyvin samanlaisia, vain yksityiskohdat vaihtelevat.
  • Voimakas mutta melko hidasliikkeinen raskas ratsuväki, erittäin nopea kevyt ratsuväki.
  • Pimentohaltiat kärsivät hyvien serkkujensa tavoin heikosta kestävyydestä.
  • Pari erikoisempaa sankaria, mm. salamurhaaja, joka on erittäin tappava taistelija. Pimentohaltiat saavat myös enemmän hirviöitä kuin suurhaltiat.

Kevyttä ratsuväkeä

 

 

Hydra ja sitä paimentava soturi

  • Taikuus on tehokasta ja keskittyy vahingon aiheuttamiseen viholliselle. Taikaesineet eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä kuin suurhaltioilla.
  • Sotakoneita ei pimentohaltioillakaan ole kuin yksi, ja se on aivan samanlainen kuin suurhaltioillakin.
  • Toisin kuin useimmilla muilla armeijoilla pimentohaltioiden perusyksikötkin ovat enimmäkseen metallisia. Ainoassa muovipaketissa tulee kaksi eri asevaihtoehtoa. Siksi armeijan kerääminen on melko kallista.
  • Armeijaa uudistettiin jonkin verran, joten Dark elf -pelaaja tarvitsee myös Warhammer Chronicles 2004:n tai Annual 2004:n, joiden takana olevassa erratassa on runsaasti korjauksia armeijakirjaan.
  • Storm of Chaos -kirjassa julkaistiin Dark elfeille vaihtoehtoinen armeijalista, Cult of Slaanesh, sekä uusia taikaesineitä.

 

 

 

  • Epäkuolleista koostuva armeija. Yksi suosituimmista ja tehokkaimmista turnausarmeijoista, mutta kaikki vastustajat osaavat jo varautua näihin.
  • Vampyyrit ovat pelin parhaita taistelijoita, jotka osaavat vielä taikoakin. Nekromantikot herättävät taioillaan luurankoja ja zombeja henkiin nopeammin kuin vihollinen ehtii tuhota.
  • Armeijalla ei ole varaa menettää sankareitaan, ja kenraalin kuolema voi johtaa koko armeijan nopeaan tuhoon.
  • Muutama erittäin iskukykyinen erikoisyksikkö, joita tosin ei saa herätettyä kuolleista. Perusjoukot – luurangot ja zombit – eivät juurikaan osaa taistella, vaan ne voittavat taistelut silkalla lukumäärällään.
  • Sotakoneita ei ole, armeija ei osaa ampua, ja taikominenkin keskittyy enemmän omien yksiköiden paranteluun, joten lähitaisteluun pitäisi päästä. Yksiköt vain ovat pääosin hitaita, ja jos kenraali ei ole lähistöllä, marssi taantuu mateluksi.

Mannfred von Carstein, vampyyriruhtinas

Luurankorykmentti

  • Eri vampyyrisuvuilla on omat erikoisuutensa, joilla saa vaihtelua perusarmeijaan.
  • Armeija on lähes täysin peloton. Pakoon ei juosta, mutta taistelun hävinnyt yksikkö kärsii lisää vauriota.
  • Zombeja ja luurankoja saa muovisina, monet pelaajat konvertoivat mustat ritarinsa Empiren muoviritareista. Muuten yksiköt ovat metallisia.
  • Etenkin rivimassaa (luurangot, zombit) tarvitaan suuri määrä, ja ylimääräisiä kannattaa olla paljon, koska niitä voi herättää henkiin lisää kesken pelin.
  • Vaihtoehtoinen armeijalista, Sylvanian Army, ilmestyi Storm of Chaos -kirjassa.
     

 

  • Rottaihmisiä, jotka ovat yksilöinä pelkureita, mutta joukossa on voimaa.
  • Nopeita jalkaväkiyksiköitä, suuret lukumäärät. Ei ratsuväkeä.
  • Tuhovoimaisia sotakoneita ja ampujia, joilla on tapana tehdä pahojaan myös omille yksiköille.
  • Henki on halpaa, Skavenit ovat ainoa armeija, joka saa ampua myös lähitaisteluun.
  • Skavenien taikuus on tappavaa, mutta yleensä omia kuolee siinä missä vihollisiakin. Omiin tappioihin kuitenkin pitäisi aina olla varaa.

Yöjuoksijoita

Salamatykki

  • Sankarit ovat melko keskinkertaisia taistelijoita, ja heillä on taipumus pysytellä poissa taistelun kiivaimmista paikoista.. Taikaesineistä löytyy kuitenkin joitakin kiinnostavia ja tehokkaita välineitä.
  • Perusrottia täytyy olla mukana monta kymmentä pelkkää perusrunkoa varten. Muovisina saa paria perusyksikköä, erikoisyksiköt ovat metallisia, ja niitäkin täytyy olla paljon, jos haluaa pärjätä.
  • Storm of Chaos -kirjassa julkaistiin vaihtoehtoinen armeijalista, salamurhaajiin ja liikkuvuuteen perustuva Clan Eshin. Lustria-kirjassa puolestaan ilmestyi Clan Pestilens -lista.




