Aikaleima Copyright © Tarja Kaltiomaa
TKK1201408311007
Julkaistu aiemmin Uusi Suomi –verkkolehden Vapaavuoro-blogipalstalla.

 

 

 

 

Huomiotalous ja maapallo

 

Käsite ”huomiotalous” löytyy myös googlaamalla. Käsitettä voi arvioida niin, että ottaa tarkastelukohteeksi mielessään esimerkiksi koululuokan tai yrityksen työntekijät. Nokkelat oppilaat huomaavat melko pian, että opettajan huomion saa itselleen hieman venkoilemalla: vetämällä tyttöä letistä, heittämällä paperitollon tai laukomalla ikäviä sukkeluuksia. Yrityksessä työntekijät saavat tietenkin huomiota niin, että toimivat tuottavasti ja saavuttavat kuukauden tavoitteensa.  Edellisen esimerkin huomiotalous alkaa toimia miinuksella: luokka villiintyy ja opetustavoitteet saattavat kärsiä. Toisessa esimerkissä huomiotalous toimii palkitsevasti ja yritys menestyy.

 

Globaalissa maailmantaloudessa toimii myös huomiotalous. Olisi varmaankin hyödyllistä koota sellainen lehtiartikkeli, missä olisi kooste esimerkiksi edellisten viiden vuosikymmenen huomiotalouden kehittymisestä.

 

Uskon, että maapallon huomiotalouden painopistealueita ovat olleet pitkään (ja edelleen ovat) läntisen pallonpuoliskon suuret mediatalot. Tästä seuraa, että maapallolla käyttäydytään niin, että saisi huomiota huomiotaloudessa. Halutaan huomiota, suuria otsikoita ja valokuvauksen ja videokuvauksen kehityksen myötä päästä esille suurissa medioissa. Huomiotalous globaalissa mielessä on paisunut kuin rantapallo.

 

Medialla (ennen sanottiin lehdistöllä) on vastuunsa. Olisi tärkeää, että hieman miettii, minkälaisia juttuja lehtiin tehdään ja mihin huomiotalous keskitetään. Sen sijaan, että juostaan tuhman pojan perässä luokassa ja opettaminen jää vähemmälle, pitäisikin kohdistaa huomiota niihin oppilaisiin, jotka toimivat opetusohjelman puitteissa. Saman voi tehdä globaalissa tiedotuksessa. Lehden pääotsikkona kriisipesäkkeiden kuvaamisen sijaan voisi olla esimerkiksi onnistuneet viljelykset, joista uutisvuonna saadaan erityisen hyvä sato.

 

On valitettavaa, miten kritiikitöntä uutisten luku nykyään on. Pöyhkeilevät uutiset, joiden todenperäisyyttä ei ole tarkistettu, luetaan yleisölle vakavin äänenpainoin. Tiettyä huumoria sen taakse lienee kätkeytyy.

 

Tiedotuksessa on kaksi puolta: sekä kertoa tapahtumista että myös ohjata maailmaa. Jokaisella on huomiotaloudessa oma vastuualueensa, joten olisi hyvä tarkistaa maailmankuvaansa: onko hyvän kehityksen puolella vai sitä vastaan.

 

Joskus täällä pienessä Suomessa saa sen vaikutelman, että sitä huomiotaloutta ohjataan hankalaan suuntaan. Suomen virallinen politiikka on puolueettomuus ja hyvät naapuruussuhteet. Virallisessa politiikassa Suomen suhteet muihin maihin pitää olla ongelmattomat. Edellä kerrottuun viitaten mielestäni suomalaisella medialla on paljon varaa muuttaa kurssia hyvän ja tuottavan huomiotalouden suuntaan vaikka emme olekaan maailman keskiössä.

Verkkosivusto Tyhjä paperi

Julkaisun ajatus ja filosofia

Ajankohtaista

Julkaisijatiedot

Energia-asiaa

Runosivu

Nostalgiaa

Valokuvakollaasi

Ruokareseptit

Polkujen kirjaus

Pieniä kulkuohjeita

Copyright © Tarja Kaltiomaa