Aikaleima Copyright © Tarja Kaltiomaa
TKK1202107171319
Kirjoitus julkaistu myös Uusi Suomi –verkkolehden Vapaavuoro-palstalla.

 

Miten terveellisyys voisi tulla taas muotiin?

 

Näytti olevan vuonna 2019 hakukoneen mukaan, kun mentyäni Alkoon ostamaan viiniä, näin heti sisääntuloalueella myymälässä Iltalehden lööpin mehun vaarallisuudesta. Tuli aivan absurdi olo lööpistä.

 

Tiedän ikäpolvittain ihmisiä ja oman ikäisiänikin, jotka ovat koko ikänsä juoneet mehua ja elävät edelleen ja ovat eläneet 80-, 90- ja jopa 100-vuotiaiksi mehua juomalla.

 

MEHU EI OLE VAARALLISTA, VAAN TERVEELLISTÄ JUOTAVAA!

 

Medikalisaatio ja tieteelliset väittämät tuottavat ihmisille pelkotiloja, jotka estävät normaalin elämän ja normaalin suhtautumisen elämään.

 

Eräänä kesänä pari vuotta sitten hellekesän mittaan otsikoitiin usein, että pikkulapsi oli hukkunut mökillä. Eikä vanhemmat olleet huolehtineet, että lapset juovat tarpeeksi. Lapset voivat juoda ihan turvallisesti kaupan olevia mehuja ja mehutiivisteitä. On parempi antaa lapsille tarpeeksi juomaa, kuin aiheuttaa vaaraa, että nämä janoisina yrittävät juoda pihasaavista tai järven rannasta VETTÄ! Vettäkin lapsille voi juottaa nokkamukista tai juomapullosta, mutta mehu on parempi juoma, kun siinä on hieman sokeriakin.

Toisin kuin luullaan, ihminen tarvitsee myös sokeria. Sokeria saadaan perinteisesti hedelmistä ja marjoista ja nykyään kaupallisista tuotteista, mehut, hillot, jäätelöt jne. Ihminen tarvitsee sokeria muun muassa aivojen ravinteeksi nopeana energiana. Aiheesta lisää kirjoituksessa Mittausvirhe III.

 

Tietääkö nykyinen kuluttajakansa, mikä edes on terveellistä, tai mikä normaalia.

Yritin taannoin etsiä kaupasta shampoota ja hoitoainetta normaaleille hiuksille. Taajaman K-kaupan hyllyn perältä löytyi yksi tuote, jossa oli sana normaali, olin etsinyt monet suuret kaupat ennen sitä.

 

Miten on käynyt sanalle terveellinen? Näkeekö sitä käytettävän tuotteista nykyään? Luultavasti ei juuri näy, koska tieteellisesti tuotetuille keinoruuilla pitää löytyä keinotekoisia perusteita mainostaa niitä.

 

Väitteeni on: luonnollinen, terveellinen ja normaali ovat varma valinta kaupassa. Kuluttaja määrää ja hallitsee markkinoita!

 

3.7.2021 TK

 

 

 

Verkkosivusto Tyhjä paperi

Julkaisun ajatus ja filosofia

Ajankohtaista

Julkaisijatiedot

Energia-asiaa

Runosivu

Nostalgiaa

Valokuvakollaasi

Ruokareseptit

Polkujen kirjaus

Pieniä kulkuohjeita

Copyright © Tarja Kaltiomaa