 

  • Neljän Pimeyden jumalan palvelijoita. Hurjia lähitaistelijoita. Armeija jakautuu kuolevaisiin ja demonisiin joukkoihin, joita voi myös sekoittaa keskenään. Lisäksi armeijaan voi liittää Beasts of Chaos –joukkoja.
  • Kaaoksen soturit ovat mahtavia lähitaistelijoita, jotka vetävät vertoja jopa kääpiöiden eliitille. Marauderit ovat näihin verrattuna heikkoja, mutta hekin ovat päteviä taistelijoita.
  • Hitaanpuoleinen armeija, johon tosin saa nopeutta muutamalla ratsuväkiyksiköllä ja sotavaunuilla. Kaaoksen ritarit ovat todella pelottavia, eikä marauder-ratsuväkeäkään pidä aliarvioida.

Archaon, Lopun aikojen valtias

Kaaoksen ritareita

  • Demonit aiheuttavat kauhua vihollisen joukoissa ja pärjäävät sangen hyvin käsikähmässä niille, jotka eivät ymmärrä paeta.
  • Ampuvia yksiköitä ja sotakoneita ei ole käytännössä lainkaan. lähitaisteluun täytyy pyrkiä mahdollisimman nopeasti.
  • Magia vaihtelee olemattomasta erittäin tehokkaaseen.
  • Sankarit ovat pelin mahtavimpia, ja heille saa voimakkaita hirviöitä ratsuiksi. Suurdemonit ovat lohikäärmeitäkin voimakkaampia taistelijoita.
  • Perussoturit ovat muovisia, eikä niitä tarvita kovin monta. Demoniyksiköt ja ratsuväki ovat metallisia, joten niihin perustuva armeija on varsin kallis.
  • Storm of Chaos -kirjassa ilmestyi kaksikin vaihtoehtoista armeijalistaa, Archaon's Horde ja Daemonic Legions, sekä jokunen uusi yksikkö.





 

  • Toinen epäkuolleiden armeija, muumioiden johtamia luurankosotureita.
  • Armeijalla on paljon ratsuväkeä ja kevyitä sotavaunuja. Sotavaunujakin saa yksiköissä.
  • Toisin kuin Vampyyrien armeija, Hautakuninkaiden armeija osaa myös ampua. Luurangoille saa jouset, ja onpa armeijassa sotakoneitakin.
  • Kaatuneita sotureita voi herättää henkiin kuten vampyyrienkin armeijassa, mutta uusia sotureita ei voi luoda.

 

Hautavartiosto

Hautakuningas sotavaunussaan

  • Lähitaistelussa armeija on silti parhaimmillaan. Armeija liikkuu hyvin hitaasti, koska se ei saa marssia lainkaan, mutta magialla pääsee eteenpäin.
  • Armeijan taikuus toimii eri tavoin kuin muiden armeijoiden, ja Hautakuninkaiden armeija on lähes täysin riippuvainen taikuudesta. Loitsiminen tosin sujuu kaikilta sankareilta.
  • Armeijaan saa myös joitakin pelottavia hirviöitä, kuten jättimäisiä skorpioneja ja luurankojättiläisen.
  • Suurin osa armeijan yksiköistä on muovisia, ja jotkut erikoisyksikötkin saa konvertoitua perusluurangoista. Sankarit ja hirviöt ovat tuttuun tapaan metallisia.
     




 

  • Viidakoissa asustavia lisko-olentoja, jotka ovat vannoutuneita Kaaoksen vihollisia.
  • Armeija jakautuu erilaisiin liskoihmisiin. Skinkit ovat pieniä ja vikkeliä ja ne käyttävät myrkytettyjä aseita. Saurukset ovat suuria ja voimakkaita, ja lähitaistelijoina ne ovat erinomaisia. Kroxigorit ovat valtavia, ja ne lyövät erittäin lujaa. Slannit ovat ehkä pelin mahtavimpia taikureita ja armeijan johtajia, mutta kyvyttömiä fyysiseen taisteluun. Mikään yksikkö ei helposti pakene.
  • Lisäksi armeijaan kuuluu dinosauruksen kaltaisia suuria hirviöitä, jotka toimivat sotavaunujen ja sotakoneiden yhdistelminä sekä ratsuina.

