Etusivu Seura Tarinat Kisainfo Media Etusivu AL SPORT
Takaisin tarinasivulle

Rolf Felin

40 vuotta Autosuunnistusta


 

 

Ei tainnut Rofa itsekään aavistaa kuinka pitkä ura autosuunnistuksen parissa urkeni, kun kesken käsipalloharjoitusten keväällä 1962 hänet pyydettiin ST-ajoon mukaan. Kun nyt vuonna 2002 hän viettää juhlavuotta harrastuksensa parissa, lienee syytä tehdä lyhyt katsaus kuluneisiin vuosikymmeniin. Laji on kokenut monet mullistukset ja on luonteeltaan muuttunut, mutta Rofa on jaksanut innokkaasti olla mukana läpi näiden muutosten.

Vielä 1960-luvulla ST-ajoissa kilpaili suomessa massoittain harrastajia, ajettiin pitkiä kilpailuja ja kisoissa oli pelkästään miehitettyjä asemia. ST oli sananmukaisesti "koko kansan" autourheilulaji, jota harrastettiin usein jopa perhekunnittain. Koko vuosikymmenen alkupuolen Rofa pyöritteli rattia "perhejoukkueen" kuljettajana mitä moninaisimmissa kilpailuissa. Vuosikymmenen lopulla hän sai rinnalleen toisen ST-veteraanin Gustav Åstrandin lukemaan karttaa ja veivaamaan sen ajan "kompua" eli "snurraa". Pari nousikin nopeasti M-luokan kärkitaistoihin mukaan.

 
 

Tästä se kaikki alkoi. Nuoripari nojaamassa kisakalustoon joskus 1960-luvun alkupuolella.


Koko uransa ajan on Rofa ollut aktiivisesti mukana myös seuratoiminnassa ja lukuisissa luottamustehtävissä. Ruotsinkielisten nuorisoseurojen "autokerhon" UFAK:n toiminnassa on hänellä ollut - ja on yhä - ratkaiseva osuus, joka on taannut toiminnan jatkumisen yhtäjaksoisesti läpi vuosikymmenten. Seuran "kestopuheenjohtajana" hän on toiminut jo pitkään ja samoin  lukuisissa Autoliiton elimissä. Uransa varrella hän on ollut järjestämässä lukuisia autourheilutapahtumia autosuunnistuksesta jäärata-ajoihin.
Vuoden 1963 UFAK-lenkin palkintojenjakotilaisuudessa "herrasmiesautoilijat" pokkaamassa. Rofa tarkkailee taustalla.

Toimitus sai käsiinsä muutamia lehtileikkeitä vuodelta 1970, jossa M-luokan kärjessä Rofa komeilee. Kalustona Escort GT ja tuloksena aika pienet AT-pisteet. Pidempään lajia harrastaneet voivat tuloksista löytää muitakin tuttuja nimiä, mutta tuskin enää nykyisin ajavia.
Alle sata AT-pistettä "manuaalilaskimella" kisassa, jossa jaksoja ei tunnettu vaan koko kilpailu ajettiin yhteen putkeen. Kaikki reittiasemat puhtaasti.

Monenmoisia autoja on Rofan käsissä taipunut pohjoismaiden maanteillä ja kärrypoluilla. Pitkä tie on kuljettu Fordeista Subaruun. Matkan varrella on kalustona ollut muunmuassa Escort Mexico, Datsun 1600, Toyota Starlet ja muutama Subaru Justy.
Kalusto on vaihtunut 70-luvun alkupuolella Datsuniksi, mutta miehistö on entinen. Rofa vaatimattomana miehenä ja tyypillisenä autosuunnistajana "puskan" varjossa.

70-luvulla Rofa hyppäsi kuskinpukilta kartturin paikalle ja edellisen vuosikymmenen menestystarina uusiutui myös tässä tehtävässä. Hän on todennäköisesti ainoa autosuunnistaja, joka on noussut M-luokkaan sekä kuljettajan, että kartanlukijan roolissa keräämillään nousupisteillä. Kuljettajana toimi ainakin Egil Sundberg ja toimituksen tietojen mukaan myös joskus 80-luvulla Stefan Felin, ennen siirtymistään vuorostaan kartanlukijan paikalle.

 
 

Vielä 70-luvulla "snurra" oli kova sana ajanlaskennassa. Kuinkahan moni nykykarttureista saisi minkäänlaista tulosta tällä laskimella.


Rofa on innokkaasti osallistunut myös pohjoismaiseen autosuunnistustoimintaan. Hän on ajanut yhteensä 51 PM-osakilpailua vuosien varrella keräten yli 2000 sarjapistettä. Ruotsin- ja tanskankielen taitoisena hän on hyödyttänyt koko suomen joukkuetta, muutenkin kuin ajamalla huippusuorituksia menestyksekkäässä maajoukkueessa. Lukuisat uudet sukupolvet PM-kiertäjiä on saanut osansa konkarin asiantuntevista neuvoista. 

 

Tanskan PM-osakilpailun tyypillisellä pormestarin vastaanotolla vuonna 1983. Tästä joukosta puheen ymmärsi oletettavasti vain vasemmassa reunassa seisova herrasmies. Joku saattaa tunnistaa Suomen joukkueen muitakin jäseniä.


AS:n parissa usein törmää kilpailupareihin, jotka ovat jotenkin sukua toisilleen. Yksi näistä kuuluisista isä-poika pareista on Rofa ja Stefan. 80-luvulta alkanut yhteistyö jatkuu yhä kotimaan kisoissa. Miehet Rofan rinnalla vaihtuvat, mutta tulokset pysyvät tasaisen varmana.

 

Vuosina -86-87 "perhekaksikko" esiintyi taajaan lehtien palstoilla. Kalustona Starlet ja kisatkin muistuttivat jo nykyistä autosuunnistusta.


90-luvulla Rofa keskittyi yhä enemmän arvokisoihin ja erityisesti PM-sarjaan. Kalustokin vaihtui moderniin nelivetomalliin ja kartturin paikalle istahti Antti Kivimaa, joka oli myös kokenut PM-kiertäjä vuosien ajalta. Viime vuosina on kartturin paikalla kansainvälisissä koitoksissa toiminut Erkki Laakso ja  kaksikko on vuosittain voittoisan maajoukkueen vakiokalustoa.

 

Jo vuoden 1990 talvella kalustona oli myöhempien vuosien suosituinpana AS-autona  tunnettu  Subaru Justy.


 
 

Vuonna 1990 Rofaa "tituleerattiin" lehdistössä vanhaksi konkariksi. Mitähän kyseinen lehtimies kirjoittaisi tänä päivänä?

Koko UFAK:n väki onnittelee juhlavuoden johdosta ja toivottaa menestyksellisiä vuosia autosuunnistuksen parissa.
Mahdolliset asiavirheet toimituksen itse keksimiä
Takaisin tarinasivulle