Olavi Niemi seuraa kaupankäyntiä nyt asiakkaana





Kerran kauppias aina kauppias

Kun 30- vuotisen uran kauppiaana tehnyt Olavi Niemi jäi viettämään kauan suunnittelemiaan vapaaherran päiviä vuonna 1993, päättyi almanakan perässä kulkeminen ja lukuisa joukko luottamustoimia. Nyt aktiivinen kauppias on kiinnostunut ja tarkkasilmäinen asiakas, jolta ei mikään jää huomaamatta. - Jos kauppias haluaa maksimoida asiat, hänen pitää ryhtyä kasvattajaksi ja kouluttajaksi, analysoi Niemi.

Olavi Niemi pitää asiakasta vieraana, joka tulee kylään. Häntä pitää palvella niin, että hän viihtyy ja niin, että hänen tekee mieli tulla toistekin.

- Palvelu on kehittynyt Suomessa hitaasti ja sitä opetellaan edelleen. Tuntuu siltä, että suomalainen suhtautui palveluun aluksi ymmärtämättšmästi: luuli sen olevan jotain nöyristelyä ja alistumista, Niemi sanoo.

- Kauppiaan suurin työsarka on ehdottomasti henkilökunta. Niemi on paimentanut kaiken kokoista henkilökuntaa. Vuonna 1961 avatussa Pitäjänmäen Valinta-Niemessä oli Olavin ja vaimonsa Sirpan lisäksi puolitoista työntekijää. Kulosaaressa vuosina 1963 - 70 työntekijöitä oli jo toistakymmentä. 70-luku vietettiin K-Halli Soukkarissa, jossa neliöitä oli lopulta 800 ja työntekijöitä nelisenkymmentä.

Martinlaakson 1650-neliöistä Ykköshallia (1980 - 87) pyöritti 70 - 80 työntekijää. Ja Niemen finaalipaikka, Myyrmäen Ykköshalli oli jo 2300 neliömetriä pinta-alaltaan ja työntekijöitä tarvittiin yli 200. Se siirtyi uudelle kauppiaalle Niemen vetäytyessä varhaiseläkkeelle vuonna 1993.

- Jos kauppias haluaa maksimoida asiat, hänen pitää ruveta kasvattajaksi ja kouluttajaksi, Niemi tietää.

Kauppiaan sanoman pitää näkyä

- Henkilökunnan kanssa eläminen on mielenkiintoista työtä mutta vaikeusasteeltaan aivan eri luokkaa kuin kaupan tekninen pyörittäminen.

Niemen omaa sydäntä lähellä on kuitenkin ollut juuri kasvattaminen ja kouluttaminen. Hän on saanut toteuttaa ideaansa henkilökunnan tukemana. Hän on ollut onnekas.

- Meillä on ollut mahdottoman hyviä ihmisiä lähellämme, hän kiittää. Olavi Niemi kritisoi "Kauppiaan pitää näkyä" -mentaliteettia. Hän ei puolustele itseään, vaikka jo Soukan vuosista lähtien suurin osa työaikaa kului muualla kuin tiskin takana asiakkaita palvellen.

- Tärkeintä ei ole se, kuka on tiskillä asiakkaan kanssa. Olen sitä mieltä, että kauppiaan sanoman pitää näkyä. Jokaisen henkilökunnasta on oltava saman toimintaidean takana, silloin kauppa vasta toimii ja siinä työskentelevä ihminen kunnioittaarehellisesti omaa työtään.

- Kun työntekijällä on halu ja kyky samaan toimintapoliittiseen malliin kauppiaan kanssa, se näkyy, Niemi väittää. Entinen kauppias vaativa asiakas Kun emeritus kauppias lähtee ostoskierrokselle päivittäistavarakauppaan, voi se olla joko kärsimys tai ilo. Riippuen siitä, mihin vaatimustensa rajan asettaa.

- On toki hyviä kauppoja, mutta luvattoman paljon näkee huonoa. Tavaran saatavuus on ensimmäinen asia.

- Onko oikein pitää ovia auki klo 9 - 20, jos ennen yhtätoista ja kuuden jälkeen asiakas saa paljon huonomman palvelun kuin ruuhka-aikana, Niemi kysyy.

- Minulle tulee surku puseroon monta kertaa, kun asiakasta laiminlyödään. Jos tällä kilpailun osaamisella saadaan tulosta aikaan, jättää se todelliselle kilpailulle vielä paljon tilaa. Niemi ei kuitenkaan heittäydy hankalaksi asiakkaaksi, vaikka arvostaakin palautteen antamista. Hän ei lähde neuvomaan kauppiaita, vaikka mieli välillä tekisi.

- Asiakas on vieras, joka tulee kylään. Kauppiaan olisi oltava nöyränä lakki kourassa.

Kaupankäynti ihmisten välinen kontakti

Vuonna 1993 Olavi Niemi lopetti kauppiaan uransa. Hän oli suunnitellut varhaiseläkettä jo 70-luvulta lähtien. Pari kuukautta meni muutoksen jälkeen orientoituessa. Aamun ensimmäinen ajatus oli kalenteriin katsominen, ja oli hämmentävää huomata ettei kalenteria enää tarvinnut.

Runsas kaksi vuotta on mennyt yhdessä vilauksessa. Niemelle kävi kuten niin monelle eläkeläiselle: hänkin luuli, että saisi vapaana ollessaan paljon enemmän aikaan. Mutta elämäntyönsä kauppiaana tehnyt on ilmeisesti ikuisesti kaupasta kiinnostunut. Niin työlleen antautunut ja sen monivivahteisuudesta nauttinut hän oli, että edelleen seuraa alan tapahtumia. Vinkkeli vain on muuttunut.

- Uskon sellaiseen malliin, jossa palvelu säilyy aina. Paras tilanne kauppiaalle on se, että kanta-asiakkaat tulevat mutteivät välttämättä edes tiedä miksi.

- Kaupankäynti on ihmisten välistä kontaktia. Jos se loppuu, on jotain menetetty. Minusta postimyynti on surullista kauppaa.

kuviin: - Elämä on kolminäytöksinen näytelmä. Olin päättänyt varata itselleni aikaa tähän kolmanteen näytökseen, jos pysyisin terveenä. Luulin tosin saavani paljon enemmän aikaan, myöntää runsas kaksi vuotta sitten Myyrmäen Ykköshallistaan luopunut Olavi Niemi. - Sekä pienen että suuren kaupan pitämisessä on omat etunsa ja haittansa. Pienessä kaupassa tuntee koko henkilökunnan. Itsensä etäyttäminen näkemään suurempia kokonaisuuksia ja johtamaan suurempaa joukkoa oli minulle läksy, joka piti opetellakantapään kautta, yli 30 vuoden uran kauppiaana tehnyt Olavi Niemi kertoo.