Stegadon ja skinkkiratsastajia

Saurus-rykmentti

 

  • Armeija ampuu melko vähän ja kantomatka on lyhyt, mutta myrkkynuolet tekevät tehtävänsä.
  • Taikuus ei slannin erikoisuuksista huolimatta ole niin mahtavaa kuin esim. suurhaltioiden, mutta silti pätevää.
  • Saurus-sankarit ovat hurjia lähitaistelijoita. Skinkkipapit avustavat slannia magiapuolella, ja skinkkisankarit voivat yllättää vihollisen nopealla iskulla selustaan.
  • Saurukset ja skinkit ovat muovisia, ja niillä pääsee melko pitkälle. Isommat monsterit ovat metallisia.
  • Lustria-kirjassa ilmestyi skinkkipainotteinen vaihtoehtolista.
     

 

  • Kaaoksen palvelijoita, ihmisen ja eläimen vääristyneitä sekoituksia. Armeija toimii joko yksinään tai yhdessä Hordes of Chaos -armeijan kanssa.
  • Paljon kookkaita hirmuja, kuten ogreja, peikkoja ja minotaureja. Sotavaunuja ja kentauri-”ratsuväkeä”.
  • Perusyksiköt liikkuvat hajanaisessa rykelmässä, mikä tekee armeijasta melko nopealiikkeisen. Toisaalta ne eivät saa muodostelmista täyttä etua.
  • Erikoissääntönä perusyksiköt voivat tulla esiin väijyksistä, jolloin ne voivat tulla peliin joka puolelta vihollista. Taktiikassa on omat riskinsä, pedot voivat joutua eksyksiin ja päätyä aivan väärään paikkaan, mutta hyvällä onnella voivat muuttaa pelin kulun.

 

Shaggoth

Kaaoksen ogreja

  • Sankarit osaavat tapella melko hyvin, mutta eivät sentään vedä vertoja Kaaos-lordille tai voimakkaimmille vampyyreille. Erikoisuutena myös suuria hirviöitä saa armeijan johtajiksi.
  • Magia ei ole mitenkään erityisen voimakasta tai monipuolista, eikä tämäkään Kaaos-armeija loista ampumistehokkuudellaan. Armeija kärsii myös jonkinasteisesta rohkeuden puutteesta, ja huonosti menneestä taistelusta paetaan melko nopsasti.
  • Perusjoukkoja saa muovisina, erikoisyksiköt ovat metallisia.
     



 

 

  • Uljaisiin ritareihin ja kuningas Arthurin legendaan perustuva armeija. Ritaritarinoista pitävän herrasmiespelaajan valinta.
  • Bretonnian armeija koostuu usein lähes yksinomaan ratsuväestä, joka onkin Bretonnialla erittäin tehokasta. Jalkaväki koostuu halpa-arvoisista talonpojista, joiden merkitystä taistelukentällä ei toki sovi vähätellä. Talonpojat saavat lisää rohkeutta lähellä olevista ritareista.
  • Järven neidon siunaus suojaa ritareita vihollisen hyökkäyksiltä. Ritarit itse eivät koskaan taistele muuten kuin kunniakkaassa lähitaistelussa, ja pakeneminen on häpeällistä. Perussuunta on siis eteenpäin.

Hilparein aseistettuja asemiehiä

Graalin ritareita

  • Taikuus on melko keskinkertaista, eikä armeijan ampumistehokkuuskaan ole parhaasta päästä. Sotakoneita on vain yksi, joskin kohtalaisen tehokas.
  • Sankarit ovat ihmisiksi hyviä taistelijoita, ja heillä on ainutlaatuinen ominaisuus: he voivat käyttää sekä peistä että taika-aseita, kun tavallisesti taika-aseen kantaja ei voi käyttää muita aseita. Sankareille saa myös melko voimakkaita hirviöratsuja.
  • Värikäs armeija, jonka yksiköistä suurin osa on muovisia. Vain kokeneimmat ritarit sekä sankarit ovat metallisia.

 

     

 

 

·      Metsissä asustava haltiakansa, joka erikoistuu vihollisen harhauttamiseen ja jousiammuntaan. Parhaimmillaan metsäisessä maastossa.

·      Pelin parhaat ampujat, mutta lähitaistelussa kärsivät samoista vaikeuksista kuin muutkin haltiat. Nopeita yksiköitä, jotka piileskelevät metsissä ja tuikkivat vihollista nuolillaan.

·          Perushaltiat eivät lähitaistelussa loista, mutta erilaisista metsänhengistä saa lisävoimaa käsikähmään.

 

Metsähaltioiden jousimiehiä

 

Tree-kin-metsänhenkiä

·     Armeijan vahvistuksiksi saa metsän dryadeja ja valtavia puumiehiä tuomaan lähitaistelutehoa. Myös wild riderit, metsähaltioiden erikoisratsuväki, lyö kovaa.

·     Taikuuden alalla haltiaroduista heikoimmilla, mutta omat erikoisuudet, kuten metsiä liikuttava puulaulu, antavat tasoitusta. Myös taikaesineistä löytyy kaikkea kivaa.

·   Sankarit haltiamaisen taitavia taistelijoita, joille saa erilaisia taikajousia ja erikoissääntöjä. Jopa velhot osaavat ampua.

·          Muoviyksiköitä on melko paljon, joten armeijan voi koota kohtalaisen edullisestikin.

     

 

 

(Dogs of War)

  • Palkkasotureita, jotka voivat toimia omana armeijanaan, mutta yleisemmin pieniä palkkasoturijoukkioita ostetaan vahvistuksiksi muihin armeijoihin.
  • Monipuolisia yksiköitä: jotkut ampuvat, jotkut ovat päteviä lähitaistelijoita, jotkut ovat molempia.  Armeijaan kuin armeijaan voi palkata tykin miehistöineen, raskasta ratsuväkeä tai pitkin keihäin aseistautunutta jalkaväkeä.

Al Muktarin aavikkoratsastajia

Beorg Bearstruck ja Urslon karhumiehiä

  • Magia on keisarikunnan ihmisten tasoa, tosin taikaesinevalikoima on kerrassaan köyhä. Sankarit ovat kutakuinkin Keisarikunnan sankareiden vastineita.
  • Omana armeijanaan toimii pitkälti Keisarikunnan armeijan tavoin, mutta sotakoneita on vähemmän ja muita vaihtoehtoja enemmän. Mukana on myös kääpiöitä, ogreja ja puolituisia.
  • Lisäksi on saatavilla nimekkäiden päälliköiden johtamia erikoisrykmenttejä.
  • Armeijakirjan julkaisu on epävarmaa. Uusia yksiköitä julkaistaan, mutta todennäköistä on, että niille tulee kullekin säännöt erikseen, eikä palkkasotureista enää muodosteta omaa armeijaa. Armeijalistan saa Internetistä (http://www.games-workshop.com/)
     

 

CHAOS DWARFS

  • Kaaoksen vääristämiä kääpiöitä, jotka käyttävät heikompia rotuja orjinaan ja rakentavat mielipuolisia sotakoneita.
  • Kääpiöiden tapaan kestäviä, raskaasti panssaroituja ja taitavia lähitaistelijoita. Tehokkaat ampuma-aseet.
  • Orjarotuina toimivat örkit ja goblinit sekä hobgoblinit, jotka voivat myös ratsastaa susilla. Kaaoskääpiöt tapattavat näitä orjiaan surutta.
  • Kaaoskääpiöt saavat myös joitakin hirviöitä.


Kaaoskääpiöiden pyssymiehiä

Hobgoblineita

  • Kääpiöistä poiketen kaaoskääpiöt osaavat myös taikoa, vaikkei heidän magiansa erityisen voimakasta olekaan. Taikaesineitä on vähänlaisesti, mutta ne ovat julmia ja tehokkaita.
  • Sotakoneet ovat hyvin tehokkaita.
  • Kaaoskääpiöille ei ilmeisesti ole tulossakaan omaa armeijakirjaa, ja figujen saanti alkaa olla hyvin hankalaa. Aloittamista ei suositella kuin vakaalle alan harrastajalle.
     

 

OGRE KINGDOMS

  • Suurista raakalaismaisista Ogreista ja pienistä Gnoblareista muodostuva armeija. Ogret ovat massiivisia taistelijoita, joilla on paljon erilaisia aseita ja erikoissääntöjä. Gnoblarit ovat goblinien pieniä sukulaisia, jotka toimivat halpoina, uhrattavina yksiköinä.

  • Ogret ovat hyvin voimakkaita lähitaistelijoita, etenkin rynnäköidessään, mutta harvalukuisia.

  • Armeija on melko nopea, mutta kömpelö, ja nopea ja ketterä vihollinen voi aiheuttaa suurta päänvaivaa.

  • Monia ogre-yksiköitä saa palkkasotureiksi muihinkin armeijoihin.

Ironguts-yksikkö

Gnoblar-ansastajia

  • Ampuma-aseita ja eräänlainen sotakonekin löytyy. Ogrejen käsikäyttöiset kanuunat ovat tehokkaita, mutta hyvin epävarmoja ja käyttäjälleenkin vaarallisia. Gnoblareiden heittoaseet ovat tehottomia, mutta määrän pitäisi periaatteessa korvata laatu.
  • Taikuus on hyvin omaperäistä ja paikoin tehokastakin, mutta riskialtista. Ogrejen taikuritkin osaavat taistella.
  • Ogreille on paljon muoviyksiköitä, joten armeijan voi koota edullisestikin. Metallisilla erikoisyksiköillä saa vaihtelua, ja sankarit ovat tietenkin metallia.